تاریخ: ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۳۸
بازدید: ۱۳۲
کد خبر: ۲۴۹۴۰۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های شاهرود/ سرمایه‌ها نباید از دست برود

‌می‌متالز - عدم بهره گیری از ظرفیت‌ها در شاهرود مانند سیمان بیارجمند، فرودگاه و ورزشگاه ۱۵ هزار نفری و ... دلایل متفاوتی دارد، اما شاید عدم وجود نگاه توسعه‌مند درست مهمترین دلیل این غفلت‌ها باشد.

به گزارش می‌متالز، شهرستان شاهرود بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهرستان استان سمنان دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی است که مغفول مانده‌اند، فرودگاه بین‌المللی این شهرستان از دهه ۷۰ ساخته شده و تعداد سال‌هایی که تعطیل بوده دو برابر تعداد سال‌های فعالیتش محسوب می‌شود. از سوی دیگر ظرفیت‌هایی مانند سیمان بی ارجمند، کارخانه‌ها و صنایع مهم به ویژه در بخش فرآوری معدنی در این شهرستان مورد غفلت واقع شده‌اند.

غفلت‌ها، اما دلایل متعددی دارند برخی آن را به فقدان برنامه‌ریزی توسعه محور در شاهرود مرتبط می‌دانند و برخی دیگر آن را ماحصل یک تفکر نادرست در شرق استان سمنان می‌پندارند که سال‌ها است به جای ساختن خود و زیرساخت‌های مورد نیاز، مدام بر بال احساسات یا منافع سیاسی سوار شده است. نماینده کنونی شاهرود و میامی از این دست افراد است که اعتقاد دارد فرصت‌ها در شاهرود به واسطه دشمن فرضی و سوار شدن بر بال احساسات مردم و مطرح کردن برخی موارد، هدر رفته و مورد غفلت قرار گرفته است.

برای اطلاع بیشتر از وضعیت پروژه‌های نیمه تمام و اعتبارات شهرستان شاهرود همچنین ظرفیت‌های گردشگری، فرودگاهی، صنعتی و بخش‌های عمرانی با علی اصغر خانی نماینده شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی به گفتگو نشستیم که در ادامه آن را مطالعه می‌کنید.

نگاه شما به ظرفیت‌های مغفول شاهرود و میامی چیست؟


۱۳ سال است که از ساخت سیمان بیارجمند می‌گذرد و هنوز به اتمام نرسیده در حالی که سیمان سبزوار بسیار زودتر راه اندازی شد و امروز یکی از هولدینگ‌های قوی در کشور و در بخش سیمان محسوب می‌شود از سوی دیگر شاهد بودیم که فرودگاه بین‌المللی شاهرود متوقف ماند، یا جنگل ابر ثبت جهانی شد، اما اتفاقی نیفتاد، ما در شاهرود درگیر مسائلی هستیم که هیچ اتفاقی برایمان رخ نداده است.

برخی راه‌ها نیز از قدیم اشتباه رفته شد برای مثال برخی بر طبل تفکیک استان کوبیدند و تنها فایده آن این بود که دشمنان جدید برای شاهرود ایجاد کردند حال آنکه با تعداد کم جمعیت نمی‌توان استان جدید ایجاد کرد، اما برخی فقط فریاد آن را زدند تا سرمایه شاهرود از دست برود، لذا دیگران آمدند و برنامه‌ریزی کردند معادن و صنعت را فعال کردند، زیرساخت‌هایشان را ساختند و ما درگیر مسائل خودمان بودیم.

سال‌ها مردم شاهرود درگیر خواسته‌های دست نیافتنی بودند و در همین فاصله شهر‌هایی مانند گرگان امروز توسعه‌ای پیدا کرده‌اند که دیگر با قبل قابل قیاس نیستند امروز چند سال است که ورزشگاه شاهرود کلنگ زنی شده است؟ ورزشگاهی که از اول جانمایی آن نادرست بود، زیرا باید این ورزشگاه در بین بسطام و شاهرود ساخته می‌شد نه در بیابان‌های جاده شاهرود- تهران؛ لذا پروژه‌های نیمه تمامی روی دست ما گذاشته‌اند که اکنون دیگر نمی‌توان آن را کاری کرد اگر بخواهیم برای مثال همین ورزشگاه شاهرود را بسازیم ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌خواهد اگر بخواهیم آن را رها کنیم ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است، اما دقیقاً در شهری مانند سمنان برعکس این موضوع رخ می‌دهد، ورزشگاه در جای درستی در شهر جانمایی می‌شود همه پشتیبان آن می‌شوند و شش سال زودتر از شاهرود، پروژه خود را بدون سر و صدا به بهره برداری می‌رساند.

درباره سیمان بیارجمند تعبیری به کار می‌برید که «مانند جنازه افتاده است» در این باره توضیح دهید


زمانی اعلام شد که این پروژه ۵۶ میلیارد تومان از ابتدا تا انتها هزینه می‌خواهد و در حالی که سیمان سبزوار با ۶۰ میلیارد تومان اعتبار افتتاح شد. امروز سیمان بی ارجمند ۸۰۰ میلیارد تومان پول می‌خواهد تا افتتاح بشود چه کسی می‌تواند این پول را تأمین کند؟ لذا این وضعیتی است که نه تنها سیمان بیارجمند بلکه ورزشگاه ۱۵ هزار نفری ما هم به آن گرفتار شده است امروز فرودگاه هم چنین وضعیتی دارد.

متأسفانه مشکلات دیگر نیز در بیارجمند وجود دارد که ۱۰۰ برابر رفع مشکلات فرودگاه دشواری دارد این مجموعه بدهی زیادی به بانک‌ها دارد و ۱۳ سال است که حتی یک آجر روی آجر نگذاشته‌اند و تجهیزاتش نیز در حال از بین رفتن است، اما ما سیمان بیارجمند را حتماً راه اندازی می‌کنیم. ما برای سیمان بیارجمند که کار سخت و پیچیده‌ای است تولید سیمان سفید را هم در نظر گرفته‌ایم.

درباره فرودگاه چطور؟


فرودگاه زمانی تأسیس شد که همه تشنه آن بودند و راه اندازی شد، اما سعی کردیم پرواز‌های آن را نگه داریم. از مشکلات فرودگاه شاهرود کمبود مسافر بوده است برای مثال وقتی با شرکت‌هایی دارای هواپیما‌های ۱۲۰ یا ۶۰ نفری قرار داد می‌بندیم در صورتی که یک دهم آن مسافر داریم قطعاً به مشکل برمی‌خوریم.

از سوی دیگر مقوله مسافربری مطرح می‌شود ما به فرماندار شاهرود نیز اعلام کردیم که با شرکت‌های مسافری جلساتی بگذارد و ما نیز حاضر هستیم که برای هر کجا که آن‌ها می‌گویند پرواز بگذاریم، اما باید تعهد تأمین مسافر بدهند و جوابگوی خالی بودن پرواز باشند.

اشاره کوتاهی به ورزشگاه کردید


بله، به لطف خدا این مجموعه سال آینده راه اندازی می‌شود ما همین حالا هم ۴۷ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه دریافت کرده‌ایم و می‌توانیم تا سال آینده این پروژه را افتتاح کنیم، اما مشکلاتی هم دارد برای مثال پیمانکار مجموعه نتوانسته به تعهدات خود عمل کند و مشمول ماده ۴۶ شده است لذا قرار است برخی اصلاحات انجام شود، اما متأسفانه در شاهرود پیمانکار نداریم و مقرر شد از جای دیگر کشور یک شرکت پیمانکاری کار را صورت دهد.

ظرفیت‌ها در بخش گردشگری را چگونه می‌بینید؟


ما زیرساخت‌های خوبی در بخش گردشگری نداریم. بخشی از این ضعف به مرکز استان باز می‌گردد که مدیریت این مجموعه تعویض شد و نیاز است که مدیرکل جدید به مجموعه گردشگری شاهرود کمک کند.

و درباره اعتبارات حوزه توسعه اقتصادی و عمرانی به خصوص زیرساخت‌ها توضیح دهید


متأسفانه ۸۰ درصد بودجه کشور به صورت جاری صرف می‌شود و نهایتاً سر از پرداخت آب، برق، گاز، حقوق کارکنان و… در می‌آورد. ۱۰ هزار پروژه در کشور وجود دارند که از پنج الی ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، اما افتتاح نشده‌اند و امسال یک ریال نتوانستیم برای آن‌ها در نظر بگیریم. نهایت کاری که توانستیم امسال در مجلس صورت دهیم ۴۰ هزار میلیارد تومان برای صندوق ملی مسکن بود که سال آینده دو میلیون مسکن در کشور ساخته شود.

کل بودجه کشور هم ۶۷۰ هزار میلیارد تومان از مالیات و ۴۵۰ هزار میلیارد تومان هم از نفت است و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هم در بخش‌های متفرقه تأمین می‌شود و این تمام آن چیزی است که داریم چیزی به نام اینکه زیرساخت هزینه شود اصلاً وجود ندارد. در این شرایط هم ما باز توانستیم عملکرد خوبی در شاهرود شاهد باشیم در دو ماه اخیر فقط ۲۷۰ میلیارد تومان برای شاهرود و میامی اعتبار دریافت کردیم در سال ۱۴۰۱ نیز اعتبارات شاهرود تقریباً چهار برابر شده است. از مدیران می‌خواهیم تا نسبت به خرج کرد این اعتبارات برنامه داشته باشند که این اعتبارات برگشت نخورد.

برای بیمارستان امام حسین (ع) ۴۰ میلیارد تومان اعتبار و همچنین ۳۰ میلیارد تومان برای مجتمع فرهنگی شاهرود دریافت شده است دیگر اعتبارت همچنین به بیمارستان بهار، ورزشگاه، جاده‌های اصلی، راه جیلان به میامی و طرود، مصلای شاهرود و… اختصاص خواهد یافت.

یکی از طرح‌های طولانی و نیمه تمام مصلای شاهرود است آیا اعتباراتی برای آن دیده شده است؟


بله؛ در دو ماه اخیر چهار میلیارد تومان برای این پروژه دریافت شده است همچنین سه هزار میلیارد تومان برای مصلا‌های سطح کشور در نظر گرفته شده که از آن هم بخشی به مصلای شاهرود خواهد رسید تا شاهد تکمیل این پروژه در آینده نزدیک باشیم که مطالبه مردم است.

از مشکلاتی که در شهر شاهرود وجود دارد موضوع اداره پست و ساختمان وقفی آن در طرح ترافیک است


بله، درباره این موضوع با رئیس این اداره صحبت‌هایی شده است و وی مقاومت‌هایی می‌کند، اما به حمدالله مشکل به زودی حل خواهد شد یا تهاتر در این زمینه صورت می‌گیرد یا تصمیم دیگری گرفته خواهد شد.

در خاتمه درباره پروژه آب قطری هم توضیح دهید


اعتباراتی برای اینکه بتوانیم این پروژه را تمام کنیم در نظر گرفته شده است همچنین جانمایی نیاز بود تا اینکه بتوانیم چاه‌های آن را مد نظر قرار دهیم.

جلساتی درباره این موضوع گذاشته شده و بر روی جانمایی که چاه‌های آن به چه شکلی باید باشند، کار‌هایی صورت گرفته است تا بتوانیم بهترین عملکرد را داشته باشیم و از منبع آب خود این شهرستان استفاده کنیم. اگر چاه‌ها حفر شوند، ۵۰ الی ۶۰ لیتر بر ثانیه آب به مدار توزیع شهرستان شاهرود افزوده می‌شود.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده