تاریخ: ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۵۲
بازدید: ۱۷۷
کد خبر: ۲۵۱۹۳۴
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

رشد قیمت کاشی و سرامیک ۳ بار در سال از سوی کارخانه‌ها

‌می‌متالز - گرانی مصالح ساختمانی در روز‌های پایانی سال هم ماجرای خود را دارد و هر ساله این اقدام باعث نارضایتی اکثر انبوه‌سازان و تولیدکنندگان مسکن می‌شود. اگر چه برخی از کارشناسان اقتصادی معتقد هستند سهم برخی اقلام ساختمانی در ساخت مسکن اندک است و به عنوان مثال وقتی قیمت سیمان گران می‌شود قیمت تمام شده مسکن افزایش می‌یابد.

به گزارش می‌متالز، عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در پاسخ به این پرسش که سازندگان هر بار که قیمت سیمان افزایش می‌یابد بلافاصله از این موضوع نهایت استفاده را برده و اعلام می‌کنند که قیمت تمام شده مسکن افزایش خواهد یافت؟ گفت: برای هر متر مربع مسکن، چهار کیسه پاکت ۵۰ کیلوگرمی استفاده می‌شود. به عبارتی سهم سیمان در مسکن کمتر از یک درصد است. در حالی‌که سهم کابینت، کلید و پریز و نیروی انسانی وقتی بالا می‌رود و گران می‌شود سهمی بسیار به مراتب بالاتر از سهم سیمان در قیمت تمام‌شده مسکن دارد.

وی با ذکر این نکته که متوسط قیمت مسکن از سوی بانک مرکزی ۳۲ میلیون تومان اعلام می‌شود در حالی‌که سهم سیمان در هر متر مربع تنها ۱۱۰ هزار تومان است می‌گوید: این اعداد نشان می‌دهد چه بهانه‌هایی برای بالا بردن قیمت و قیمت تمام‌شده مسکن ایجاد می‌شود. هر چند باز هم می‌گویم سهم برخی اقلام ساختمانی مثل کلید و پریز و حتی کابینت در سال‌های گذشته با گران شدن بسیار بیشتر بوده است. تاکید ما همه ساله این بوده است که نباید باعث رشد قیمت تمام شده ساخت مسکن و فشار به متقاضیان مسکن و انبوه‌سازان شد.

سید‌محسن ترابی فعال ساختمانی و سازنده مسکن نیز با تاکید بر اینکه در سال جاری قیمت کاشی و سرامیک سه بار در طول سال از سوی کارخانه‌های تولیدکننده کاشی و سرامیک افزایش پیدا کرد گفت: عدم ثبات قیمت نهاده‌های تولید و مدیریت بر پیکره ساخت و ساز مثل پتک فرود آمده و همواره قیمت تمام‌شده را افزایش می‌دهد.

وی گفت: هزینه ساخت مسکن در سال جاری ۳۰درصد رشد داشته است، اما اگر بخواهیم هزینه‌های ساخت مسکن را در دو سال پیش مورد ارزیابی قرار دهیم باید گفت این رشد حدود ۲۰۰ درصد بوده است.

وی در پاسخ به این پرسش که از یک طرف انبوه‌سازان می‌گویند با رشد قیمت سیمان، قیمت تمام‌شده ساخت رشد می‌کند و از سوی دیگر سیمانی‌ها مدعی می‌شوند سهم سیمان در ساخت و ساز پایین است ادامه داد: سیمان سهم کمی در ساخت و ساز دارد. اما بیشترین رشد مربوط به فولاد و پروفیل‌ها است. پروفیل و فولاد در دو سال گرانی شدیدی داشت. مثلا اگر میلگرد کیلویی ۳هزار تا ۴هزار تومان بود در حال حاضر به ۱۵ هزار تومان در هر کیلو رسیده است. این بخش سهم زیادی در قیمت تمام‌شده ساخت دارد.

ترابی با بیان اینکه قیمت پروفیل از کیلویی ۵ هزار تومان امروز به ۲۵ هزار تومان رسیده است و به نظر می‌رسد سهم فولاد، پروفیل و کاشی و سرامیک بر قیمت نهایی مسکن بیشتر است ادامه داد: برای کنترل قیمت نهاده‌های تولید مسکن باید دستگاه‌های نظارتی، نظارت خود را بیشتر کنند. هر گونه تغییر قیمتی در بخش نهاده‌های تولید مسکن می‌تواند بر قیمت نهایی مسکن اثر گذاشته و در نهایت به ضرر مردم و متقاضیان مسکن تمام شود.

اما رامین گوران، دبیر انجمن انبوه‌سازان استان تهران نیز از زاویه ضرر و زیان رشد قیمت تمام‌شده ساخت و هزینه‌های ساخت بر مردم این‌طور عنوان می‌کند که قیمت تمام شده ساخت مسکن بیش از ۶۰ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه نقش واسطه‌ها در رشد قیمت تمامی کالا‌ها و نهاده‌های تولید مسکن پر‌رنگ است گفت: اگر سازمان‌های ناظر بر تولید و عرضه کالا به خوبی بر فعالیت‌های این بخش نظارت کنند قطعا با حذف کامل واسطه‌ها از بازار قیمت‌ها متعادل خواهد شد.

گوران در پاسخ به این پرسش که رشد ۶۰ درصدی هزینه‌های ساخت مسکن به ضرر انبوه‌سازان تمام نمی‌شود و دود این زیان تماما به چشم متقاضیان و مردم خواهد رفت، تاکید کرد: اتفاقا رشد قیمت تمام شده مسکن علاوه بر مردم برای سازندگان نیز مشکلاتی ایجاد می‌کند. یعنی علاوه بر اینکه آن‌ها را از ورود به ساخت و ساز منصرف می‌کند باعث می‌شود تا برخی سازندگان در ادامه کار با مشکل مالی و کمبود منابع مالی مواجه شوند.

کارشناسان مسکن بر این باور هستند که کمبود ساخت و ساز در سال‌های گذشته بازار اجاره بها را به شدت تحت تاثیر قرار داده و رشد عجیب قیمت‌های اجاره در سال جاری ناشی از همین کمبود تولید است.

بازار مسکن گرفتار سیکل معیوبی شده است که از یک سمت به دلیل رکود، میل به سرمایه‌گذاری و افزایش عرضه کاهش می‌یابد و از سوی دیگر از سمت بخش تقاضا و مصرف‌کننده با کاهش قدرت خریدار، هزینه‌های تولید مسکن افزایش دارد و در اصطلاح رکود تخریبی رخ داده است.

برخی فعالان بازار مصالح ساختمانی در گفتگو با خبرنگار «بازار» می‌گویند از دو روز گذشته که بحث حذف ارز ترجیحی مطرح شده به یکباره برخی محصولات مثل کاشی و سرامیک، گچ و برخی شیرآلات کمیاب و با رشد قیمت مواجه شده‌اند.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده