تاریخ: ۰۵ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۲:۵۵
بازدید: ۲۴۸
کد خبر: ۲۴۹۷۰۲
سرویس خبر : انرژی

تولید روزانه ۷۳هزار بشکه نفت از میدان‌های مناطق مرکزی

‌می‌متالز - طبق صورت مالی شرکت نفت مناطق مرکزی در سال ۹۹، میزان تولید نفت از میادین تحت نفوذ این شرکت، حدود ۱۶۰ هزار بشکه در روز در بودجه اصلاحی تعیین شده بود، اما تولید واقعی این شرکت حدود ۷۳ هزار بشکه در روز بوده است.

به گزارش می‌متالز، شفاف نبودن روابط مالی شرکت‌های نفتی و عمکرد آن‌ها موجب شده است که سطح نظارت بر این شرکت‌ها توسط مجلس شورای اسلامی و سایر نهاد‌های متولی کاهش یابد.

در این بین بررسی صورت‌های مالی شرکت‌های تابعه وزارت نفت می‌تواند اطلاعات دقیقی را درباره وضعیت این شرکت‌ها و نقاط ضعف و قوت آن‌ها آشکار کند.

زیان خالص شرکت نفت مناطق مرکزی در سال ۹۸ و ۹۹

فعالیت شرکت نفت مناطق مرکزی ایران عبارت است از انجام ماموریت‌ها و اجرای قرارداد‌ها در زمینه اکتشاف، توسعه، تولید نفت خام و گاز طبیعی و فرآورش و همچنین حمل‌ونقل نفت خام و فرآورده‌های نفتی به مخازن و بنادر مربوطه است. این شرکت به عنوان یک واحد مدیریت ستادی، نظارت بر تولید سه شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، شرق و غرب را به عهده دارد.

محدوده جغرافیایی عملیات شرکت محدوده تقریبی استان‌های لرستان، کردستان، کرمانشاه، مرکزی، قم، ایلام، خراسان، آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، فارس، بوشهر، هرمزگان و چهارمحال و بختیاری است.

بررسی صورت مالی شرکت نفت مناطق مرکزی در سال ۹۹ نشان می‌دهد که این شرکت همانند سال ۹۸ زیان‌ده است، به طوری طبق جدول ۱ رقم زیان خالص آن ۳۷ میلیون تومان به ۱۱۱۸ میلیون تومان در سال ۹۹ رسیده است.

صفر تا صد عملکرد تولیدی شرکت نفت مناطق مرکزی در سال ۹۹

جدول ۲ عملکرد شرکت نفت مناطق مرکزی طبق صورت مالی سال ۹۹ را نشان می‌دهد. طبق این جدول، میزان تولید نفت از میادین تحت نفوذ این شرکت، حدود ۱۶۰ هزار بشکه در روز در بودجه اصلاحی تعیین شده بود، اما تولید واقعی این شرکت در سال ۹۹ حدود ۷۳ هزار بشکه در روز بوده است.

طبق ادعای صورت مالی شرکت نفت مناطق مرکزی، دلیل انحراف کاهشی تولید نفت خام نیز به علت تحریم‌های بین‌المللی و عدم راه‌اندازه میدان خشت عنوان شده است.

همچنین میزان تولید میعانات گازی این شرکت طبق بودجه اصلاحی حدود ۱۸.۵ میلیون بشکه در نظر گرفته شده بود و با احتساب میزان کاهش تکلیفی، تقریبا اهداف شرکت در این حوزه محقق شده است.

طبق صورت مالی شرکت نفت مناطق مرکزی در سال ۹۹ در مجموع حدود ۷۰ میلیارد متر مکعب (روزانه ۱۹۱ میلیون متر مکعب) گاز از میادین مستقل گازی این شرکت تولید شده است که با احتساب کاهشِ تکلیفی، عملکرد این شرکت یک درصد از برنامه بیشتر بوده است.

نکته چهارم ناظر به عملکرد این شرکت در سوزاندن گاز همراه نفت کمتر از میزان تعیین شده است. طبق گزارش صورت مالی شرکت نفت مناطق مرکزی، ۴۰ درصد گاز همراه نفت کمتری در این بخش هدررفته است که البته بخشی از آن به دلیل افت تولید نفت رخ داده است. همچنین میزان گاز همراه نفت مصرفی نیز به میزان ۱۱ درصد افزایش یافته است.

منبع: ایران پترونت

عناوین برگزیده