تاریخ: ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۱۴
بازدید: ۲۱۲
کد خبر: ۲۵۱۳۶۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تجارت خارجی ایران تا پایان سال ۱۰۰میلیارد دلاری می‌شود/ فرصت صادرات مجدد به روسیه را دریابیم

‌می‌متالز - رئیس کنفدراسیون صادرات با پیش‌بینی این‌که ارزش تجارت خارجی ایران تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۱۰۰میلیارد دلار برسد گفت: با توجه به تحولات اوکراین باید از ظرفیت صادرات مجدد برای صادرات کالا به روسیه استفاده کنیم.

به گزارش می‌متالز، محمد لاهوتی در نشست خبری صبح امروز با اشاره به حجم تجارت خارجی در ۱۱ ماهه سال جاری، اظهار داشت: در این مدت تجارت خارجی کشور ۱۴۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تن به‌ارزش ۹۰ میلیارد دلار بوده است که از نظر وزنی ۱۲ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

وی با بیان اینکه دولت مدیریت ثبت سفارش‌ها را در دست دارد و اگر نیاز باشد محدودیت‌های صادراتی را اعمال خواهد کرد، گفت: سهم صادرات از تجارت خارجی ۱۱ ماهه ایران، ۱۱۲ میلیون و ۶۵۸ هزار تن کالا به‌ارزش بیش از ۴۳ میلیارد و ۵۱۷ میلیون دلار بوده است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران، خاطرنشان کرد: بعد از بیماری کرونا قیمت‌های جهانی افزایش یافت که یکی از دلایل افزایش حجم واردات ایران نیز از این منظر بوده و بر این اساس می‌توان در سال آینده شاهد تعادل و رشد در تراز تجاری باشیم.

لاهوتی ادامه داد: در ١١ماهه امسال ۳۶ میلیون و ۷۷۷ هزار تن کالا به‌ارزش ۴۶ میلیارد و ۵۷۷ میلیون دلار از کشور‌های مختلف وارد ایران شده است که ۱۹ درصد رشد در وزن و ۳۶ درصد رشد در ارزش را نشان داده است.

به‌گفته وی، عمده کالا‌های وارداتی ایران، کالا‌های اساسی، نهاده‌ها، ماشین‌آلات تولید، دارو و ملزومات پزشکی و کالا‌های ضروری بوده است که چین، عراق، ترکیه، امارات و افغانستان پنج مقصد اول صادراتی ایران بوده‌اند، همچنین امارات، چین، ترکیه، آلمان، سوئیس ۵ کشور عمده طرف وارداتی ایران بوده‌اند.

عضو اتاق بازرگانی ایران با پیش‌بینی این‌که ارزش تجارت خارجی ایران تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۱۰۰ میلیارد دلار برسد، تصریح کرد: باید در سال ۱۴۰۱ تنوع‌بخشی به حوزه‌های صادراتی را داشت هرچند رویکرد دولت سیزدهم در حوزه تمرکز بر صادرات با کشور‌های همسایه نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

کاهش تعرفه‌ها همزمان با افزایش نرخ ارز محاسباتی

وی افزود: در حوزه ارز ۴۲۰۰ تومانی و حذف آن دولت باید همزمان با افزایش نرخ ارز محاسباتی تعرفه را هم کاهش دهد تا اثر افزایش قیمت ارز محاسباتی در قیمت کالا‌ها خنثی شود؛ به‌خصوص اینکه قیمت‌های جهانی کالا‌ها رو به رشد است.

همچنین باید از ظرفیت صادرات مجدد برای صادرات کالا به روسیه استفاده کنیم، ولی شرایط ورود موقت و ترانزیت باید تسهیل شود تا از این امکان بهره‌برداری کنیم.

لاهوتی تصریح کرد: تجربه نشان داده است افزایش درآمد‌های نفتی منجر به کاهش اتکا به ارز صادراتی می‌شود پس امیدواریم درآمد‌های ارزی نفتی پشتوانه توسعه نرخ ارز گردد، ولی باید نرخ ارز هم سرکوب نشود؛ البته دولت نباید همه مشکلات اقتصادی مثل تورم و کنترل نقدینگی را به نرخ ارز گره بزند.

رئیس کنفدراسیون صادرات با اشاره به صحبت‌های وزیر صمت در خصوص رفع روند تعهدات ارزی در سال آینده گفت: اقدامات مناسبی در راستای این موضوع و تسهیل رفع تعهد ارزی انجام شده است که امیدواریم از ظرفیت ورود موقت نیز به‌خوبی بهره‌برداری شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دولت قبل از ظرفیت ورود موقت غافل بود؛ البته دولت جدید نیز هنوز اقدامی در این حوزه انجام نداده است، ولی امیدواریم با توجه به رویکرد مثبت دولت سیزدهم بتوانیم در این حوزه نیز از ظرفیت‌های بی‌نظیر بهره‌برداری کنیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده