تاریخ: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۰۵
بازدید: ۲۷۴
کد خبر: ۲۴۸۴۵۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان:

قانون گَون برای رفع تقابل با فعالیت‌های معدنی باید اصلاح شود

‌می‌متالز - مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان، با تاکید بر اینکه، در قانون صراحت ممنوعیت نابودی گون برای فعالیت معدن‌کاری وجود دارد، گفت: برای حل مساله تقابل گون و فعالیت معدنی قانون آن باید اصلاح شود.

به گزارش می‌متالز، خلیل آقاجانلو روز سه شنبه در نشست خبری، در پاسخ به سوال خبرنگار، مبنی بر مطالبه معدنکاران استان زنجان در سفر رییس جمهوری به استان، در خصوص رفع تقابل گون و فعالیت معدنی و اختلاف معدنکاران و منابع طبیعی استان، افزود: در سال ۹۷ سازمان جنگل‌ها آیین نامه آن را ابلاغ کرد و با توجه به شرایط اقلیمی استان‌ها طبقه بندی‌هایی هم انجام شد تا نسبت و میزان فعالیت معدنی در مناطق دارای پوشش گونی مشخص شود.

وی با بیان اینکه گون یکی از گونه‌های گیاهی منحصر به فرد در دنیا است تصریح کرد: در کشور ما هم نزدیک به ۸۰ تا ۹۰ گونه گون وجود دارد و یکی از ذخایر ژنتیکی گیاهی کشور محسوب می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان، افزود: گون تاثیر بسیار مهمی در حفظ و جلوگیری از فرسایش خاک دارد و جزء ممنوعیت‌های قانونی محسوب می‌شود.

آقاجانلو با اشاره به اینکه این موضوع در حال بررسی است، اما هنوز تصمیم مشخصی برای آن گرفته نشده است، گفت: منتظر نتیجه هستیم تا این موضوع را حل و فصل کنیم.

وی با بیان اینکه البته ما در بعضی موارد با وجود معدن طلا که ارزش بالایی دارد انعطاف‌پذیری هم داریم، تصریح کرد: قطعاً نگاه ما در چنین مواردی متفاوت خواهد بود و تلاش می‌کنیم به فعالیت معدنی کمک شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان، با بیان اینکه متاسفانه پرورش گون به دست انسان امکان‌پذیر نیست، افزود: از ویژگی‌های منحصر به فرد گیاه گون این است که خودش باید توسعه پیدا کند، اگر چه بسیاری از معدنکاران نظرشان بر این است که قادر هستند پس از بهره برداری معدنی، در آن نقطه و یا مناطق دیگر نسبت به تولید گونه گون اقدام کنند.

آقاجانلو تصریح کرد: امکان تکثیر گون با شرایطی که معدن‌کاران ادا می‌کنند وجود ندارد.

وی با بیان اینکه با مراکز تحقیقاتی در ارتباط هستیم، افزود: اگر کسی ادعا می‌کند که می‌تواند در کنار فعالیت معدنی، نسبت به تکثیر گون هم اقدام کند، از ایده او استقبال می‌کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان، در ادامه با اشاره به اینکه بحث صدور مجوز معادن از طریق سازمان صنعت معدن و تجارت انجام می‌گیرد گفت: در این خصوص استعلاماتی از منابع طبیعی، محیط زیست و سایر دستگاه‌های مربوطه انجام می‌شود.

آقاجانلو افزود:منابع طبیعی بر اساس قوانین و مقررات خود، موضوع را بررسی می‌کند و جالب است که فشار خیلی سنگینی از سوی معدنکاران برعلیه منابع طبیعی وارد است که فعالیت معدنی را در استان زنجان متوقف کرده است.

وی با تاکید بر اینکه این موضوع سلیقه‌ای نیست و بر اساس قوانین بررسی و اگر امکان پذیر نباشد مخالفت می‌کنیم، گفت:، اما اگر ظرفیت قانونی وجود داشته باشد دلیلی برای مخالفت نداریم، چون معدن هم یک سرمایه ملی است و ما چنین نگاهی داریم.

مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان، از تهیه نقشه مناطق جنگلی استان برای مدیریت این بحث خبر داد و اظهار داشت: مشخص شده است که در چنین مناطقی به هیچ وجه مجوز فعالیت معدنی صادر نمی‌شود.

آقاجانلو گفت: در حال حاضر چالش بسیار مهمی که وجود دارد این است که هر جا گونه‌های با ارزش گیاهی که از نظر منابع طبیعی مهم و حیاتی است، وجود داشته باشد، اجازه فعالیت به معدن‌کاران نمی‌دهیم.

مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان، در ادامه با اشاره به اینکه در سطح دنیا روش‌های نوین و مدرن در اکتشاف و بهره برداری از معادن وجود دارد، گفت:، اما ما همچنان از روش‌های سنتی استفاده می‌کنیم در حالیکه معدنکاران می‌توانند با توجه به دغدغه‌هایی که ما داریم از آن‌ها استفاده کنند.

آقاجانلو در ادامه تاکید کرد: با توجه به مسائلی که در دنیا، منطقه و کشور وجود دارد، هر برنامه‌ای که برای توسعه و پیشرفت طراحی می‌شود باید مطابق با اصول منابع طبیعی و محیط زیست باشد، تا برای بلند مدت هم، نکات و موارد لازم را داشته باشد.

وی با بیان اینکه چالش‌هایی که در کشور، در حوزه منابع طبیعی و زمین داریم در چند شاخص مشخص شده است، افزود: موضوع اول بحث کاداس اراضی ملی و رفع تداخل است که از جمله برنامه‌های محوری وزارت جهاد کشاورزی است.

مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان، با تاکید بر این که اراضی ملی باید دارای موقعیت مکانی مشخصی باشند تا به راحتی بتوانیم آن را شناسایی کنیم گفت: این کار را با همکاری اداره کل ثبت استان انجام می‌دهیم و امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۱ پرونده آن را ببندیم.

آقاجانلو افزود: اگر این اتفاق بیفتد بسیاری از امور مربوط به خرید و فروش و معامله زمین‌ها در شرایط بهتری انجام می‌شود.

وی بحث رفع تداخل را هم از بحث‌های مهم در حوزه منابع طبیعی عنوان کرد و گفت: بسیاری از پرونده‌های محاکم قضایی از اختلافات بین مردم و دولت از گذشته‌های دور و گاه تا چندین دهه قبل وجود دارد و با اجرای رفع تداخل و مشخص شدن حق و حقوق کشاورزان این مسائل رفع می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان، با اشاره به اینکه که مدیریت امور اراضی به عنوان متولی اراضی کشاورزی و منابع طبیعی به عنوان متولی اراضی ملی و اداره کل ثبت اسناد هم به عنوان متولی تعیین حدود پلاک است، اظهار داشت: این سه دستگاه اصلی در این حوزه ایفای نقش می‌کنند و زمانی که فرایند رفع تداخل به پایان برسد اختلافات تقریباً به حداقل می‌رسد.

آقاجانلو با بیان اینکه اگرچه بحث حاکمیت زمین در کشور ما، یکی از بحث‌های چالش برانگیز است، گفت:، اما خوشبختانه با اقداماتی که انجام شده است، صدور اسناد کشاورزی برای کشاورزان و زارعین هم در استان زنجان شروع شده است که مجموعه جهاد کشاورزی و ثبت اسناد در حال انجام این کار هستند.

وی افزود: شهرستان‌های سلطانیه و خرمدره رفع تداخل شده و کار صدور اسناد کشاورزی هم شروع شده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان، با تاکید بر اینکه با صدور اسناد کشاورزی، زمین صاحب شناسنامه می‌شود گفت: با این اقدام موقعیت، محدوده و مشخصات زمین مشخص می‌شود و این امر به کاهش اختلافات بین افراد و نیز مردم و دولت کمک می‌کند.

آقاجانلو همچنین بی توجه به بحث آبخیزداری و آبخوان داری را هم از موضوعات مهم عنوان کرد و اظهار داشت: خوشبختانه در چند سال اخیر اعتبارات خوبی به این حوزه تزریق می‌شود و در سفر ریاست جمهوری به استان زنجان هم ۱۰۰ میلیارد تومان برای آبخیزداری و آبخوانداری مصوب و ۲۵ میلیارد تومان آن هم تخصیص داده شد و ما پروژه‌های آن را پیگیری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه اعتبارات خوبی از محل اعتبارات ملی و استانی در بحث محرومیت زدایی داریم، یادآور شد: در مقایسه با گذشته رخداد‌های خوبی نسبت به گذشته افتاده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان، تاکید کرد: با توجه به وضعیت اقلیمی کشور بحث سیل و فرسایش خاک، در این حوزه جای کار بیشتری وجود دارد و امیدواریم توجه به این حوزه همچنان وجود داشته باشد.

استفاده از ظرفیت خیرین در توسعه جنگل‌کاری

آقاجانلو با اشاره به بحث توسعه جنگل هم گفت: توسعه جنگل، نیز با مشارکت مردم و هم به صورت توسعه جنگل‌کاری طبیعی انجام می‌شود.

وی استفاده از ظرفیت خیرین در توسعه جنگل‌کاری را هم یادآور شد و افزود: این امر برای اولین بار در استان در حال انجام است و امیدواریم با هماهنگی‌ها و تفاهم نامه‌های منعقد شده، از ظرفیت خیرین در توسعه جنگل‌کاری و فضای سبز هم استفاده شود.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) زنجان

عناوین برگزیده