تاریخ: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۴۰
بازدید: ۸۴
کد خبر: ۲۵۰۹۰۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیر متالورژی فولاد هرمزگان تشریح کرد؛

دومین کنفرانس فولادسازی و ریخته‌گری مداوم، فرصتی برای هم‌اندیشی نخبگان فولادی

‌می‌متالز - مدیر متالورژی فولاد هرمزگان گفت: برگزاری دومین کنفرانس فولادسازی و ریخته‌گری مداوم توسط شرکت فولاد هرمزگان فرصتی برای هم‌اندیشی نخبگان فولادی فراهم می‌کند.

به گزارش می‌متالز، دومین کنفرانس بین‌المللی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم ۱۷ و ۱۸ اسفندماه به همت شرکت فولاد هرمزگان در بندرعباس برگزار می‌شود. برگزاری کنفرانس‌های تخصصی در زنجیره تولید فولاد می‌تواند متخصصین این حوزه را گرد هم آورده تا با هم‌اندیشی نخبگان صنعتی و دانشگاهی اثرات خوبی در این حوزه‌ها ایجاد شود. همچنین با توجه به مشکلات آب و انرژی در مناطق مرکزی کشور و توجه ویژه دولت به بحث سرمایه‌گذاری و توسعه صنعت فولاد در منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس بندرعباس این کنفرانس می‌تواند محلی برای معرفی پتانسیل‌های استان هرمزگان به سرمایه‌گذاران در حوزه تولید فولاد باشد. در همین ارتباط گفتگویی با شاهین زارع، مدیر متالورژی، طراحی و توسعه محصولات شرکت فولاد هرمزگان داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

مهمترین اهداف برگزاری دومین کنفرانس بین‌المللی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد هرمزگان چیست؟

در سال‌های اخیر زنجیره فولاد در جغرافیای کشور گسترش پیدا کرده و شرکت‌های متعددی در زمینه تولید فولاد فعالیت داشته‌اند و از طرفی خود زنجیره تولید فولاد از سنگ تا ورق‌های رنگی توسعه پیدا کرده است. برگزاری این کنفرانس می‌تواند به شناسایی آخرین تکنولوژی‌ها و دستاورد‌ها در حوزه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد کمک کند. شناسایی مشکلات و نیاز‌های تکنولوژی و بومی‌سازی قطعات در جهت رفع موانع تئوریک توسعه‌ای و فناورانه بخش دیگری از اهداف برگزاری این کنفرانس دوساله است. همچنین این کنفرانس می‌تواند به شناسایی تمام متصدیان و متخصصان داخلی و خارجی در زمینه فولادسازی و ریخته‌گری پیوسته یاری برساند و ارتباط بین صنعت و دانشگاه را با نگاه تخصصی مورد نیاز صنعت فولاد کشور ارتقا دهد. توجه ویژه به نخبگان دانشگاهی فعال در حوزه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم از دیگر اهداف این کنفرانس است و پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری در منطقه هرمزگان درخصوص تولید فولاد و نیاز‌های صنعتی فولادسازان استان هرمزگان بیش از پیش معرفی خواهد شد. با برگزاری نخستین دوره و دریافت بازخورد‌هایی که از جامعه صنعتی و دانشگاهی گرفته شد، اقدام به برگزاری دومین دوره گرفتیم و به دلیل نزدیکی مباحث فولادسازی و ریخته گری مداوم بحث فولادسازی نیز به کنفرانس امسال اضافه شده است.

این کنفرانس چه موضوعات و بخش‌هایی را شامل می‌شود؟

موضوعات مرتبط با بحث فرایند فولادسازی و ریخته‌گری مداوم که شامل مواردی نظیر متالورژی و فرآیند‌های کوره قوس الکتریک، بهینه‌سازی مواد اولیه و فروآلیاژها، متالورژی ثانویه و فرآیند‌های آن، مواد نسوز و کاربرد‌های آن، فناوری‌های پیشرفته در ماشین‌های ریخته‌گری مداوم فولاد، ریخته‌گری مداوم و محصولات آن، جریان سیال و انجماد، شبیه‌سازی و مدل‌سازی، ریزساختار و خواص محصولات ریخته‌گری مداوم، عیوب سطحی، روانکاری و فلاکس‌های قالب، فناوری‌های ارتقاء کارخانه‌های فولادسازی، مدیریت انرژی، انقلاب صنعتی چهارم، کلان داده‌ها و هوش مصنوعی، پایداری و چالش‌های زیست‌محیطی وآخرین راه حل‌ها در اقتصاد چرخشی است.

لطفا توضیحاتی پیرامون نحوه و جزئیات برگزاری این کنفرانس ارائه بفرمایید.

کنفرانس به صورت حضوری و مجازی برگزار خواهد شد و سعی شده است که بیشتر زمان کنفرانس به ارائه و برگزاری کارگاه‌های تخصصی این حوزه بپردازد و نگاه تخصصی و عملیاتی به این کنفرانس از سایر جنبه‌های کنفرانس‌های عمومی که برگزار می‌شود قطعا پررنگ‌تر خواهد بود. ارائه تخصصی فولادسازی توسط اساتید بین‌المللی به صورت مجازی خواهیم داشت و همچنین کارگاه‌های تخصصی توسط صنعتگران و پژوهشگران دانشگاهی ارائه می‌شود.

بخش ارائه مقالات دانشگاهی، صنعتی را توسط پژوهشگران انجام خواهد شد. مباحث تجربه برتر و ایده برتر را خواهیم داشت که با یک نگاه نوآورانه به حوزه صنعت شده است و یک اشتراک‌گذاری تجربیات صنعتی را خواهیم داشت. رونمایی از یک محصول بومی‌سازی شده توسط فولاد هرمزگان در برنامه دیده شده است. مباحث چالش‌های فناورانه در زمینه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم نیز برنامه‌ریزی شده است که این چالش‌ها از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده فولاد کشور بوده و شرکت‌ها و مراکز پژوهشی می‌توانند با حضور در این کنفرانس به صورت چهره به چهره با متخصصان صنعتی در خصوص این موارد بحث و گفتگو کرده و پیشنهاد‌های خود را در راه حل این چالش‌ها ارائه کنند.

اهمیت توسعه روابط دانشگاه و صنعت را با نگاه تخصصی به مباحث فولاد چطور ارزیابی می‌کنید؟

ما احساس می‌کنیم دانش کافی در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور به اندازه کافی رسوب کرده است و نیاز است که کانالی توسط صنایع ایجاد شود که این دانش در صنعت کاربردی شود. تعاملات سازنده صنعت و دانشگاه تجارب خوبی در صنایع فولاد کشور رقم زده است که برگزاری این چنین کنفرانس‌های تخصصی دقیق می‌تواند حوزه اشتراک را پیدا کرده و در جهت این مهم و ارتباط برنامه ریزی کرد. در دوران تحریم هم درس‌آموخته‌های خوبی در تعامل صنعت و دانشگاه داشتیم چرا که جامعه صنعتی به دلیل نیاز به دانش و تکنولوژی توجه ویژه‌ای به مباحث پژوهش و تحقیق در تعامل با دانشگاه داشته است.

برگزاری این کنفرانس چه تاثیری بر دو موضوع ارتقاء کیفیت محصولات و کاهش بهای تمام شده خواهد داشت؟

به نکات خوبی اشاره کردید؛ دو موضوع مهم و حیاتی برای بقای یک بنگاه صنعتی و تولیدی مواردی است که پرسیدید که با عنایت به مباحث آزاد سازی انرژی و حضور در بازار‌های جهانی این دو مهم به دو موضوع کلیدی تبدیل شده و قطعا در مباحث و موضوعات این کنفرانس غیرمستقیم این دو دستاورد حاصل خواهد شد و اشتراک‌گذاری تجربیات می‌تواند روی این موضوعات اثر گذار باشد.

آیا چالش‌های مهم صنایع فولادی نظیر انرژی و قیمت ارز هم در این کنفرانس بررسی می‌شود؟

با وضعیت چالش‌های موجود در بحث انرژی و کمبود انرژی در مقاطعی از سال، قطعا مباحث مطرح شده فنی روی این دو موضوع اثرگذار خواهد بود؛ چه مباحث نوآوری که منجر به کاهش انرژی می‌شوند مطرح خواهد شد و چه استفاده از تجربه‌های موفق در این حوزه ها!

نخستین دوره برگزاری کنفرانس چه دستاورد‌هایی داشت؟

یک نگاه به نیاز‌ها در حوزه ریخته گری مطرح شد و موارد در اختیار مجامع دانشگاهی و پژوهشی قرار گرفت و در مواردی هم پاسخ‌های خوبی از طرف شرکت‌های دانش‌بنیان دریافت کردیم که راه حل چندین موضوع و نیاز ما در این حوزه بودند. هم‌اندیشی و اشتراک‌گذاری تجربیات در حوزه فنی در کنفرانس اول به خوبی صورت گرفت. آشنایی با متخصصین این حوزه و ارتباط با آن‌ها در حوزه ریخته‌گری مداوم نیز از دستاورد دیگر این کنفرانس بود.

جایگاه شرکت‌های دانش‌بنیان و پژوهشگران در دومین کنفرانس فولادسازی و ریخته‌گری مداوم چیست؟

ما فکر می‌کنیم در حوزه صنعت باید دانشگاهی‌ها و پژوهشگران را پای کار بیاوریم و حتی پروژه‌ها در حوزه پژوهش هم خود صنعت مدیریت کند و یک برنامه استراتژیک در حوزه پژوهش و نوآوری تعریف کنیم و بلوک‌های خالی پازل توسعه تکنولوژی و نوآوری را با شرکت‌های دانش بنیان و پژوهشگران پر کنیم چرا که بر این باوریم شرکت‌های دانش بنیان ظرفیت خوبی دارند و می‌توانند به نوعی بازو‌های ما باشند و این ما هستیم که باید برنامه‌ریزی کنیم و نیازهایمان را به این مجموعه‌ها انتقال دهیم.

برگزاری این کنفرانس تا چه حد می‌تواند در تحقق شعار «توسعه؛ به وسعت ایران» که مورد تاکید مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه است، کمک کند؟

این کنفرانس با تاکید مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در شرکت فولاد هرمزگان به عنوان زیر مجموعه فولاد مبارکه برنامه ریزی شده است. این که کنفرانس به این مهمی در هرمزگان و در زیرمجموعه شرکت‌های فولاد مبارکه ماموریت داده شده است نشان دهنده نگاه ملی و فرا منطقه مدیرعامل محترم فولاد مبارکه است تا تحقق شعار «توسعه؛ به وسعت ایران» در تمام ابعاد جغرافیایی کشور محقق شود؛ و کلام پایانی.

شعار امسال مانع‌زدایی و پشتیبانی از تولید است. هر نوع هم‌اندیشی و اشتراک‌گذاری تجربه که بتواند مانعی از راه تولید بردارد به تحقق این شعار کمک می‌کند. شرکت‌ها می‌توانند دستاورد‌ها و نیاز‌های خود را به اشتراک گذاشته و در جهت رفع مشکلات قدم بردارند. از طرفی در سال گذشته میلادی تولید فولاد ایران رتبه ۱۰ جهان را کسب کرد و کماکان این رتبه را حفظ کرده است و حضور در این سطح از تولید فولاد جهان مستلزم آن است که کشور در زمینه برگزاری کنفرانس‌های تخصصی حوزه فولاد و هم‌اندیشی با متخصصان پیشرو و صاحب‌نظر باشد.

عاطفه علیان

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده