تاریخ: ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۴۷
بازدید: ۹۲۷
کد خبر: ۲۵۱۴۰۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

معمای کارخانه متروکه در شرکت معدنی دماوند چیست؟

‌می‌متالز - براساس بخش نامه وزارت صنعت و معدن در راستای عدم فروش و صادرات مواد خام و نیمه خام شرکت معدنی دماوند کارخانه متروکه تاکستان را به عنوان واحد تصفیه و ذوب و تولید شمش سرب در نظر گرفت.

به گزارش می‌متالز، طبق بررسی‌های انجام شده طی دوره مالی مورد گزارش شرکت معدنی دماوند کلیه ماشین آلات معدن پوکه لاریجان و بخشی از ماشین آلات معدن دونا و واحد تولیدی اسید بوریک سابق (واقع در تاکستان) به عنوان ضایعات فروخته شده است، اما از این بابت ثبتی در حساب‌ها صورت نگرفته است، هرچند تعدیل حساب‌ها ضروری است، اما تعیین مبلغ آن به دلیل عدم دسترسی به صورت ریز ماشین آلات فروخته شده، گزارش کارشناس رسمی و صورتحساب فروش، مشخص نمی‌باشد.

همچنین شرکت معدنی دماوند به ترتیب مبالغ ۲۹ میلیارد تومان و ۲۲ میلیاردتومان افزایش طی دوره دارایی‌های در جریان تکمیل و پیش پرداخت‌های سرمایه‌ای مربوط به پروژه‌های احداث کارخانه ذوب و تصفیه واحد تاکستان و طرح بهسازی کارخانه سرب معدن دونا می‌باشد که در این خصوص آیین نامه معاملات شرکت مبنی بر برگزاری مناقصه جهت انتخاب پیمانکاران رعایت نشده است. علاوه براین نحوه انتخاب و تعیین مبلغ قرارداد‌ها نیز مشخص نمی‌باشد. ضمنا بابت پیش پرداخت‌های انجام شده تضامین معتبر از طرف پیمانکاران قرارداد‌ها اخذ نشده است.

طرح توجیهی فنی و اقتصادی مصوب جهت احداث کارخانه ذوب و تصفیه واحد تاکستان ارائه نگردیده و طرح توجیهی اقتصادی بهسازی کارخانه سرب معدن دونا نیز به روز آوری نشده است. اضافه می‌نماید مدارک و مستندات ایجاد بخشی از مخارج بهسازی کارخانه سرب معدن دونا به مبلغ ۱.۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان ارائه نشده است. همچنین بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی و هزینه‌های اداری و عمومی نسبت به دوره مشابه قبل (به خصوص حقوق و مزایای تعدادی از مدیران شرکت) افزایش قابل توجهی داشته که توجیهات مورد لزوم در این خصوص توسط شرکت معدنی دماوند ارائه نشده است.

معمای کارخانه متروکه در شرکت معدنی دماوند چیست؟

منبع: نبض بازار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده