تاریخ: ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۲۰
بازدید: ۲۸۸
کد خبر: ۲۴۶۶۵۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رشد ۱۵۶ درصدی صادرات غیرنفتی به ترکیه

‌می‌متالز - صادرات غیرنفتی ایران به ترکیه در ۱۱ ماه نخست از سال ۲۰۲۱ با ۱۵۶ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن به ۲ میلیارد و ۱۷۷ میلیون دلار رسید.

به گزارش می‌متالز، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به بررسی تجارت کالایی بین ایران و ترکیه در ۱۱ ماه نخست از سال ۲۰۲۱ میلادی (از دهم دی ماه سال ۱۳۹۹ تا دهم آذرماه ۱۴۰۰) پرداخته و نوشته است: مجموع صادرات نفتی و غیرنفتی ایران به ترکیه در این مدت برابر با ۲ میلیارد و ۲۲۲ میلیون دلار بوده که از این رقم ۲ میلیارد و ۱۷۷ میلیون دلار صادرات غیرنفتی و ۴۵ میلیون دلار صادرات نفتی بوده است.

براساس این گزارش ایران در ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۲۰ در مجموع ۸۹۸ میلیون دلار کالا به ترکیه صادر کرده بود که از این رقم ۸۵۱ میلیون دلار صادرات غیرنفتی و ۴۷ میلیون دلار صادرات نفتی بوده است.

آمار‌های منتشر شده حکایت از آن دارند که صادرات نفتی ایران به ترکیه در مدت زمان مورد گزارش ۴.۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.

همچنین در این مدت ایران ۲ میلیارد و ۶۹ میلیون دلار کالا از ترکیه وارد کرده است که ۳۴.۳ درصد نسبت به رقم یک میلیارد و ۵۴۱ میلیون دلاری ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است.

براین اساس تراز تجاری ایران با ترکیه در ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۲۱ برای ایران مثبت و معادل ۱۵۳ میلیون دلار بوده است؛ این رقم ۱۵۴ درصد نسبت به ۱۱ ماهه نخست سال ۲۰۲۰ رشد را نشان می‌دهد. تراز تجاری ایران و ترکیه در مدت زمان مشابه سال ۲۰۲۰ برای ایران منفی و معادل ۶۴۳ میلیون دلار بود.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده