تاریخ: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۵۴
بازدید: ۱۴۹
کد خبر: ۲۵۰۶۱۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اقتصاد و تولید با دستور شکوفا نمی‌شود؛ رشد و شکوفایی برنامه و ابزار می‌خواهد

‌می‌متالز - سبزعلیپور گفت: اگر میخواهیم مشکلات تولید و اقتصاد کشور در کوتاه‌ترین زمان مرتفع و رشد و شکوفایی در همه زمینه‌ها محقق شود، باید دولت خود را از اقتصاد بیرون بکشد و کار را به بخش خصوصی محول کند.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران گفت: اخیراً شاهد برخی دستورات رئیس جمهور در حوزه بودجه، بورس، ارز، بانک، کنترل قیمت ها، مبارزه با قاچاق و دستورات دیگر در جهت رفع مشکلات اقتصادی و بهبود و اوضاع بودیم.

وی افزود: در آخرین دستوری که اواسط هفته قبل نیز صادر شد، رئیس جمهور محترم طی بازدید از شرکت ایران خودرو، مبادرت به صدور ۸ دستور نموده و خواستار اجرای سریع آن شدند. بحث ما بر سر اصل دستورات نیست بلکه بحث اصلی تحقق این دستورات است که اگر کمی به عقب برگردیم و دستورات روسای جمهور قبلی را مرور و میزان تحقق آن دستورات را هم به عینه مشاهده کنیم، مشخص خواهد شد که نه تنها غالب دستورات اجرا و محقق نشده بلکه بورطه فراموشی سپرده شده است.

علیپور تصریح نمود: اولاً رشد تولید کشور، رفع بیکاری و مشکلات بانکی و همچنین شکوفایی اقتصاد ایران با صدور دستورات صرف انجام نخواهد شد و که اگر قرار بر رشد و شکوفایی اقتصاد کشور با دستور بود، قطعاً امروز دیگر احتیاجی به دستورات جدید نبود. پس ملاحظه میفرمائید که دستورات خشک و خالی هرگز اجرایی نشده و از همین رو همۀ مشکلات روی هم جمع شده و بر روی دست دولت جدید باقیمانده است.

وی افزود: طبق گفته رئیس جمهور اقتصاد دستوری چاره کار نیست و مدیریت جهادی می‌خواهد، ولی هنوز این مدیریت جهادی در بخش‌هایی از دستگاه‌های اقتصادی بوجود نیامده است.

سبزعلیپور اظهار داشت: ناراحتی ما از این بابت است که وقتی دستورات رئیس جمهور صادر می‌شود و متأسفانه این دستورات محقق و اجرا نمی‌شوند و بر روی زمین می‌مانند، این اصلاً پسندیده و قابل تحمل نیست و برای ملت ایران نیز ناراحت کننده است که چرا دولتمردان و مسوولین اجرایی کشور به دستورات رئیس جمهور کشورمان توجه نمی‌کنند و نسبت به این دستورات بی اعتنا هستند.

وی در خصوص دستورات چند روز پیش در شرکت ایران خودرو در جهت ساماندهی اوضاع خودرو گفت: این شرکت سالهاست با برخی مدیریت‌های غلط به یکی از بدهکارترین شرکت‌ها مبدل گردیده و هیچکس از خدمات و محصولاتش رضایت ندارد، بنابراین نباید انتظار داشت که یک شبه دچار تحول شده و همه دستورات رئیس جمهور محترم را سریعاً انجام دهد. اجرای غالب این دستورات در کوتاه مدت قابل تحقق نیست. مثلاً افزایش ۵۰ درصد تولید خودرو بدون ایجاد خط تولید جدید ممکن نیست که آنهم در شرایط بدهکاری شرکت کار سختی است.

وی با بیان اینکه این شرکت سالهاست نتوانسته خودروی جدیدی طراحی کند، تولید و عرضۀ حداقل یک «خودروی اقتصادی» با ساختار به روز را در کوتاه مدت اجرایی ندانست و گفت: اینکه مثلا اتاق خودرو را تغییر شکل بدهند و یا چراغش را بزرگتر و یا کوچکتر کنند، طراحی خودروی جدید نیست.

سبزعلیپور تأکید کرد، اقتصاد و تولید کشور هرگز با دستور شکوفا نخواهد شد و رشد و شکوفایی اقتصاد و رفع مشکلات بطور قطع برنامه و ابزار و تیم متخصص و دلسوز و کاردان میخواهد. اگر می‌خواهیم صنعت خودروسازی کشور سامان یافته و خودرو‌های جدید و پیشرفته تولید شود، باید اجازه دهیم بخش خصوصی به عرصه تولید خودرو ورود پیدا کند تا دیگر مردم خودرو‌های بی کیفیت و گران نخرند و در نتیجه با رقابتی که بین شرکت‌های دولتی و خصوصی بوجود می‌آید، موجب میشود تا این شرکت‌ها هم تحولی در تولید و قیمت و نحوۀ فروش و خدمات پس از فروش خود ایجاد کنند و این مشکل رفته رفته حل شود.

وی افزود: در حال حاضر بخش خصوصی برای ساخت خودرو‌های برقی و پیشرفته و باکیفیت سرمایه گذاری هم کرده و کارخانجاتی نیز ساخته است، ولی برخی موانع کارش را متوقف کرده است.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در پایان اظهار داشت: اگر میخواهیم مشکلات تولید و اقتصاد کشور در کوتاه‌ترین زمان مرتفع و رشد و شکوفایی در همه زمینه‌ها محقق شود، باید دولت را از اقتصاد بیرون بکشیم و کار را به بخش خصوصی محول کنیم. اقتصاد تمام کشور‌های پیشرفته دنیا فقط و فقط توسط بخش خصوصی ساخته و روز به روز رشد کرده است. دولت‌ها فقط سیاستگذار، بستر ساز و ناظر بر کار‌ها هستند و اجرای کار در دست بخش خصوصی است. کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست و اگر می‌خواهد از دنیا عقب نماند و به قدرت اقتصادی مبدل شود، باید کار‌ها را به بخش خصوصی بسپارد تا دیگر نیازی به صدور دستورات پی در پی نباشد.

به گفته وی، کشور ما دارای کارآفرینان بزرگی است که هر کدام دست کمی از خارجی‌ها ندارند و هر یک میتوانند بخشی از مشکلات اقتصادی کشور را در اوج تحریم‌ها مرتفع نمایند. پس دولت باید آنان را دریابد تا مشکلات خودش نیز روز به روز کمتر و از دست کسری بودجه، خام فروشی، بیکاری جوانان و ده‌ها مشکل دیگر خلاصی یابد. والا با روند فعلی اگر توافقنامه وین هم امضاء شود و مجدداً برجام هم احیاء گردد، هیچ اتفاق مثبت تازه‌ای در کشور رخ نخواهد داد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده