تاریخ: ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۴۰
بازدید: ۱۶۹
کد خبر: ۲۴۹۷۱۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

بازار فولاد آسیا در اسفند ماه جان می‌گیرد

‌می‌متالز - منابع خبری این هفته به Fastmarkets گفتند که اسفند ماه (مارس) , نقطه عطف اصلی بازار‌های فولادی آسیا در خلال روند نزولی کنونی که در اغلب زنجیره تامین تجربه شده است، خواهد بود.

به گزارش می‌متالز، منابع خبری این هفته به Fastmarkets گفتند که اسفند ماه (مارس) , نقطه عطف اصلی بازار‌های فولادی آسیا در خلال روند نزولی کنونی که در اغلب زنجیره تامین تجربه شده است، خواهد بود. منابع خبری در ادامه افزودند در صورتی که قیمت‌های جهانی همچنان بالا بماند، چین می‌تواند صادرات فولاد را دوباره آغاز کند.

چرا اسفند ماه؟

فعالان کلیدی بازار انتظار دارند که تقاضای فولاد پایین دستی در میان هجوم بسته‌های محرک از سوی دولت چین و همچنین افزایش فعالیت‌های تجاری پس از بازی‌های المپیک زمستانی از ۲۰ فوریه، افزایش زیادی پیدا کند.

روز دوشنبه ۱۴ فوریه، رئیس بازرگانی یک شرکت تجاری بزرگ در سنگاپور به Fastmarkets گفت: “بسته‌های محرک و سیاست‌های انبساطی که توسط دولت چین ارائه شده، اعتماد بسیاری از فعالان بازار را افزایش داده است تا اطمینان حاصل کنند که تقاضای فولاد از اسفند (مارس) به بعد بیشتر خواهد شد”.

همچنین انتظار می‌رود دولت چین در ماه مارس سیاست‌های بیشتری را توسط کنگره ملی خلق و کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین – که به عنوان “جلسات دوقلو” نیز شناخته می‌شود – به عنوان بخشی از برنامه خود برای حفظ رشد اقتصادی اعلام کند.

یک تحلیلگر صنعت به Fastmarkets گفت: “تقاضای فولاد با نقدینگی مالی بیشتر تحریک خواهد شد. ”

وی افزود: ” آب و هوای معتدل در ماه مارس به افزایش تقاضا کمک می‌کند، به ویژه برای فولاد ساختمانی مانند میلگرد و کلاف نورد گرم”.

یک تاجر در شرق چین گفت که تغییرات قیمت در باقیمانده ماه فوریه، زمینه را برای بازگشت قیمت در ماه مارس آماده می‌کند.

او به Fastmarkets گفت: “اگر قیمت فولاد کاهش خود را در بقیه ماه فوریه ادامه دهد، احتمالاً قیمت‌ها در ماه مارس با افزایش تقاضا به شدت افزایش می‌یابد. اما اگر قیمت‌ها به کاهش خود ادامه ندهند، روند صعودی در مارس محدود خواهد شد. ”

یک تاجر در شمال چین نیز ضمن موافقت با این نظریه گفت: “تقاضای واقعی در ماه مارس افزایش خواهد یافت، اما من فکر می‌کنم این افزایش قابل توجه نخواهد بود. افزایش قیمت فولاد نسبتاً ملایم خواهد بود، زیرا قیمت‌های به شدت بالاتر جرقه ورود محموله‌های خارجی را به همراه خواهد داشت و عرضه نیز پس از کاهش قیمت افزایش می‌یابد.

وی در ادامه گفت: “علاوه بر این، دولت از دیدن سود یا زیان قابل توجه در مواد خام خرسند نخواهد شد و همه‌گیری کووید-۱۹ نیز بر عدم اطمینان پیرامون بازار‌ها خواهد افزود. ”

هزینه‌های لجستیکی نیز در بحبوحه افزایش نرخ‌های حمل‌ونقل فله ناشی از کمبود کشتی‌ها، از قیمت‌های واردات حمایت می‌کنند.

نرخ حمل و نقل بصورت فله از شرق هند به چین در روز جمعه ۱۱ فوریه، ۴۵ تا ۵۰ دلار در هر تن برای ۳۰۰۰۰ تن بود که نسبت به پنج روز قبل ۵ دلار در هر تن افزایش یافته است.

یک منبع بازرگانی فولاد کره جنوبی جمعه گذشته گفت: “شمش فولادی برای حمل و نقل به کشتی‌های Handysize متکی است، اما بسیاری از آن‌ها در چین گیر کرده اند یا در آنجا مانده اند، بنابراین حمل و نقل به سادگی افزایش خواهد یافت. ”

صادرات فولاد چین

به گفته منابع، کاهش بیشتر در قیمت آهن و فولاد چین نیز می‌تواند فولادسازان بزرگ در چین را تشویق کند تا حجم صادرات خود را در سه ماهه دوم افزایش دهند.

چین در حال حاضر صادرات کویل نورد گرم SS۴۰۰ را به ویتنام آغاز کرده است و در مقابل عرضه داخلی دو فولادساز بزرگ که یکی مبتنی بر کوره بلند و دیگری مبتنی بر محموله‌های آزمایشی جدید از یک کارخانه اندونزیایی است، رقابت می‌کند.

یک تاجر در سنگاپور به Fastmarkets گفت: “با توجه به قیمت‌های بالایی که در اروپا، ترکیه و خاورمیانه مشاهده می‌شود، چین در مقایسه با فولادسازان هند، روسیه، ژاپن و کره جنوبی یک تامین کننده بسیار رقابتی است”.

بازار سنگ آهن

بازار مواد خام فولادسازی یکی از عوامل محدود کننده کلیدی در سال جاری بوده است. کمیته توسعه و اصلاحات ملی (NDRC) به عنوان برنامه ریز اقتصادی دولت ملی چین، به ویژه در مورد قیمت کالا‌ها تاکید بسیاری کرده است.

معامله گران سنگ آهن معتقدند که چشم انداز صعودی بازار فولاد تنها با نظارت سختگیرانه دولت محدود می‌شود.

یک تاجر مستقر در سنگاپور گفت: “به طور کلی، معامله گران بازار سنگ آهن همچنان انتظار دارند که جو بازار در ماه مارس صعودی باشد، زیرا بیشتر کارخانه‌های فولادسازی احتمالاً بر تولید فولاد تمرکز می‌کنند، بنابراین چشم انداز تقاضا برای سنگ آهن نسبتا مثبت است. ”

وی همچنین در ادامه گفت: “اما این جریان به نحوه واکنش مقامات چینی نیز بستگی دارد. بنابر این، تعداد کمی از معامله گران هستند که محتاط هستند، به خصوص با توجه به اینکه کمیته توسعه و اصلاحات ملی به دنبال شفاف سازی از چندین تجارتخانه در مورد فعالیت‌های تجاری اخیرشان است. ”

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده