تاریخ: ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۵۸
بازدید: ۱۲۱
کد خبر: ۲۴۹۷۳۴
سرویس خبر : صنایع کوچک
پنج برند لوازم خانگی قیمت‌ها را کاهش دادند

قاچاق معکوس لوازم خانگی

‌می‌متالز - مدیرکل دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) از قاچاق معکوس لوازم خانگی خبر داد و گفت که بعد از افزایش قیمت بدون مجوز لوازم خانگی، پنج برند قیمت محصولات خود را کاهش دادند.

به گزارش می‌متالز، محمد وصالی قمصری در یک ارتباط رادیویی، با بیان اینکه از ابتدای شهریور ماه، نظارت‌ها هوشمند و هدفمند بوده است، گفت: پایه سامانه جامع تجارت فعال شد تا واحد‌های تولیدی، در آن جا فاکتور خود را بر مبنای ساختار تشکیل دهنده هر محصول ارائه دهند. همچنین بر مبنای ساختار تشکیل دهنده هر محصول برای هر برندی از ابتدای آذر ماه کارگروه‌های رصد بازار وزارتخانه تشکیل شده و تک تک برند‌ها رصد می‌شوند.

وی با بیان اینکه پیش از تحریم‌ها، ۷۰ درصد بازار لوازم خانگی در اختیار برند‌های کره‌ای بود، گفت: از سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۳۹۹ با حمایت‌هایی که از صنعت لوازم خانگی شد، تولید ۸.۵ میلیون دستگاه در سال به ۱۵.۵ میلیون دستگاه رسید که به این ترتیب ۸۰ درصد افزایش تولید داشتیم.

به گفته مدیر کل دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صمت اشتغال این صنعت ۳۰۰ هزار نفر، گردش مالی آن شش میلیارد دلار و تعداد واحد‌های فعال حدود ۵۰۰ واحد است که البته تا ۸۰۰ واحد تولیدی، ظرفیت خالی داریم.

وی با اشاره به افزایش ۱۰۰ تا ۱۲۰ درصدی برخی از محصولات از جمله یخچال ساید و دو قلو، تصریح کرد: در مورد لباسشویی تولید بالاتر بود و خوشبختانه افزایش قیمت بالایی را نداشتیم و این افزایش زیر ۲۰ تا ۳۰ درصد در سال بوده است.

افزایش قیمت مواد اولیه چقدر بود؟

به گفته مدیر کل دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صمت مواد اولیه واحد‌های تولیدی کشور در این دو سال با توجه به تغییرات نرخ ارز، میانگین حدود ۶۰ درصد افزایش قیمت داشته است؛ مثلا قیمت جهانی ماژول تلویزیون ۳۰ درصد، کمپرسور یخچال ۲۰ درصد و ورق‌های رنگی، پیش رنگ، ورق سرد مورد استفاده در بدنه اجاق گاز و لباسشویی، از سال ۱۳۹۷ به صورت میانگین حدود ۶۰ درصد افزایش قیمت داشته اند؛ بنابراین از هفته دوم یا سوم دی ماه برخی از واحد‌های تولیدی بسته به روالی که هرسال داشتند بین ۱۲ تا ۱۳ درصد افزایش قیمت دادند.

مدیر کل دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صمت در پاسخ به این پرسش که آیا مردم می‌توانند انتظار داشته باشند این قیمت با ثبات باشد یا کاهش پیدا کند، گفت: مردم باید از ما توقع داشته باشند که این اتفاق بیفتد؛ با پیگیری‌های انجام شده حدود پنج برند قیمت‌های خود را کاهش دادند.

وصالی همچنین درباره اینکه آیا این واحد‌های تولیدی بابت افزایش قیمتی که داشتند مورد بازخواست قرار نخواهند گرفت، اظهار کرد: سامانه هوشمند ثبت سفارش، ارتباط مستقیمی با رضایت مشتری و اتفاقاتی که افتاده است دارد و قطعا در تامین مواد اولیه، تامین ارز و ثبت سفارش آن‌ها تاثیر گذار خواهد بود. ضمن آنکه تخلفات واحد‌های تولیدی از طریق سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان و تعزیرات نیز پیگری می‌شود.

وی با اعلام اینکه برند‌های متخلف به مسیر همکاری برگشتند گفت: برند‌هایی که با ما همکاری نکردند شاید دو تا سه برند، بیشتر نباشند که البته محصول آن‌ها کالای منتخب (یخچال، ماشین لباسشویی، تلویزیون و اجاق گاز) هم نیست.

مدیر کل دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صمت در رابطه با کیفیت محصولات لوازم خانگی تولیدی هم گفت: از صد در صد واحد‌های تولیدی، کیفیت ۵۰ تا ۶۰ درصد واحد‌های تولیدی خوب است و حتی صادرات معکوس می‌شود؛ یعنی محصول ایرانی به خارج از مرز‌های اطراف می‌رود و لیبل خارجی یا کره‌ای می‌خورد و دوباره به داخل کشور بر می‌گردد و مردم به تصور کالای خارجی آن را خریداری می‌کنند.

اواسط دی ماه دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران از افزایش ۳۹ درصدی قیمت نهاده‌های تولید از ابتدای امسال تاکنون خبر داده بود و اواخر دی هم ماه اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی اعلام کرد که برخی تولید کنندگان لوازم خانگی در روز‌های اخیر قیمت محصولات خود را ۸ تا ۱۲ درصد افزایش دادند. بیشترین افزایش قیمت مربوط به یخچال و فریزر و کولر آبی بود و قیمت ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی تغییری نکرده بود.

اما پازوکی دو روز پیش از تعیین ضرب‌العجل برای بازگشت قیمت‌ها به قیمت‌های قبلی خبر داد. وزارت صمت، شنبه ۲۳ بهمن ماه را آخرین فرصت کاهش قیمت محصولات لوازم خانگی اعلام کرده و وعده داده بود که با شرکت‌های متخلف برخورد خواهد کرد. او همچنین گفته بود که به جز یک برند، سایر برند‌های ایرانی قیمت خود را کاهش دادند. موضوعی که بازاری‌ها آن را تایید نکردند.

منبع: اقتصاد ۲۴

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده