تاریخ: ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۲۵
بازدید: ۲۰۲
کد خبر: ۲۵۱۵۸۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
معاون بهره‌برداری شرکت ذوب‌ آهن اصفهان:

ذوب‌ آهن خواستار دریافت یارانه گاز برای تولید برق است

‌می‌متالز - معاون بهره‌برداری شرکت ذوب‌ آهن اصفهان گفت: اگر ذوب‌آهن به نقطه سر به سر برسد که قیمت برق تولیدی آن گران‌تر از خرید شبکه سراسری می‌شود که به طور قطع فعالیت نیروگاه‌های خود را متوقف خواهد کرد، در حالیکه کشور با کمبود تولید برق مواجه است.

به گزارش می‌متالز، مهرداد تولائیان درباره تحویل گاز به نیروگاه‌های ذوب‌آهن با قیمت آزاد و در حالیکه قیمت گاز نیروگاه‌ها براساس تعرفه مشخص می‌شود، اظهار کرد: متأسفانه از ابتدا تاکنون درباره تخصیص هرگونه سوبسید به ذوب‌آهن اجحاف شده است.

وی با بیان اینکه ذوب‌ آهن در دو بخش تولید فولاد و همچنین برای نیروگاه‌های خود گاز دریافت می‌کند، توضیح داد: در بخش نخست ذوب‌ آهن هیچ اعتراضی ندارد و گاز دریافتی خود را براساس تعرفه گاز صنعت و فولاد پرداخت می‌کند، اما از سوی دیگر مقدار چشمگیری مصرف گاز ذوب‌آهن در بخش نیروگاهی و تولید برق است که همواره ذوب‌آهن درخواست دارد که این بخش از گاز مطابق تعرفه‌های گاز نیروگاهی کل کشور لحاظ شود که متأسفانه طی سال‌های گذشته تاکنون این همکاری با صنعت مادر کشور لحاظ نشده است.

معاون بهره‌برداری شرکت ذوب‌آهن اصفهان با اشاره به اینکه ذوب‌آهن برق تولیدی خود را یا وارد شبکه سراسری برق داخل کشور می‌کند و یا آن را برای نیاز خود مصرف می‌کند، گفت: اگر ذوب‌آهن برق تولید نکند، به‌طور قطع ناچار به دریافت این انرژی از شبکه سراسری برق خواهد شد.

وی با انتقاد بر اینکه محاسبه گاز نیروگاه‌های تولید برق ذوب‌آهن، با تعرفه نیروگاهی اتفاق نیفتاده است، تصریح کرد: همواره خواستار این موضوع هستیم، اما متأسفانه به نتیجه نرسیده‌ایم و البته با توجه به افزایش قیمت دوباره تعرفه گاز، ذوب‌آهن دوباره پیگیر این موضوع است.

تولائیان تاکید کرد: باید توجه داشت که قیمت گاز نیروگاهی ارزان‌تر از گاز صنعتی است که هیچ‌گاه تاکنون این سوبسید به ذوب‌آهن داده نشده است.

وی با اشاره به اینکه ذوب‌آهن چهار واحد نیروگاهی دارد، افزود: اگر ذوب‌آهن به نقطه سر به سر برسد که قیمت برق تولیدی آن گران‌تر از خرید شبکه سراسری می‌شود که به طور قطع فعالیت نیروگاه‌های خود را متوقف خواهد کرد، در حالیکه کشور با کمبود تولید برق مواجه است.

معاون بهره‌برداری شرکت ذوب‌آهن اصفهان با بیان اینکه ظرفیت تولید نیروگاه‌های ذوب آهن ۲۲۰ مگاوات است، گفت: میزان نیاز گاز این نیروگاه‌ها ۶۰۰ مترمکعب بر ساعت است و شاید با قیمت‌های جدید خرید برق از شبکه ارزان‌تر برای ذوب‌آهن باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده