تاریخ: ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۳۹
بازدید: ۲۴۱
کد خبر: ۲۹۱۰۲۹
سرویس خبر : متالورژی و مواد

روایتِ آقامحمدی از دستور رهبری برای خودکفایی در تولید کُک و الکترود گرافیتی/صنعت فولاد ایران چگونه از شر تله‌ی ترامپ خلاص شد؟

‌می‌متالز - رئیس گروه اقتصادی دفتر رهبر معظم انقلاب، با تبیین افق پیش‌روی صنعت نفت کشور از دستور رهبری برای حل مشکل تحریم فولاد ایران در زمان ترامپ پرده برداشت.

به گزارش می‌متالز، علی آقا‌محمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری در حاشیه بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت در هرمزگان، پروژه تولید کک اسفنجی را از سلسله پروژه‌های اقتصاد مقاومتی معرفی کرد و اظهارداشت: زمانی که ترامپ اعلام کرد فولاد ایران را زمین می‌زنیم و محدودیت‌هایی برای واردات کک اسفنجی و الکترود گرافیتی ایجاد شد، مقام معظم رهبری به مل دستور دادند تا دفتر اقتصادی برای خنثی‌کردن این تحریم راهی را پیدا کند و این موضوع را حل کند.

وی افزود: در آن زمان میزان تولید فولاد در کشور ۲۵ میلیون تن بود و نیاز این صنعت به انواع کُک سالانه بیش از دو میلیارد دلار بود بر همین اساس بایستی به نوعی این مواد را در کشور تولید می‌کردیم تا صنعت فولاد نابود نشود.

آقا محمدی عنوان‌کرد: بین شرکت‌های مختلف تقسیم کار صورت گرفت و بومی‌سازیِ تولید الکترود گرافیتی را به چند شرکت از مجموعه ایمیدرو یعنی فولاد اصفهان و خوزستان سپردیم که بحمدالله کار به خوبی پیش رفت.

رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری، اظهارداشت: تولید کُک سوزنی را به پالایشگاه‌های شازند و اراک سپردیم و تولید کک اسفنجی نیز به عنوان ماموریتِ پالایشگاه نفت بندرعباس تعریف شد که با تلاش متخصصان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان امروز شاهد آغاز عملیات اجرایی طرح تولید کک اسفنجی در بندرعباس بودیم.

آقامحمدی تاکید‌کرد: اینکه این سطح از تکنولوژی به داخل منتقل شده است مسئله‌ی بسیار مهمی است چرا که پیش‌تر وقتی برای اولین بار تولید کک اسفنجی یا الکترود گرافیتی مطرح شد کسی جرات نمی‌کرد قولی برای تولید دهد، اما امروز شرکت‌ها و پژوهشگاه‌های وزارت نفت به راحتی در مورد تولید این محصولات سخن به میان می‌آورند.

وی عنوان‌کرد: خوشبختانه موفقیت‌ها در این طرح‌ها نشان داد که ما توانایی و سواد، تامین نیاز‌های خود را داریم و باید سود طرح‌های نفتی خود را به سمت پژوهش، توسعه و نوآوری حرکت دهیم و در این باره الزام ایجاد کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، خاطرنشان‌کرد: ما ظرفیت تولید نفت در کشور را تا حدود ۷.۴ میلیون بشکه داریم و ملزم هستیم که به این میزان تولید کنیم چرا که امروز نمی‌توان سخن از ۳ میلیون و ۴ میلیون به میان آورد و کشور‌ها در حال توسعه‌ی تولید خود هستند در بحث گاز نیاز باید ظرفیت خود را به حداکثر تولید برسانیم و در رقابت با رقبا پیش بیفتیم.

منبع: خبرگزاری برنا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده