تاریخ: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۲۷
بازدید: ۱۹۸
کد خبر: ۲۴۸۷۷۰
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
در گفتگو با کارشناس امور شهری مطرح شد؛

غزل خداحافظی شهرداری تهران با مزایده غیرشفاف املاک/ ارقام شفاف تابلوی بورس جایگزین پاکت‌های مزایده می‌شود

‌می‌متالز - یکی از معضلات همیشگی دولت و شرکت‌های بزرگ دولتی و خصوصی در صحنه اقتصاد، دادوستد املاک خود از طریق مزایده‌ها آن هم با پروسه‌ای زمانبر، پر هزینه و غیر شفاف بوده است که این معضلات با عرضه املاک عمده در بورس کالا کاملا رفع می‌شود؛ در این زمینه کاهش هزینه‌های مبادلات اموال غیرمنقول، کاهش بوروکراسی مبادلات، امکان نظارت‌های دقیق با استفاده از ابزار‌های بورس و همچنین به صفر رسیدن احتمال هر گونه سوء استفاده در جریان معامله از مزایای عرضه املاک نهاد‌های از جمله شهرداری تهران در بورس کالاست.

به گزارش می‌متالز، فربد زیارتی کارشناس امور شهری اظهار داشت: شهرداری‌ها اگرچه امکانات و مجوز‌هایی در اختیار دارند که مزیت آنان محسوب می‌شود، اما به گفته شهردار تهران، همین مزیت می‌تواند در صورت شفاف نبودن فرآیند ها، بلای جان شهرداری‌ها باشد. بدین ترتیب شهرداری تهران قصد دارد در رویکرد جدید به واگذاری املاک به شیوه‌های سنتی پایان دهد و همه فرآیند واگذاری املاک را به اتاق شیشه‌ای بورس کالا بسپارد.

زیارتی با بیان اینکه مصوبه شورای شهر تهران درباره ضرورت شفاف‌سازی مزایده املاک شهرداری‌ها، چهار سال است که در حالت تعلیق قرار دارد گفت: از الزام‌های این مصوبه، تغییر فرآیند مزایده یا عرضه املاک در بازار شفاف به مانند عرضه املاک در بستر بورس کالاست.

پایان شبهه در واگذاری املاک

زیارتی افزود: سال گذشته بورس کالا با راه‌اندازی تابلوی املاک و مستغلات این فرصت را به وجود آورد که همه نهاد‌های دولتی، خصوصی و یا عمومی همچون شهرداری‌ها بتوانند املاکشان را در بستر بورس کالا واگذار کنند که بدون شک اگر عرضه املاک از طریق بورس کالا رونق بگیرد، بروز فساد و شبهه در حوزه واگذاری املاک نهاد‌های مختلف به دلیل شفافیت کامل آماری به صفر می‌رسد و شیوه‌های سنتی و مزایده‌های پاکتی کنار می‌رود.

استقبال شهردار از عرضه املاک در بورس کالا

زیارتی با بیان اینکه شهردار تهران نیز از عرضه املاک در بورس کالا استقبال کرده است، گفت: چندی پیش شهردار تهران در سخنانی گفته بود، «شهرداری املاک و امکانات و مجوز‌های بسیار زیادی دارد که این موارد، یا می‌تواند بلای جان شهرداری و باعث مفسده باشد و یا به‌صورت شفاف در بورس کالا عرضه شود»؛ به نظر می‌رسد این گفته شهردار به فساد‌های متعددی اشاره دارد که در یک دهه اخیر، در واگذاری اموال شهرداری منجر به تشکیل پرونده تخلفات آشکار شد.

تجربه موفق بورس کالا در مزایده املاک

زیارتی اذعان کرد: با توجه به روال پُر از ایراد واگذاری‌های املاک به شیوه مزایده‌های سنتی، اصلاح شیوه فروش املاک در دستور بررسی قرار گرفت و پس از کارشناسی‌های متعدد، عرضه در بورس کالا پیشنهاد شد. بورس کالا، تجربه عرضه املاک برخی از نهاد‌ها و دستگاه‌های دولتی را در اختیار دارد و گزارش‌ها هم نشان می‌دهد فرآیندِ واگذاری‌ها بدون شائبه و با قیمت کارشناسی و به صورت الکترونیکی و شفاف برگزار شد.

خصیصه رصد و پیگیری معاملات در بورس

به گفته زیارتی با توجه به اینکه کل فرآیند واگذاری در بورس کالا ثبت می‌شود، اولاً فرآیند واگذاری در همه بخش‌ها شفاف است و ثانیاً امکان رصد و پیگیری در هر مرحله از فرآیند معامله وجود دارد. در معاملات بورس کالا مشخص است چه کسانی در مزایده حضور داشته‌اند و برنده حراج با درج چه قیمتی موفق به خرید شده است.

وی در پایان یادآور شد: با عرضه املاک شهرداری در بستر بورس کالا، تعداد متقاضیان نیز افزایش می‌یابند، زیرا پیش از این، اطلاع‌رسانی‌ها شفاف نبود و اغلب با انتشار یک یا چند آگهی، مزایده انجام می‌شد؛ به این ترتیب تعداد افراد کمی از واگذاری‌ها مطلع می‌شدند و فرصت حضور در مزایده برای همه وجود نداشت که با عرضه‌های املاک در بورس کالا، روند اطلاع رسانی عمومی انجام شده و همه متقاضیان می‌توانند تابلوی بورس را رصد کرده و از نحوه معاملات و قیمت‌ها و مطلع شوند.

منبع: کالاخبر

عناوین برگزیده