تاریخ: ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۵۰
بازدید: ۱۶۰
کد خبر: ۲۵۱۴۰۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در مراسم رونمایی از سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات و داوری جمعی برخط اعلام کرد:

فراهم شدن امکان رسیدگی سریع و منصفانه به شکایات از کسب‌وکار‌های اینترنتی/ لزوم بررسی شناسنامه کسب‌وکار‌ها پیش از خرید از سوی کاربران

‌می‌متالز - رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در مراسم رونمایی از سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب‌وکار‌های اینترنتی و داوری جمعی برخط (CODR) گفت: با استفاده از داوری جمعی برخط (CODR) مدت زمان رسیدگی به شکایات کسب‌وکار‌های اینترنتی از بیش از سه ماه به کمتر از سه هفته کاهش خواهد یافت.

به گزارش می‌متالز، علی رهبری افزود: لازم است مردم پیش از خرید اینترنتی با کلیک روی اینماد، اطلاعات شناسنامه‌ای کسب‌وکار شامل وضعیت تخلفات و شکایات را بررسی و بر اساس آن اقدام به خرید کنند. همچنین به زودی شاخص جدیدی به صورت نسبت تعداد شکایات به تعداد تراکنش نیز در شناسنامه اینماد اضافه خواهد شد و در صورت بروز مشکلات احتمالی بعدی، می‌توانند از طریق درگاه یک‌پارچه شکایت زیرمجموعه پنجره واحد تجارت الکترونیکی به نشانی (ecsw.ir) پس از استعلام تراکنش خرید به صورت الکترونیکی و غیرحضوری، اقدام به ثبت شکایت کنند.

ضمانت اجرایی رأی داوری

وی ادامه داد: در صورتی که مصرف‌کننده در سامانه درخواست داوری کند، فرآیند داوری در کمتر از سه هفته انجام و رأی داوری صادر خواهد شد که رأی آن برای کسب‌وکار لازم‌الاجرا بوده و باید ظرف حداکثر یک هفته اجرایی شود. در صورت اجرا نشدن رأی توسط کسب‌وکار، رأی داوری علاوه بر ضمانت اجرایی اداری در سامانه اینماد، ضمانت اجرای قضایی نیز خواهد داشت و از طریق مراجع قضایی نیز قابلیت اجرا دارد.

گفتنی است سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب‌وکار‌های اینترنتی و داوری جمعی بر خط (CODR) با حضور وزیر صمت، وزیر دادگستری و معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، مشاور معاون حقوقی رئیس جمهور، رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی ایران و دیگر مقامات کشور رونمایی شد.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده