تاریخ: ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۲۵
بازدید: ۱۰۲
کد خبر: ۳۱۱۶۷۵
سرویس خبر : متالورژی و مواد

از نوسانات ارز تا واردات بی‌رویه محصولات بی‌کیفیت؛ چالش‌های تکراری صنایع متالورژی

‌می‌متالز - نوسانات ارز، تحریم‌ها و واردات بی‌رویه محصولات بی‌کیفیت و ارزان چینی باعث ایجاد رقابتی نابرابری برای شرکت‌های تولید داخلی شده و چالشی تکراری برای شرکت‌های معدنی و صنایع متالورژی رقم زده است.

به گزارش می‌متالز، شانزدهمین نمایشگاه معدن و متالورژی از ۳۱ تیر تا ۳ مرداد ماه از ساعت ۱۶ الی ۲۱ برگزار می‌شود. هدف از برگزاری این آشنایی با آخرین دستاورد‌های صنایع معدنی، فرآوری مواد معدنی، ماشین آلات و تجهیزات وابسته متالورژی، فولاد، فلزات، قالب‌سازی، آهنگری، ریخته‌گری و صنایع نسوز، ماشین‌آلات راهسازی، عمران و جاده‌ای بخش صنعت، اتوماسیون صنعتی، ابزارآلات و ماشین‌آلات صنعتی است.

تعداد بازدید : 2

در این نمایشگاه ۷۶ شرکت از خراسان رضوی و ۷۹ شرکت از استان‌های تهران، اصفهان، مرکزی، آذربایجان شرقی، فارس، کرمان، یزد و خوزستان مشارکت داشته‌اند.

مشارکت کنندگان در این نمایشگاه در زمینه‌هایی همچون صنعت، اتوماسیون صنعتی، ابزارآلات و ماشین‌آلات صنعتی، معدن، صنایع معدنی، فرآوری مواد معدنی، ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته متالورژی، فولاد، فلزات، قالب‌سازی، آهنگری، ریخته گری و صنایع نسوز، ماشین‌آلات راهسازی، عمران و جاده‌ای فعالیت می‌کنند.

خبرنگار با حضور در این نمایشگاه گفت‌وگویی با صاحبان غرفه‌ها و مدیران شرکت‌های حاضر از اقصی نقاط ایران و خراسان رضوی، پیرامون مشکلات خود با توجه به گرانی‌های اخیر در کشور و نوسانات نرخ ارز داشته که در ادامه می‌خوانید:

تمام مشتریان منتظر سرنوشت نهایی دلار برای خرید در بازار هستند

فاضلی، مدیر امور نمایندگان و مدیر یک شرکت تیراژه ماشین درباره مشکلات سد راه شرکت خود عنوان کرد: گرانی ارز روی همه چیز تاثیر گذاشته است، از جمله روی تولید و خرید تاثیرگذار بوده و باعث کاهش متقاضی شده است. در حال حاضر بازار فوق‌العاده رکود پیدا کرده و علاوه بر کاهش توان خرید مردم، با توجه به روند کاهشی دلار، تمام مشتریان برای خرید دست نگه‌داشته‌اند تا منتظر سرنوشت نهایی دلار باشند، سپس خرید خود را انجام دهند.

وی ادامه داد: با تمام پستی‌ها و بلندی‌ها در همین بازار سعی کرده‌ایم سرپا باشیم و محصولات خود را ارائه دهیم و هیچگاه از فروش محصولات خود جلوگیری نکرده‌ایم و قیمت محصولات خود را روی قیمت ثابتی نگه داشته‌ایم.

واردات بی‌رویه محصولات چینی باعث ایجاد یک رقابت نابرابر شده است

خاجگی، مدیر تحقیق و توسعه یک شرکت رگلاتور‌های پنوماتیک در خصوص موانع و مشکلات سد راه شرکت خود تصریح کرد: بازار از محصولات چینی مختلف پر شده که مزیت آن نسبت به محصولات ما فقط قیمت پایین آن است، البته ما سعی کرده‌ایم کیفیت خود را به نمونه‌های اروپایی برسانیم که باعث افزایش قیمت نمونه‌های ما نسبت به نمونه‌های چینی شده است.

وی گفت: رقابت در بازار عادی نیازمند قیمت پایین است و به کیفیت توجه زیادی صورت نمی‌گیرد. چین که با قیمت پایین‌تری محصولاتش را تولید می‌کند، یکی از مشکلات اصلی ما برای رقابت در بازار است. واردات زیاد این محصول باعث رقم خوردن این اتفاق شده که نتوانیم با محصولات چینی رقابت کنیم؛ البته مشتریان ما متوجه استفاده از محصول مورد نظر خود هستند و تفاوت کیفیت آن با نمونه‌های چینی را احساس می‌کنند، از همین رو مشتریان ما محدود و تولید ما نیز محدود است.

سنگ‌اندازی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان

موسوی‌زاده، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان که در زمینه ساخت بازو‌های ربات صنعتی فعالیت دارد، گفت: از سال ۹۶ شرکت دانش بنیان سطح یک هستیم که در زمینه رباتیک فعالیت داریم. اصل کار ما در زمینه ساخت بازوی ربات است که برای کارخانه‌ها و نیاز‌های مختلف طراحی انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: اصلی‌ترین مشکل موجود تحریم‌ها و نوسانات ارز است که روی کار تولیدکننده‌ها در فروش و تحویل پروژه‌ها و تامین قطعات تاثیر زیادی گذاشته است. بانک‌ها نیز در پرداخت تسهیلات بانکی به شرکت‌های دانش بنیان کمی سنگ‌اندازی دارند.

ربیعی، مدیر یک شرکت قطعات و لوازم یدکی در خصوص میزان اشتغالزایی شرکت خود در کشور بیان کرد: شرکت ما از سال ۹۹ فعالیت خود در زمینه تولید ماشین‌آلات و تجهیزات انبارداری متمرکز شده و در حال حاضر با محصولات عمده توانسته‌ایم بخش عمده‌ای از بازار را تصاحب کنیم. شرکت ما برای ۱۵۰ نفر به طور مستقیم و برای حدود ۷۰۰ نفر به طور غیرمستقیم اشتغالزایی کرده است. اگر حمایت شود و کار گسترش یابد، این ظرفیت وجود دارد که بتوانیم تا ۵۰۰ نفر به طور مستقیم اشتغالزایی ایجاد کنیم.

منبع: شهرآرا نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده