تاریخ: ۲۹ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۵۵
بازدید: ۱۲۳
کد خبر: ۲۸۹۰۵۷
سرویس خبر : انرژی
جمع‌آوری روغن‌های تقلبی از بازار؛

افزایش نرخ ارز بر افزایش قیمت روغن موتور بی‌تاثیر بود

‌می‌متالز - یک کارشناس بازار روانکار‌ها از افزایش تولید روغن موتور همزمان با افزایش نرخ ارز خبر داد و گفت: پس از بازگشت قیمت‌ها به قیمت مصوب، روغن‌های تقلبی به طور تقریبی از بازار جمع‌آوری شدند.

به گزارش می‌متالز، یک کارشناس بازار روانکار‌ها از افزایش تولید روغن موتور همزمان با افزایش نرخ ارز خبر داد و گفت: پس از بازگشت قیمت‌ها به قیمت مصوب، روغن‌های تقلبی به طور تقریبی از بازار جمع‌آوری شدند.

حمیدرضا امینی در خصوص سهم تولیدکنندگان دولتی و خصوصی و برند‌های متفرقه از بازار روغن موتور اظهار داشت: ۱۰۰ درصد نیاز بازار از طریق تولیدات داخلی تامین می‌شود، اما محل تامین برخی از برند‌های خارجی روغن موتور برای مصارف خودرو‌های خارجی از طریق واردات قانونی است.

وی با اشاره به چهار شرکت دولتی پارس، ایرانول، سپاهان و بهران که تامین حدود ۷۰ درصد از تقاضای بازار را عهده‌دار هستند، افزود: ۳۰ درصد مابقی از طریق سایر برند‌ها تامین می‌شود.

این کارشناس بازار روانکار‌ها سهم بازار برند‌های متفرقه که ممکن است بی‌کیفیت یا تقلبی باشند، اما با آرم و نشان برند‌های شناخته شده در بازار عرضه شوند و همچنین اقدامات انجام شده برای ساماندهی بازار گفت: نسبت به عرضه محصولات تقلبی در بازار قطعا برخورد می‌شود، اما زمانی که محصولی به ثبت می‌رسد قطعا از استاندارد‌های الزامی برخوردار بوده است.

امینی بیان کرد: متاسفانه در چهار ماه گذشته به دلیل اینکه کمبود روغن در بازار بسیار محسوس بود، ورود روغن‌های تقلبی به بازار به طور ناگهانی افزایش یافت، اما در حال حاضر با بازگشت قیمت‌ها به قیمت منطقی و مصوب، روغن‌های تقلبی به طور تقریبی از بازار جمع‌آوری شدند.

وی اذعان داشت: در جلساتی که با حضور شرکت‌های تولیدکننده، سازمان تعزیرات، اتحادیه و کارشناسان بازار برگزار شد، تفاوت نرخ مصوب با نرخ بازار مطرح شد. با ارائه آمار تولید از سوی تولیدکنندگان مشخص شد، عاملیت‌های توزیع به دلیل درخواست افزایش قیمت و عدم موافقت با آن از عرضه به بازار خودداری نموده اند.

این کارشناس بازار روانکار‌ها تصریح کرد: در نهایت پخش مویرگی در دستور کار قرار گرفت و عرضه مستقیم کالا بر اساس قرارداد بلامنفعت میان اتحادیه و شرکت سپاهان انجام شد. این عرضه موجب رکود قیمت و افزایش عرضه روغن در بازار شد و متعاقبا با تعهدات سایر شرکت‌ها، عاملیت‌ها موظف به تجدیدنظر در توزیع شدند که موجب بهبود وضعیت بازار شد.

این کارشناس بازار روانکار‌ها با توجه به افزایش نرخ ارز از درخواست تولیدکنندگان روغن موتور مبنی بر افزایش ۳۰ درصدی قیمت روغن موتور خبر داد که هنوز مورد موافقت قرار نگرفته و افزود: تامین مواد اولیه روغن موتور برای تولیدکنندگان با نرخ ارز روز محاسبه می‌شود، اما افزایش قیمت روغن موتور تا پایان سال قابل پیش‌بینی نیست.

امینی در پایان با توجه به اینکه تاثیر افزایش نرخ ارز بر بازار به سرعت مشهود خواهد بود، در خصوص وضعیت قیمت‌ها در بازار خاطرنشان کرد: تولیدات شرکت‌ها همزمان با افزایش نرخ ارز افزایش یافته و در تامین بازار موثر بوده است. به دلیل اینکه مواد اولیه و روغن موتور‌های موجود در بازار از تولیدات قبلی هستند، هنوز افزایش نرخ ارز شامل این دسته از محصولات نشده است.

منبع: خبر خودرو

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده