اطلاعیه:
از ابتدای اردیبهشتماه ۱۴۰۱، ثبت شکایت از کسبوکارهای اینترنتی تنها بر مبنای اطلاعات تراکنش پرداخت امکانپذیر خواهد بود. همچنین مصرف کنندگان میتوانند برای تسریع در حصول نتیجه نهایی از درخواست داوری در سامانه استفاده کنند.
به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (مرکز تتا)، پیرو اطلاعیه مورخ هشتم اسفندماه سال ۱۴۰۰، مبنی بر لزوم ذخیره اطلاعات تراکنش پرداخت هنگام خرید از کسبوکارهای اینترنتی و رونمایی از سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسبوکارهای اینترنتی و داوری برخط مورخ ۲۱ اسفندماه سال ۱۴۰۰، از اول اردیبهشتماه ۱۴۰۱، بهمنظور جلوگیری از ثبت شکایات صوری و بیاساس نسبت به کسبوکارهای اینترنتی که موجب تحمیل هزینه و زحمت برای کسبوکارهای اینترنتی میشود، ثبت شکایت تنها بر مبنای اطلاعات تراکنش پرداخت و استعلام آن از بانک مرکزی امکانپذیر خواهد بود.
به این منظور، هنگام ثبت شکایت در سامانه، ورود اقلام اطلاعاتی تراکنش پرداخت مانند تاریخ، مبلغ، شماره ترمینال، شماره مرجع تراکنش و ... توسط مصرف کننده الزامی است؛ بنابراین تمامی مصرفکنندگان تجارت الکترونیکی باید هنگام خرید از کسبوکارهای اینترنتی بهطور حتم اطلاعات تراکنش پرداخت را بهصورت دقیق ذخیره کرده و نزد خود نگهداری کنند تا در صورت بروز مشکل، امکان ثبت شکایت و پیگیری از طریق سامانه اینماد را داشته باشند.
به این منظور در صورت پرداخت اینترنتی، کافی است از صفحه تأیید خرید که پس از ثبت اطلاعات در درگاه پرداخت اینترنتی و زدن دکمه پرداخت نمایش داده میشود در نمایشگر یا تلفن همراه خود عکس گرفته یا با زدن دکمه PrintScreen از صفحهکلید، تصویر صفحه را کپی و از طریق جایگذاری در نرمافزاری نظیر Paint، MS Word یا پیام رسانها ذخیره کنید. همچنین امکان ثبت شماره تلفن همراه یا نشانی ایمیل نیز در تمامی درگاههای پرداخت اینترنتی بهصورت اختیاری وجود دارد که در صورت تکمیل آن، اطلاعات رسید تراکنش از طریق پیامک یا ایمیل ارسال خواهد شد.
در مورد پرداخت هنگام تحویل (CoD) نیز کافی است مصرفکنندگان، رسید کارتخوان یا تصویر آن را نزد خود نگهداری کنند.
لازم به تأکید است که در سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسبوکارهای اینترنتی، امکان ثبت شکایت تنها در صورت واریز وجه از طریق شبکه پرداخت کشور وجود دارد و در صورت واریز وجه از طریق کارت بهکارت یا روشهای دیگر، امکان ثبت شکایت و پیگیری خرید از طریق سامانه اینماد، وجود نخواهد داشت.
در این سامانه پس از ثبت شکایت توسط مصرفکننده، چنانچه شکایت از طریق گفتگو با کسبوکار رفع نشود، مصرفکننده میتواند با اختیار خود شکایت را از دو مسیر ارجاع به «مراجع اداری» و یا «هیئت داوری» پیش ببرد.
گفتنی است، مصرفکنندگان میتوانند برای تسریع در حصول نتیجه نهایی، از درخواست داوری در سامانه استفاده کنند. فرآیند داوری در سامانه برخط حل اختلاف جمعی بهعنوان نخستین سامانه داوری برخط در کشور که بخشی از سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات است، انجام میشود. حلوفصل اختلافات در این سامانه بدون نیاز به رسیدگی قضایی و شبه قضایی انجام و از طریق فرآیند داوری در حداکثر سه هفته به رأی لازمالاجرا منتهی خواهد شد و علاوه بر ضمانت اجرایی اداری برای کسبوکارهای اینترنتی، رأی صادره قابلیت اجرا از طریق قوه قضائیه را نیز خواهد داشت.
منبع: شاتانیوز