تاریخ: ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۷:۱۷
بازدید: ۱۰۵
کد خبر: ۲۵۰۳۵۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افزایش ۲۵ میلیارد دلاری تجارت خارجی در سال جاری

‌می‌متالز - رکوردشکنی تجارت خارجی و صادرات غیرنفتی در دولت سیزدهم ادامه دارد. تازه‌ترین آمار اعلامی از سوی گمرک جمهوری اسلامی همانند ماه‌های گذشته حاکی از رشد قابل توجه تجارت و صادرات غیرنفتی ایران است.

به گزارش می‌متالز، در۱۱ ماهه سال‌ جاری ارزش تجارت خارجی ایران به ۹۰ میلیارد دلار بالغ شد که این عدد دستیابی به مرز تاریخی ۱۰۰ میلیارد دلار تا پایان سال را ممکن کرده است. گفتنی است تغییر و اصلاح سیاست‌های ارزی و تجاری در دولت سیزدهم باعث شد تا بستر‌های جهش تجاری فراهم شود. طی ماه‌های گذشته علاوه بر برطرف کردن موانع تولید و صادرات، اولویت دهی به همسایگان ایران موجب شد تا بخشی از ظرفیت‌های مغفول تجاری از بالقوه به بالفعل تغییر کند.

نمای تجارت غیرنفتی ۱۱ ماهه

براساس آماری که فرود عسگری، معاون امور گمرکی گمرک ایران از جزئیات تجارت خارجی کشور اعلام کرده است، تجارت خارجی در ۱۱ ماه امسال به ۹۰میلیارد دلار رسید که درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۸ درصد رشد داشته است. در حالی که یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران پس از اعلام آمار تجارت خارجی کشور در۱۰ ماهه امسال رشد قابل توجه تجارت غیرنفتی ایران را ناشی از افزایش ارزش کالا‌های مبادله شده دانسته و گفته بود که ازنظر وزنی تجارت دراین دوره زمانی وزن کالا‌های مبادله‌شده رشد چندانی نداشته است، آمار ۱۱ ماهه امسال نشان می‌دهد که وزن کالا‌های مبادله شده بین ایران و کشور‌های طرف معامله آن به ۱۴۹میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسیده است که نسبت به ۱۱ ماهه سال گذشته ۱۲ درصد افزایش دارد. از این میزان ۱۱۲میلیون و ۶۵۸ هزارتن کالا به ارزش ۴۳ میلیارد و ۵۱۷ میلیون دلارسهم کالا‌های صادراتی است که رشد ۱۰درصدی در وزن و ۴۰ درصدی در ارزش را نشان می‌دهد.

درخصوص آمار واردات کالا در ۱۱ ماه سال‌ جاری نیز ۳۶ میلیون و ۷۷۷ هزارتن کالا به ارزش ۴۶ میلیارد و ۵۷۷ میلیون دلار از کشور‌های مختلف وارد ایران شد که درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۹ درصد در وزن و۳۶ درصد در ارزش رشد داشته است. گفتنی است، عمده واردات کشورمان دراین مدت را کالا‌های اساسی، نهاده‌ها، ماشین‌آلات تولید، دارو و ملزومات پزشکی و کالا‌های ضروری تشکیل می‌داد که برای تأمین نیاز‌های ضروری مردم وارد شده است.

رشد ۱۲، ۳ میلیارد دلاری صادرات

نگاهی به آمار تجارت، صادرات و واردات در ۱۱ ماهه امسال با سال‌های قبل نشان از افزایش قابل توجهی دارد. در۱۱ ماهه سال ۱۳۹۸ مجموع تجارت خارجی ایران ۷۸، ۷ میلیارد دلار بود که ازاین رقم سهم صادرات غیرنفتی ۳۸، ۴ میلیارد دلار و سهم واردات ۴۰، ۳ میلیارد دلار بوده است. این درحالی است که در۱۱ ماهه سال گذشته حجم و ارزش تجارت و صادرات به‌شدت افت کرده است به طوری که دراین مدت مجموع تجارت غیرنفتی ایران به ۶۵، ۵ میلیارد دلار رسید.

این رقم درمقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۸ بالغ بر۱۳ میلیارد دلار معادل ۱۶ درصد کاهش نشان می‌داد. در۱۱ ماهه سال گذشته ارزش صادرات غیرنفتی کشور نیز به ۳۱، ۲ میلیارد دلار رسید که از رقم ۳۸، ۴ میلیارد دلار سال قبل از آن کمتراست. همچنین ارزش واردات ۱۱ ماهه پارسال نیز به ۳۴، ۳ میلیارد دلار رسید که دراین بخش نیز شاهد افت هستیم.

اما در ۱۱ ماهه سال‌ جاری با رسیدن ارزش تجارت خارجی به ۹۰ میلیارد دلار نسبت به‌مدت مشابه سال قبل، ۲۴، ۵ میلیارد دلار رشد داشته‌ایم. در صادرات غیرنفتی نیزشاهد اختلاف ۱۲، ۳ میلیارد دلاری هستیم به طوری که صادرات ۳۱، ۲ میلیارد دلاری ۱۱ ماهه پارسال به ۴۳، ۵ میلیارد دلار رسیده است. دربخش واردات هم که طبق آمار‌ها رقم ۴۶، ۵ میلیارد دلار ثبت شده در۱۱ ماهه امسال، ۱۲، ۲ میلیارد دلار بیش از مدت مشابه سال قبل است.

تجارت در بهمن ماه

جدای از آمار تجمیعی ۱۱ ماهه امسال، دربهمن ماه نیز ارزش و حجم تجارت غیرنفتی با رشد قابل توجهی همراه بوده است. در ماه یازدهم، ۱۲ میلیون و ۶۵۷هزار تن کالا به ارزش ۴ میلیارد و ۷۵۴ میلیون دلار صادر شده است. این در حالی است که در دی‌ ماه ۱۴۰۰ صادرات کشور ارزشی معادل ۳ میلیارد و ۶۱۹ میلیون دلار و وزنی معادل ۷ میلیون و ۶۶۳ هزار تن داشته است.

صادرات کالا در بهمن‌ماه نسبت به دی‌ ماه امسال رشد ۳۱، ۳ درصدی در ارزش و رشد ۶۵ درصدی در وزن داشته است. ارزش صادرات در ماه یازدهم امسال نسبت به ماه یازدهم سال گذشته هم رشد ۵۱، ۶ درصدی داشته است. درسال گذشته ۸ میلیون و ۵۴۹ هزار تن کالا به ارزش ۳ میلیارد و ۱۳۵ میلیون دلار صادرشده بود. همچنین دربهمن ماه سال ۹۸ نیز صادرات ایران به بازار‌های هدف وزنی معادل ۱۰میلیون و ۷۱۴هزار تن و ارزشی معادل ۳ میلیارد و ۳۲۸ میلیون دلار داشته است.

در ماه یازدهم امسال ۳ میلیون و ۷۷۷ هزار تن کالا به ارزش ۵ میلیارد و ۱۰۴ میلیون دلار به کشور وارد شده است. ارزش کالا‌های واردشده به کشور درماه بهمن نسبت به دی‌ماه رشد ۱۲، ۶ درصدی را تجربه کرده است. واردات در دی‌ماه ارزشی معادل ۴ میلیارد و ۵۳۰ میلیون دلار داشته و وزن آن نیز به ۲ میلیون و ۸۸۱ هزار تن رسیده بود.

بررسی‌ها همچنین حکایت از آن دارد که واردات بهمن ۱۴۰۰ رشد ۳۸، ۶ درصدی ارزشی را نسبت به بهمن سال گذشته تجربه کرده است. در بهمن‌ ماه سال ۱۳۹۹ ارزش واردات به ۳ میلیارد و ۶۸۲ میلیون دلار می‌رسید و وزن آن نیز ۲ میلیون و ۵۶۹ هزار تن ثبت شده بود. واردات در بهمن سال ۱۳۹۸ معادل ۳ میلیون و ۹۸۸ هزار تن کالا به ارزش ۴ میلیارد و ۶۶ میلیون دلار بود.

تحقق هدف صادراتی

علاوه بر رشد جهشی آمار تجارت خارجی طی ماه‌های گذشته نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کرد این است که هدف پیش‌بینی شده برای صادرات، دربهمن ماه تا حدود زیادی محقق شده است. درحالی که برای سال‌جاری هدف صادراتی ۴۵ میلیارد دلار تعیین شده بود در یازدهمین ماه و پیش از پایان سال، صادرات به ۴۳، ۵ میلیارد دلار رسیده است. همان‌گونه که اشاره شد در ارزش مجموع تجارت غیرنفتی نیز با دستیابی به عدد ۹۰ میلیارد دلار، رکورد تازه‌ای به ثبت رسیده است.

پله پله تا هدف

نگاهی به عملکرد دولت سیزدهم در صادرات غیرنفتی نشان می‌دهد که با شتاب چشمگیری هرماهه رکورد تازه‌ای به ثبت رسیده است. در۵ ماهه امسال ارزش صادرات غیرنفتی ایران ۱۷، ۶ میلیارد دلار بود که در شش ماهه به ۲۱، ۸ میلیارد دلار بالغ شد.

در هفت ماهه سال‌ جاری نیز صادرات به ۲۷، ۱ میلیارد دلار رسید، عددی که در هشت ماهه با ۳۱، ۱ میلیارد دلار به بالای ۳۰ میلیارد دلار رسید. در۹ ماهه امسال هم شاهد صادرات ۳۵، ۱ میلیارد دلاری هستیم که در ۱۰ ماهه به ۳۸، ۷ میلیارد دلار رسید. حال تازه‌ترین آمار گمرک ایران حاکی از رسیدن صادرات به ۴۳، ۵ میلیارد دلاراست. برآورد‌ها نشان می‌دهد که درپایان سال‌جاری ارزش صادرات غیرنفتی ایران به نزدیک ۵۰ میلیارد دلار می‌رسد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده