تاریخ: ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۴۲
بازدید: ۱۱۲
کد خبر: ۲۴۹۰۱۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

گزارش اختصاصی از آیین آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های توسعه‌ای شرکت فولاد هرمزگان

‌می‌متالز - آیین آغاز عملیات اجرایی چهار طرح بزرگ فولادی به ارزش ۱۰ هزار میلیارد تومان با هدف استفاده از ظرفیت نیرو‌های بومی استان هرمزگان توسعه صنعت فولاد در این استان برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، دیروز چهارشنبه ۲۰بهمن ماه آیین آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های توسعه‌ای شرکت فولاد هرمزگان با حضور «عطالله معروفخانی، مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان»، «احمد مرادی، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و نماینده استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی»، «مهدی دوستی، استاندار هرمزگان»، «خلیل قاسمی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان»، «محمد یاسر طیب‌ نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه» و جمعی از اعضای هیات مدیره فولاد هرمزگان و سایرین برگزار شد.

در این مراسم، عملیات اجرایی طرح‌های مدول سوم آهن اسفنجی با ظرفیت ۹۰۰ هزار تن، واحد تولید گاز‌های صنعتی با ظرفیت ۱۰ هزار نرمال متر مکعب بر ساعت اکسیژن، سیلو‌های ذخیره آهن اسفنجی با ظرفیت ۲۸ هزار تن و مگامدول احیا مستقیم شرکت ستاره سیمین هرمز با ظرفیت یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن در سال در مجموع به ارزش ۱۰ هزار میلیارد تومان آغاز شد.

درخشش فولاد هرمزگان

در ابتدای این رویداد، عطالله معروفخانی، مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان اظهار داشت: خوشبختانه همراهی استاندار و سایر مسوولان هرمزگان باعث شد قطعی برق و گاز در شرکت فولاد هرمزگان به حداقل برسد و خسارت کمتری ببینیم.

وی ضمن بیان درخشش شرکت فولاد هرمزگان در میان فولادی‌ها و همه سطوح گفت: رکورد‌های فولاد هرمزگان با کمک مسوولان استانی و کارکنان این شرکت در سخت‌ترین شرایط آب و هوایی ثبت شده است.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان بیان کرد: آغاز عملیات اجرایی چهار طرح در فولاد هرمزگان با پیگیری فولاد مبارکه و مدیرعامل جدید این شرکت رقم خورده است. طرح‌های جدید فولاد هرمزگان آرزوی دیرینه مردم هرمزگان بوده و در ادامه امیدوار هستیم شاهد افتتاح دیگر طرح‌های توسعه‌ای در فولاد هرمزگان باشیم.

نگاه ملی طرح‌های توسعه‌ای فولاد هرمزگان

در ادامه در آیین آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های توسعه شرکت فولاد هرمزگان احمد مرادی، نماینده استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: طرح‌های توسعه‌ای در فولاد هرمزگان با کمک و پیگیری همه مسوولان آغاز شده است.

وی، نگاه فولاد مبارکه به طرح‌های فولاد هرمزگان را فرابنگاهی و ملی عنوان کرد که برای توسعه استان هرمزگان انجام می‌شود.

نماینده استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به هدف‌گذاری تولید ۱۰ میلیون تن فولاد در استان هرمزگان، بیان کرد: رسیدن به این هدف ساده نیست، زیرا باید همه با کمک هم رسیدن به این هدف را تسهیل کنیم.

مرادی با تاکید بر استفاده از ظرفیت نیرو‌های بومی استان هرمزگان، عنوان کرد: یکی از خواسته‌های مردم استان، استفاده از نیرو‌های بومی در طرح‌های توسعه‌ای در فولاد هرمزگان است. فولاد هرمزگان تا حد امکان به مسوولیت‌های اجتماعی خود عمل کرده و نمونه آن کمک به زلزله‌زدگان استان بوده است.

وی در پایان اظهار کرد: در حوزه‌های فولادی نیرو‌هایی در کشور وجود دارند که از تخصص‌های بالایی برخوردار هستند.

لزوم به‌ کارگیری نیرو‌های بومی در طرح‌های توسعه‌ای

همچنین مهدی دوستی، استاندار هرمزگان نیز با اشاره به اینکه مردم باید تغییرات و اجرای طرح‌های فولاد هرمزگان را لمس کنند، گفت: متاسفانه استان هرمزگان رتبه یکم بیکاری در کشور را دارد و انتظار مردم از طرح‌ها ایجاد اشتغال است. انتظار اشتغال فوق‌العاده و بیش از ظرفیت را از فولادسازان نداریم، اما انتظار داریم فولادسازان با اجرای طرح‌های توسعه‌ای در پایین‌دست اشتغال ایجاد کنند.

وی بیان کرد: از فولادی‌ها انتظار داریم طرح‌های توسعه‌ای در حوزه ورق و لوله و سایر محصولات فولادی اجرا کنند و فولاد مبارکه و فولاد هرمزگان مواد اولیه این طرح‌ها را تامین کنند.

استاندار هرمزگان در ادامه مطرح کرد: معادن سنگ‌آهن هرمزگان تا ۸۰۰ هزار تن ظرفیت تامین خوراک دارند و فولادی‌ها می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند. در تامین انرژی حق با فولادی‌ها است و در محدودیت‌های امسال به آن‌ها ظلم شده است و باید این مشکل را برطرف کنیم.

گام بعدی توسعه صنعت فولاد، تولید محصولات خاص

در ادامه نیز محمد یاسر طیب‌ نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اذعان کرد: توسعه صنعتی کشور در چند دهه گذشته رقم خورده و از صنایع موفق صنعت فولاد بوده است. صنعت فولاد از یک میلیون تن تولید در سال و رتبه ۳۵ به تولید ۳۰ میلیون تن در سال و رتبه دهم دنیا رسیده است.

وی در خصوص اهمیت و نقش صنایع فولاد در توسعه کشور، عنوان کرد: هر جا صنعت فولاد حضور یابد، توسعه اتفاق می‌افتد و نمونه آن استان اصفهان است. در گذشته از صفر تا صد کارخانه‌های فولادی از خارج وارد می‌شدند و کارشناسان و مدیران فولادی خارجی بودند.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه اکنون بالغ بر ۹۰ درصد تجهیزات مورد نیاز ساخت کارخانه فولادی در کشور تامین می‌شود، افزود: فولاد مبارکه با احداث فولاد هرمزگان وارد سرمایه‌گذاری فراسرزمینی شده است و این شرکت از میزان ظرفیت تولید خود عبور کرده است.

طیب‌ نیا بیان کرد: توسعه‌های بعدی در صنعت فولاد کشور باید بر تولید محصولات خاص متمرکز باشد، استان هرمزگان یکی از نقاط پتانسیل‌دار کشور به ویژه برای صادرات است. سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری انتظاراتی دارد و به ویژه به دنبال بستر مناسب است که در صورت فراهم شدن این بستر، شاهد حضور سرمایه‌گذاران خارجی نیز خواهیم بود.

عملیات اجرایی طرح ستاره سیمین هرمز

در ادامه، همچنین مراسم آغاز عملیات اجرایی طرح ستاره سیمین هرمز با ظرفیت یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن در سال برگزار شد. مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در این مراسم، یادآور شد: قرار بود ۱۳ سال قبل، طرح ستاره سیمین هرمز اجرا شود، اما هیچ اقدامی صورت نگرفت. عملیات اجرایی این طرح عظیم فولادی با پیگیری و حمایت مسئولان استان هرمزگان به ویژه نمایندگان استانی، استاندار و فولاد مبارکه آغاز می‌شود. همچنین خرید سهام غالب این پروژه توسط فولاد هرمزگان با حمایت فولاد مبارکه باعث تسریع فرایند اجرایی شده و اکنون شاهد آغاز فرایند آن هستیم.

حمایت مسوولان استانی از توسعه انشعاب گاز

آقازاده، مدیرعامل شرکت ستاره سیمین هرمز نیز در این مراسم بیان کرد: تفاهم‌نامه شرکت ستاره سیمین هرمز با بانک صادرات در حال انعقاد است و تامین مالی علاوه بر آورده نقدی سهامداران انجام خواهد شد. از دو سال قبل رسیدن به اهداف فولادی در هرمزگان شتاب گرفته و شرکت ستاره سیمین هرمز با این هدف تاسیس شد.

وی ادامه داد: اقدامات میدانی در حوزه تسطیح زمین و فراهم آوردن زیرساخت‌ها در حال انجام است و همه مراحل اداری اخذ مجوز و انتخاب پیمانکاران و مشاورین طرح انجام شده است. مطالعات اجرایی طرح پیشرفت خوبی داشته و در زمینه انشعاب گاز نیازمند نظر مساعد مسئولان استانی هستیم.

مدیرعامل شرکت ستاره سیمین هرمز در خصوص اهداف و برنامه‌های توسعه شرکت اذعان کرد: برنامه‌های آتی شرکت مطالعات تکمیلی، ارزیابی زیست‌محیطی طرح، افزایش سرمایه و... خواهد بود و در این راستا از مسئولان انتظار تامین مالی به ویژه سهامداران و تسهیلات بانکی، داریم.آقازاده در پایان بیان کرد: توسعه اسکله و زیرساخت‌های لازم باید در کنار پروژه اتفاق بیفتد.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده