تاریخ: ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۰۲
بازدید: ۱۷۶
کد خبر: ۲۴۸۵۸۳
سرویس خبر : محیط زیست

کاهش بارندگی به فعالیت کارخانه‌های سرب و روی در زنجان بستگی دارد؟

‌می‌متالز - مدیرکل هواشناسی استان زنجان در رابطه با ارتباط کاهش بارندگی درزنجان و فعالیت کارخانه‌های سرب و روی توضیح داد.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا رحمن‌نیا با اشاره به موارد مطرح شده در جامعه در رابطه با ارتباط کاهش بارندگی‌ها در زنجان و فعالیت کارخانه‌های سرب، روی، اظهار کرد: پدیده‌های سینوپتیکی، پدیده‌هایی بزرگ مقیاس بوده و وقوع پدیده‌هایی در اسکیل‌های کوچک، چندان تاثیری نمی‌تواند بر روی آن داشته باشد.

وی افزود: مشکل اصلی کم‌بارشی حال حاضر این است که ورود سامانه‌های بارشی به منطقه کاهش پیدا کرده است. علاوه بر اینکه قدمت تاسیس کارخانه سرب و روی در زنجان چندین ساله است که اگر قرار بر تاثیر بر بارش استان بود، باید در همان سال‌های اولیه نیز تغییرات در بارش‌ها ملاحظه می‌شد.

این مسوول ادامه داد: همچنین تغییرات در رژیم، نوع بارش‌ها و کاهش بارش‌ها مختص به زنجان نیست و کل کشور با این مشکل مواجه است. تنها موضوعی که در این خصوص قابل بررسی بوده؛ اثر وجود این کارخانه بر فیزیک ابر است که نیازمند وجود رادار هواشناسی در منطقه و انجام پروژه‌های پژوهشی و میدانی در این راستا است تا بتوان به نتایج قطعی دست یافت.

مدیرکل هواشناسی استان زنجان، یادآور شد: آنچه که امروزه از اهمیت بیشتری برخوردار است، بحث جانمایی صنایع و توجه به اقلیم و شرایط آبی منطقه است. مصرف آب و توسعه صنعتی مقوله‌ای نیازمند برنامه‌ریزی بر اساس شرایط اقلیمی مناطق مختلف بوده و این موضوع نیز باید بر اساس مطالعات و پژوهش‌های علمی و میدانی ارزیابی شود.

رحمن‌نیا خاطرنشان کرد: اداره‌کل هواشناسی استان زنجان آمادگی خود را برای انجام چنین پژوهش‌هایی با همکاری مراکز علمی و دانشگاهی و سایر دستگاه‌های اجرایی، در صورت تامین اعتبارات لازم اعلام می‌کند تا ابهامات شهروندان در این خصوص برطرف شود.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده