تاریخ: ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۰۰
بازدید: ۱۷۱
کد خبر: ۲۵۰۰۴۵
سرویس خبر : انرژی
پیش‌بینی‌ها از ادامه سیر صعودی نرخ‌های جهانی حکایت دارند

جهش قیمت نفت و طلا، پیامد جنگ اوکراین

‌می‌متالز - از شروع حمله روسیه به اوکراین بازار‌های کالایی در دنیا با افزایش ارزش مواجه شدند. ارزش شاخص قیمت کالا‌های اساسی در هفته‌ای که گذشت بالغ‌بر ۵ درصد رشد کرد. «فارکس امپایر»، در گزارش اخیر خود اعلام کرد: «بالاترین رشد به کالا‌هایی اختصاص دارد که در روسیه و اوکراین تولید می‌شود و ازجمله آن‌ها، می‌توان به گاز طبیعی اشاره کرد. از طرف دیگر، سرمایه‌گذاران برای حفظ ارزش دارایی‌های خود در مقابل تنش‌های ژئوپلتیکی به بازار‌هایی مانند طلا روی آورده‌اند که این تحول هم سبب شد تا قیمت طلا در بازار جهانی افزایش یابد.»

خیز طلا برای عبور از مرز ۲۰۰۰ دلار

به گزارش می‌متالز، این رسانه با اشاره به این مطلب که برای اولین بار طی شش سال اخیر قیمت نفت به بیش از ۱۰۵ دلار رسید و قیمت طلا مرز هزار و ۹۰۰ دلار را رد کرده است، نوشت: «با شروع درگیری قیمت نفت در بازار جهانی افزایش یافت و قیمت گاز طبیعی هم بیشتر شد. این مسئله می‌تواند در مسیر بازسازی اقتصاد دنیا اختلال ایجاد کند و باعث شود تأثیرات منفی اقتصادی ناشی از کرونا دوره طولانی‌تری در جهان باقی بماند. از طرف دیگر، قیمت طلا به بیش از هزار و ۹۰۰ دلار رسید. اگرچه با گذشت چند روز دوباره قیمت‌ها در بازار کاهش یافت و به کمتر از هزار و ۸۹۰ دلار رسید. در صورت تداوم درگیری بین روسیه و اوکراین می‌توان انتظار داشت قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی از مرز ۲ هزار دلار بگذرد.»

چشم‌انداز نفت ۱۲۰ دلاری

پیش‌بینی می‌شود در صورت ادامه درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین، عرضه گاز طبیعی و نفت روسیه به بازار جهانی مختل شود که بستر را برای بیشتر شدن فشار افزایش قیمت در بازار فراهم می‌کند. در صورت تحقق این پیش‌بینی تا اواسط سال جاری قیمت هر بشکه نفت به بالغ‌بر ۱۲۰ دلار می‌رسد. از سوی دیگر، صنایعی که از نفت و دیگر منابع انرژی برای تولید محصولاتشان استفاده می‌کنند، شاهد افزایش هزینه‌های تولید خواهند بود که این مسئله افزایش هزینه محصولات آن‌ها را نیز به همراه خواهد داشت.

منبع: کالاخبر

عناوین برگزیده