تاریخ: ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۱۱
بازدید: ۳۲۶
کد خبر: ۲۵۰۲۰۱
سرویس خبر : انرژی
بانک جهانی:

اروپا تا ۵ سال دیگر نمی‌تواند جایگزینی برای گاز روسیه بیابد

‌می‌متالز - رییس بانک جهانی اعلام کرد بازار جهانی گاز درصورت اعمال تغییراتی می‌تواند تا ۵ سال دیگر جایگزینی برای گاز روسیه بیابد، اما این کار در کوتاه‌مدت غیرممکن است.

به گزارش می‌متالز، دیوید مالپس، رییس بانک جهانی گفت تا ۵ سال آینده جایگزینی برای گاز روسیه نخواهیم داشت.

وی اظهار داشت: «طی ۵ سال آینده انرژی زیادی در دسترس بازار‌های جهانی خواهد بود و جایگزین‌هایی برای سلطه روسیه بر بازار گاز دنیا هم وجود خواهد داشت».

طبق گفته تحلیلگران بازار و قطر به‌ عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده گاز طبیعی مایع جهان، جایگزین کردن گاز روسیه در کوتاه‌مدت غیرممکن است.

حتی قبل‌ از حمله روسیه به اوکراین هم وابستگی بالای اروپا به گاز روسیه باعث نگرانی مقامات این قاره شده بود. با توجه به سطح پائین ذخایر گازی و محدود بودن عرضه گاز روسیه، کشور‌ها به‌دنبال خرید گاز طبیعی بیشتری برای تامین نیاز خود در فصل زمستان بودند.

وزیر انرژی قطر دو روز قبل‌از حمله روسیه به اوکراین گفته بود کشورش تنها می‌تواند ۱۰ تا ۱۵ درصد از قرارداد‌های عرضه گاز طبیعی خود را به مقاصد دیگر تغییر دهد. به‌ نظر وی جایگزین کردن صادرات گاز روسیه به اروپا در کوتاه‌مدت تقریباً غیرممکن است.

وی تاکید کرد: «بیشتر محموله‌های گاز طبیعی مایع طبق قرارداد‌های بلندمدت به مقاصد خاصی فرستاده می‌شوند؛ بنابراین جایگزین کردن سریع این مقدار گاز غیرممکن است».

اتحادیه اروپا و آمریکا تلاش می‌کنند عرضه انرژی به اروپا آسیب نبیند و قیمت بنزین در آمریکا با اعمال تحریم علیه روسیه بالاتر نرود. آلمان سیاست انرژی خود را در روز یکشنبه تغییر داد. این کشور از ساخت دو پایانه واردات گاز طبیعی مایع حمایت می‌کند و هیچ کدام از منابع انرژی حتی زغال‌ سنگ و انرژی هسته‌ای را در شرایطی که قرار است وابستگی انرژی به یک عرضه‌کننده را کاهش دهد، قطع نخواهد کرد.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده