تاریخ: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۰۷
بازدید: ۱۶۵
کد خبر: ۲۳۶۳۲۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رشد ۱۴۹ درصدی صادرات غیرنفتی ایران به ترکیه

‌می‌متالز - صادرات غیرنفتی ایران به ترکیه در سه فصل نخست از سال ۲۰۲۱ میلادی با ۱۴۹ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته به یک میلیارد و ۶۵۱ میلیون دلار رسید.

به گزارش می‌متالز، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به تجارت کالایی بین ایران و ترکیه در سه فصل نخست سال ۲۰۲۱ پرداخته و نوشته است: مجموع صادرات نفتی و غیرنفتی ایران به ترکیه در ۹ ماهه نخست ۲۰۲۱ برابر با یک میلیارد و ۶۵۲ میلیون دلار بوده است که رشدی ۱۴۰ درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد.

ایران در این مدت تنها ۳۵ میلیون دلار نفت و کالا‌های نفتی به ترکیه صادر کرده که این رقم در مقایسه با صادرات ۳۸ میلیون دلاری ۹ ماهه ۲۰۲۰، کاهشی ۷.۸ درصدی را به ثبت رسانده است.

براساس این گزارش مجموع صادرات ایران به ترکیه در ۹ ماهه ۲۰۲۰ برابر با ۷۰۱ میلیون دلار بوده که از این رقم ۳۸ میلیون دلار صادرات نفتی و ۶۶۳ میلیون دلار دیگر نیز صادرات غیرنفتی بوده است.

رشد ۳۸.۶ درصدی واردات از ترکیه

ترکیه نیز در ۹ ماهه نخست سال جاری میلادی رقمی معادل یک میلیارد و ۶۵۲ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده که رشدی ۳۸.۶ درصدی را نسبت به صادرات یک میلیارد و ۱۹۲ میلیون دلاری مدت مشابه سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد.

در این مدت تراز تجاری ۳۴ میلیون دلار به نفع ایران بوده که رشدی ۱۰۷ میلیون درصدی را نسبت به سال گذشته به ثبت رسانده است. در ۹ ماهه نخست سال ۲۰۲۰، تراز تجاری برای ایران منفی و معادل ۴۹۱ میلیون دلار بود.

بدین ترتیب صادرات غیرنفتی ایران به ترکیه در این مدت ۲.۵ برابر شده و عامل مسلط در رشد ۱۰۷ درصدی تراز تجاری بوده است.

رشد ۱۴۹ درصدی صادرات غیرنفتی ایران به ترکیه

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده