تاریخ: ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۴۲
بازدید: ۱۵۰
کد خبر: ۲۴۵۸۲۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
تحلیل هفتگی از بازار جهانی سنگ آهن-شنبه ۲ بهمن ماه

نوسان ۱۱ دلاری سنگ آهن در سایه پیش بینی‌های کاهشی

‌می‌متالز - در حالی که علائم و نشانه‌ها از پشت دیوار چین و شرایط بازار سنگ آهن موسسات تحقیقاتی حوزه فولاد به سمت پیش بینی کاهش قیمت این محصول پیش می‌برند، اما طی یک هفته گذشته این محصول با رشد ۱۱ دلار و ۳۵ سنتی دوباره به کانال ۱۳۰ دلار برگشت و در آخرین روز معاملاتی هفته با نرخ ۱۳۷ دلار و ۲۵ سنت مبادله شد.

به گزارش می‌متالز، طبق آمار منتشر شده از سیسا (انجمن آهن و فولاد چین) سیاست‌های کربن زدایی پکن که از سال ۲۰۲۱ شروع شده برای سال جاری میلادی هم استمرار خواهد داشت و تا المپیک زمستانی شدیدا روی اجرای آن از سوی حاکمیت نظارت خواهد شد که این امر باعث کاهش تولید فولاد در سرزمین اژد‌ها خواهد شد.

البته کاهش تولید فولاد علاوه بر سیاست‌های حاکمیتی دلیل دیگری نیز دارد که عبارت است از کاهش ساخت و ساز و نیاز به فولاد که در اثر کمبود نقدینگی پروژه‌های عمرانی ایجاد شده است و همین امر کاهش مصرف و تقاضای سنگ آهن و در نتیجه افت قیمت آن را در پی خواهد داشت.

یکی از دیگر از عللی که موسساتی نظیر UBS و اکونومیست نزول قیمت سنگ آهن به زیر ۹۰ و ۸۰ دلار را در آخرین گزارش‌های خود نسبت به بازار فولاد در نظر گرفته اند، فراگیر شدن منطق جایگزینی قراضه آهن به جای سنگ آهن در تولید فولاد است که به مراتب تهدیدی جدی‌تر از کاهش تقاضای فولاد و افت نقدینگی پروژه‌های عمرانی به شمار می‌رود چرا که با سیاست‌های حمایتی اقتصادی پکن نیز جبران نخواهد شد.

انتظار می‌رفت که تقاضای بلندمدت توسط اقتصاد سبز و الزامات کربن‌زدایی جهانی که در آن فولاد در تعدادی از بخش‌ها، به‌ویژه در چین، درگیر می‌شود، افزایش یابد. ویلکس نوشته که علیرغم اینکه ظرفیت زیادی در چین برای بخش بزرگی از سال ۲۰۲۱ تعطیل بود، تولید فولاد تنها چند درصد کاهش داشت، این نشان می‌دهد که آن‌ها [چین]در ابتدا چه میزان ظرفیت و چه مقدار فولاد تولید کردند.

با همه این اوصاف همچنان بازار سنگ آهن در برابر این عوامل و چنین پیش بینی‌هایی سرخم نکرده و کوتاه نیامده است، اما با توجه به تجربه دوسال قبل چنین تنزل قیمتی برای سنگ آهن در بازار‌های جهانی دور از انتظار نخواهد بود.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده