تاریخ: ۰۷ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۵۱
بازدید: ۱۱۸
کد خبر: ۲۶۹۲۰۹
سرویس خبر : انرژی

عضو کمیسیون صنایع مجلس: تولیدکنندگان روغن موتور مدام ساز افزایش قیمت می‌زنند / فروش اجباری غیرقانونی است

‌می‌متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: متاسفانه در کشور ۴ تولیدکننده روغن موتور داریم که شرکت‌های خصوصی هستند و همواره هم ساز افزایش قیمت می‌زنند.

به گزارش می‌متالز، لطف‌الله سیاهکلی درباره اعتراض مردم و مکانیکی‌ها به افزایش ۲۵ درصدی قیمت روغن موتور و کمیاب شدن آن اظهار داشت: از هفته گذشته سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با افزایش قیمت روغن موتور موافقت کرد و در واقع بدون یک کار کارشناسی مشخص این افزایش قیمت اتفاق افتاد.

وی اضافه کرد: متاسفانه در کشور ۴ تولیدکننده روغن موتور داریم که شرکت‌های خصوصی هستند و همواره هم ساز افزایش قیمت می‌زنند. البته بعضی تولیدکنندگا همن هستند که روغن را فرآوری کرده یا آن را بسته‌بندی می‌کنند، ولی تولیدکنندگان اصلی ۴ واحد هستند.

سیاهکلی ادامه داد: با توجه به اینکه تولیدکنندگان روغن موتور در کشور در کل ۴ واحد تولیدی هستند، از نبود رقیب در بازار سوء استفاده کرده و از حدود ۲ سال فروش سبدی و اجباری محصولات خود را در سراسر کشور شروع کرده‌اند. در حالی که فروش اجباری و سبدی روغن موتور غیرقانونی است و وزارت صمت باید بر نحوه توزیع روغن موتور نظارت کامل داشته باشد.

وی با بیان اینکه در مواردی شاهد توزیع خارج از شبکه و قاچاق این محصول در بازار هستیم، گفت: البته در استان قزوین هم مسئولان مراجعاتی به واحد‌های توزیع‌کننده روغن موتور داشتند و این واحد‌ها شفاهاً تخلف فروش اجباری را تأیید می‌کنند، ولی هیچ مدرکی دال بر فروش این‌گونه ارائه نکرده و ثبت شکایتی هم انجام نمی‌دهند.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس یادآور شد: دلیل عدم ثبت گزارش و شکایت کتبی از سوی این واحد‌ها این است که ۴ تولیدکننده یادشده سهمیه روغن موتور استان قزوین را کلاً قطع کنند و یا سهمیه به آن‌ها ندهند. به همین خاطر نیازمند ورود نهاد‌های نظارتی در این حوزه هستیم و شخص وزیر صمت هم باید پاسخگوی این وضعیت ناگوار در بازار روغن موتور باشد.

وی با ذکر اینکه امروز بازار روغن موتور در استان قزوین با کمبود این محصول روبه‌رو شده است، تصریح کرد: وزارت صمت باید به صورت جدی به موضوع ساماندهی بازار روغن موتور ورود کند و اجازه ندهد که برخی افراد با سوء استفاده از فضای ایجادشده اقدام به قاچاق روغن موتور کنند و مصرف‌کننده واقعی و مکانیک‌های خودروی ما از دسترسی به این محصول محروم کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده