تاریخ: ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۰۷
بازدید: ۱۹۰
کد خبر: ۲۵۰۳۸۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افزایش فشار بر بایدن برای ممنوعیت واردات نفت از روسیه

‌می‌متالز - رییس جمهور آمریکا تحت فشار یک گروه دوحزبی از سناتور‌های آمریکا برای امضای لایحه‌ای جهت ممنوعیت واردات نفت از روسیه قرار دارد که می‌تواند قیمت بنزین در آمریکا را بیش از پیش افزایش دهد.

به گزارش می‌متالز، یک گروه دوحزبی از سناتور‌های آمریکا لایحه‌ای برای ممنوعیت واردات نفت روسیه ارائه داده‌اند که طبق آن محموله‌های نفت روسیه با افزایش تولید در آمریکای شمالی و مناطق دیگر جایگزین می‌شوند.

این لایحه باید به تصویب مجلس سنا و مجلس نمایندگان آمریکا و همچنین به امضای جو بایدن، رییس‌جمهور این کشور هم برسد تا حکم قانونی پیدا کند. اما کاخ‌سفید اعلام کرده تمایل به حمایت از اقداماتی که باعث افزایش قیمت بنزین در بحبوحه بالا رفتن تورم در کشور می‌شوند، ندارد.

هدف از این قانون مجازات ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به‌خاطر حمله به اوکراین است و مورد حمایت ۱۸ سناتور آمریکا ازجمله جو مانچین دموکرات و لیزا مورکووسوی جمهوری‌خواه قرار دارد.

آمریکا ماهانه بیش‌از ۲۰.۴ میلیون بشکه نفت خام و محصولات پالایشی در ۲۰۲۱ از روسیه وارد کرده که حدود ۸ درصد از واردات سوخت مایع این کشور را تشکیل می‌دهد.

پالایشگاه پار پاسیفیک آمریکا در روز پنجشنبه خرید نفت روسیه را متوقف کرده‌است. روسیه حدود ۲۸ درصد از واردات نفت این پالایشگاه در هاوایی را در سال گذشته میلادی برعهده داشت.

روسیه دومین صادرکننده بزرگ نفت خام در دنیاست و روزانه بین ۴ تا ۵ میلیون بشکه در روز صادرات دارد. تحریم‌های غربی علیه این کشور با وجود این‌که نفت و گاز را در برنمی‌گیرد، اما تجارت جهانی نفت را مختل کرده‌است، چون خریداران بشکه‌های نفت این کشور را کنار گذاشته و به‌دنبال منابع جایگزین هستند.

روسیه حدود ۱۰ درصد از نفت خام جهان را تولید می‌کند. با وجود اعمال تحریم‌های گسترده علیه این کشور از آغاز حمله به اوکراین، دولت بایدن هنوز هم در مورد اقداماتی که قیمت نفت را بالا می‌برند محتاط است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده