تاریخ: ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۳۸
بازدید: ۱۲۱
کد خبر: ۲۵۳۳۴۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو اتاق بازرگانی ایران؛

برندسازی، رقابت‌پذیری در بازار بین‌المللی را افزایش می‌دهد

‌می‌متالز - عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران معتقد است: برندسازی نه تنها حق مالکیت معنوی را برای تولیدکننده به ارمغان می‌آورد بلکه سبب می‌شود صادرکننده و تاجر با قدرت و رقابت‌پذیری بیشتر در بازار‌های بین‌المللی حضور یابد.

به گزارش می متالز، فرزاد کیاست روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به توان متخصصان و محققان داخلی در تولید محصولات باکیفیت در تراز جهانی، گفت: گرچه در برخی از محصولات هنوز قادر به رعایت استاندارد‌های بین‌المللی نیستیم، اما در بسیاری از محصولات توانسته‌ایم با بهره گیری از فناوری روز، کالا و محصولاتی را تولید کنیم که به راحتی با نمونه‌های مشابه خارجی قابل رقابت باشند.

وی افزود: کیفیت و کمیت تولید با میزان صادرات ارتباط مستقیم دارد به طوری که هرچه کشور در توسعه صادرات موفق‌تر عمل کند، به همان میزان کیفیت و کمیت محصولات تولید شده نیز ارتقاء خواهد یافت چرا که رقابت‌پذیری و فضای رقابتی اساساً سبب بهبود کیفیت تولیدات خواهد شد.

کیاست با اشاره به بروز پدیده‌ای به نام صادرات معکوس، ادامه داد: متاسفانه در سال‌های اخیر بار‌ها مشاهده شده کالای ایرانی با برند و نشان خارجی در بازار داخلی به فروش می‌رسد و این در واقع، محصولی تماماً ایرانی است که صادر و سپس بدون کوچکترین تغییر و یا اصلاحی، اما این بار با برند و نشان خارجی به بازار داخلی کشور وارد و عرضه می‌شود.

وی بیان کرد: این موضوع دو نکته مهم را در بردارد که یکی از آن‌ها اذعان عملی به توان تولیدی و کیفی محصولات ایرانی است.

وی با تاکید بر ضرورت برندسازی برای محصولات تولید داخل، تصریح کرد:، اما نکته دیگر آن ریشه فرهنگی داشتن محصولات است و در واقع در سال‌های اخیر به دلیل کم‌توجهی به موضوع تبلیغات و برندسازی، برخی تولیدات داخلی به نوعی در محاق محصولات خارجی قرار گرفته و نتوانسته‌اند حتی در بازار داخلی جایگاه خود را تثبیت کنند که این موضوع قطعاً روی صادرات هم تاثیر منفی داشته و دارد.

کیاست با بیان اینکه بی‌توجهی به برندسازی در صادرات محصولات ایرانی یکی از نقاط ضعف در توسعه صادرات غیرنفتی است، اظهار داشت: بدون شک برندسازی در بازار‌های صادراتی تاثیر زیادی دارد و آنچه در بازار‌های پررقابت صادراتی منجر به نفوذ، ماندگاری و تعهد طرفین می‌شود، برند‌ها و نام و نشان آنهاست و در مجموع می‌توان گفت برندسازی عامل اصلی توسعه صنعتی و تجاری کشور‌ها محسوب می‌شود که باید در این زمینه بیشتر از گذشته به آن توجه کرد.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده