تاریخ: ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۴۸
بازدید: ۲۸۱
کد خبر: ۲۴۹۴۵۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون نخست وزیر و وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان:

نقشه راه‌های همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و ازبکستان تدوین می‌شود

‌می‌متالز - معاون نخست وزیر و وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان، بیان کرد: برای ارتقای مراودات اقتصادی ایران و ازبکستان نقشه راه‌های همکاری‌های دو کشور باید تبیین و امضا شود و هر ماه یکبار بر نحوه اجرای آن نظارت گردد.

به گزارش می‌متالز، عمر زاق اف در چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، علمی و فنی ایران و ازبکستان با تقدیر از مهمان نوازی ایرانیان، گفت: در ۵ ماه اخیر روسای جمهوری دو کشور دو بار با هم ملاقات کرده اند و دستورات و توصیه‌های لازم را برای ارتقای روابط اقتصادی در فصل جدید روابط دو کشور ارائه داده اند.

برای ارتقای روابط اقتصادی دو کشور باید گام‌های عملی برداشته شود

وی با بیان اینکه مشترکات و روابط فرهنگی، تاریخی، دینی با ایران و ایرانیان داریم، اضافه کرد:، اما روابط اقتصادی دو کشور متناسب با این روابط دیرینه فرهنگی نیست و باید توسعه یابد که در این راستا باید گام‌های عملی برداشته شود.

همدلی از همزبانی بهتر است

معاون نخست وزیر و وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان همچنین با اشاره به مشترکات میان دو کشور به ضرب المثل ایرانی اشاره کرد و گفت: ایرانیان می‌گویند: «همدلی از همزبانی بهتر است» و با همین همدلی باید روابط اقتصادی را ارتقا دهیم.

تهاتر و برگزاری نمایشگاه‌های مشترک، دو اقدام عملی برای ارتقای مراودات

عمر زاق اف، تهاتر و برگزاری نمایشگاه‌های مشترک را دو اقدام عملی در این حوزه دانست و بیان کرد: سند کمیته مشترک سرمایه‌گذاری را امضا می‌کنیم و سازوکار‌های لازم را برای تداوم فعالیت‌ها و ارتقاء سرمایه‌گذاری پیگیری خواهیم کرد.

همکاری استان‌های مرزی دو کشور برای ارتقای تجاری اهمیت دارد

وی همچنین با بیان اینکه همکاری استان‌های مرزی برای ارتقای تجارت دو کشور حائز اهمیت است، تصریح کرد: نمایندگان مناطق سه استان ازبکستان حضور دارند و نمایندگان استان‌های ایران را برای بازدید از ازبکستان دعوت می‌کنیم.

روز‌های فرهنگی دو کشور برگزار گردد

معاون نخست وزیر و وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان با بیان اینکه به توسعه همکاری‌ها در حوزه فرهنگ باید توجه شود، گفت: پیشنهاد می‌کنم روز‌های فرهنگی دو کشور را برگزار کنیم.

عمر زاق اف، با بیان اینکه در حوزه صنعت گردشگری هم می‌توانیم کار‌های خوبی انجام دهیم، ادامه داد: برنامه مشترکی در این حوزه باید اجرا و پیاده سازی شود.

نقشه راه‌های همکاری‌های دو کشور باید تدوین شود

وی همچنین بیان کرد: نقشه راه‌های همکاری‌های دو کشور باید تبیین و امضا شود و هر ماه یکبار بر نحوه اجرای آن نظارت گردد.

چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و ازبکستان امروز و فردا، یکم و دوم اسفندماه در تهران در حال برگزاری است.

عمر زاق اف «معاون نخست وزیر و وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی»، خوجایف «وزیر کشاورزی»، کودراتوف «معاون اول وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی»، سدیک اف «معاون وزیر امور خارجه»، احمد خوجایف عظیم «معاون اول وزیر انرژی»، محمود اف «وزیر گردشگری» و عبدالله اف «سفیر جمهوری ازبکستان در تهران»، جمعی از مدیران و معاونان دیگر وزارتخانه‌ها در کنار فعالان اقتصادی و انجمن‌های تخصصی ازبک، هیات اقتصادی جمهوری ازبکستان را در این اجلاس تشکیل می‌دهند.

در این اجلاس وزیر صنعت، معدن کشورمان در کنار معاونان وزارتخانه و نمایندگانی از وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان توسعه تجارت ایران و نمایندگانی از بیمه و بانک مرکزی، سازمان مناطق آزاد، انجمن‌ها و تشکل‌های صادرات گرا و فعالان اقتصادی حضور دارند.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده