تاریخ: ۰۵ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۰۳
بازدید: ۲۴۴
کد خبر: ۲۸۵۸۶۸
سرویس خبر : انرژی
تقی‌پور:

دلایل نابسامانی بازار روغن موتور بررسی شد/ تولیدکنندگان متخلف به تعزیرات معرفی می‌شوند

‌می‌متالز - رئیس کمیته صنعت مجلس با اشاره به بررسی دلایل نابسامانی بازار روغن موتور، گفت: جلسه امروز برای رفع این مشکل مقرر شد، وزارت صمت کف عرضه برای روغن پایه در همه ترکیب‌ها را ظرف دو روز آینده ابلاغ کند و اگر تولیدکننده‌ای این موضوع را رعایت نکند به تعزیرات و مراجع قضایی معرفی شود.

به گزارش می‌متالز، رضا تقی پورانوری در تشریح نشست امروز (دوشنبه ۵ دی ماه) کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: به دنبال شوک قیمتی در بازار روغن موتور که اردیبشهت تا مرداد و شهریور ماه امسال رخ داد، کمیسیون صنایع و معادن با برگزاری جلسات مختلف، ضرورت ساماندهی این بازار را به مسوولان وزارت صمت هشدار داد، در واقع کنترل بازار توسط ۴ تولیدکننده روغن پایه منجر به گرانی ۳.۵ برابری در ۶ ماهه نخست سال شد و علیرغم همه نظارت‌ها و برخورد‌هایی که در مجلس صورت گرفت، متاسفانه وزارت صمت عملا نتوانست این بازار را کنترل کند.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: مجدد از ابتدای مهر شاهد هستیم که متاسفانه محدودیت عرضه مواد اولیه یعنی روغن پایه برای روغن‌های مخصوص استفاده در زمستان، اتفاق افتاده و این به این معنا است که اگر ظرف روز‌های آینده وزارت صمت نتواند این مشکل را رفع کند، شاهد شوک دیگری خواهیم بود.

وی با بیان اینکه وزارت نفت مواد اولیه ارزان در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهد، اضافه کرد: انصاف نیست به دلیل اعمال محدودیت در عرضه روغن پایه، روغن موتور چندین برابر به دست مصرف‌کننده برسد. امروز عددی را شنیدم که امیدوارم صحت نداشته باشد، زیرا اگر این اتفاق بیافتد قطعا برخورد می‌کنیم و وزارت صمت باید پاسخگو باشد.

تقی‌پور با بیان اینکه امیدواریم به سرعت و ظرف روز‌های آینده موضوع عرضه روغن پایه مدیریت شود، ادامه داد: به جز ۴ تولیدکننده اصلی روغن موتور، حدود ۱۰۰ تولیدکننده پایین دست دیگر نیز داریم که می‌توانند به سرعت تولید روغن موتور را افزایش دهند، اگر این اتفاق رخ ندهد به این معنا است که مردم ما روغن موتور را که از نفت خودشان تولید می‌شود، گرانتر از اروپا بخرند که موضوع قابل قبولی نیست.

رئیس کمیته صنعت مجلس با بیان اینکه نشست امروز با حضور نماینده وزارت صمت، اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان روغن موتور برگزار شد، افزود: در جلسه مذکور مقرر شد، وزارت صمت کف عرضه برای روغن پایه در همه ترکیب‌ها را ظرف دو روز آینده ابلاغ کند، اگر تولیدکننده‌ای این موضوع را رعایت نکند به تعزیرات و مراجع قضایی معرفی شود.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده