تاریخ: ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۲۵
بازدید: ۲۵۷
کد خبر: ۲۵۰۵۸۴
سرویس خبر : متالورژی و مواد

کاهش مصرف الکترود گرافیتی و افزایش توان رقابتی فولاد هرمزگان

‌می‌متالز - الکترود گرافیتی یکی از عوامل مهمی است که قیمت تمام شده فولاد متاثر از آن است. این موضوع باعث می‌شود تا فولاد سازان به دنبال روش‌هایی برای کاهش مصرف الکترود رفته تا بتوانند با کاهش قیمت تمام شده سود بیشتری بدست آورند. اما تحریم‌ها علیه ایران و در کنار آن بحران جهانی الکترود گرافیتی باعث شد تا فولاد سازان داخلی در راستای کاهش هزینه‌های تولید به سراغ روش‌هایی برای کم کردن مصرف الکترود بروند.

به گزارش می‌متالز، الکترود گرافیتی از جمله اقلام مصرفی استراتژیک در صنعت فولادسازی است و ۸ تا ۱۲ درصد قیمت تمام شده محصول را به خود اختصاص داده است.

فولاد هرمزگان به عنوان یکی از قطب‌های فولادی کشور با سرمایه گذاری هرچه بیشتر در واحد تحقیق و توسعه به دنبال کاهش هزینه‌های تولیدی خود است تا بر این اساس توان رقابتی اش افزایش پیدا کند. در نتیجه چنین هدف گذاری‌ای پروژه کاهش مصرف الکترود در فولاد هرمزگان کلید خورد.

هرچند این پروژه نقش مهمی در کاهش هزینه‌ها دارد، اما در بعد دیگر حاکی از توجه فولاد هرمزگان به موضوع تحقیق و توسعه و ارتباط با شرکت‌های دانش بنیان است. از سویی دیگر این موضوع می‌تواند راه جدید در باب همکاری تازه با شرکت‌های فولادسازی باشد تا این روش نیز در اختیار آن‌ها قرار بگیرد.

این ماده نقش انتقال جریان الکتریسیته از بازو‌ها به خوراک کوره از طریق ایجاد قوس الکتریکی را در اختیار دارد. تولید این محصول در انحصار چند کشور است. با انجام این پروژه ۵ میلیون یورو صرفه جویی ارزی محقق شده که می‌تواند دستاورد بزرگی در شرایط تحریمی و جلوگیری از خروج ارز از کشور باشد.

کاهش میزان مصرف الکترود ۶۰۰ در کوره‌های قوس الکتریکی در فولاد هرمزگان که نقش مهمی در کاهش هزینه‌های تولید داشت. کمبود جهانی الکترود به توقف تولید برخی فولادسازان یا کاهش تولید آنان منجر شد، اما فولاد هرمزگان این مقطع زمانی را بدون ایجاد وقفه در تولید پشت سر گذاشت.

اهمیت این موضوع به اندازه‌ای بود که فولاد هرمزگان توانست در جشنواره ملی بهره وری جزو سه پروژه برتر قرار بگیرد.

درواقع فولادسازان بزرگ همچون فولاد هرمزگان امروز به این باور رسیده اند که برای حضور در بازار‌های رقابتی نیازمند کاهش هزینه‌های تولیدی هستند. امروز صنعت فولاد با مشکلات بسیاری از جمله تامین مواد اولیه و انرژی دست و پنجه نرم می‌کند که می‌تواند میزان تولید را تحت تاثیر قرار دهد به همین دلیل باید در بخش‌های دیگر به دنبال کاهش هزینه بوده تا بتواند اثرات ناشی از این موارد را جبران کند. همچنین این پروژه وابستگی صنعت فولاد به چین را کاهش خواهد داد.

فولاد هرمزگان به دنبال افزایش صادرات خود است تا بتواند از مزیت جغرافیایی بهترین استفاده را داشته باشد. در نتیجه این پروژه می‌تواند در زمینه افزایش توان صادراتی آن موثر باشد. به هر حال امروز صنعت فولاد در آستانه دستیابی به تولید ۵۵ میلیون تن نیازمند به روز رسانی تکنولوژی و فرآیند‌های تولیدی خود است تا در نهایت فولادی با قیمت تمام شده کمتر را راهی بازارکند.

با افزایش قیمت حامل‌های انرژی و احتمال واردات مواد اولیه، کاهش مصرف در بخش‌های درون سازمانی یک بنگاه اقتصادی می‌تواند به قدرنمایی آن در بازار داخلی و خارجی کمک کند.

البته مدیریت صحیح و همکاری با متخصصان از الزامات موفقیت در این مسیر است که فولاد هرمزگان از آن غافل نمانده است.

منبع: تیتر ۲۰

عناوین برگزیده