تاریخ: ۰۲ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۳۳
بازدید: ۲۹۰
کد خبر: ۲۶۴۲۴۵
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
چشم‏‏‌انداز صنعت کاشی و سرامیک تا سال ۲۰۲۵ ترسیم شد

سودسازترین سهام کاشی‏‏‌ساز

‌می‌متالز - صنعت کاشی در ایران سابقه طولانی دارد و حتی در دوران قبل از اسلام و قبل از میلاد در ایران رواج داشته است. این صنعت در همه کشور‌ها نقش مهمی در صنعت ساختمان دارد.

به گزارش می‌متالز، طی پنج‌سال گذشته، ایران در میان ۱۰کشور برتر تولیدکننده کاشی و سرامیک در جهان بوده و عمده کاشی‌های کشور در شهر‌های یزد، کرمان، خراسان، اصفهان، تهران و قزوین تولید می‌شود. طبق آمار منتشرشده از وزارت صمت (وزارت صنعت، معدن وتجارت) سرانه تولید کاشی و سرامیک در ایران ۱۰ هزار مترمربع به‌ازای هر کارگر است و این در حالی است که در ایتالیا و اسپانیا این سرانه ۲۵ هزار مترمربع به‌ازای هرنفر کارگر ثبت شده که نکته حائزاهمیتی است. در ایران، استان یزد با تعداد ۱۰۱واحد تولیدی کاشی و سرامیک، اصفهان با ۲۱واحد و خراسان‌رضوی با ۱۴واحد تولیدی، بالاترین آمار جمعیتی تولید کاشی و سرامیک در کشور را به خود اختصاص داده اند. رکود ساخت و ساز، چالش‌های موجود در زمینه صادرات، نوسانات نرخ ارز، نرخ تورم، کاهش نقدینگی، نرخ تسهیلات بانکی، عدم‌انطباق بازار مصرف داخلی با ظرفیت تولیدی موجود در کشور، رقابت تولیدکنندگان از طریق عدم‌افزایش نرخ فروش و افزایش دوره وصول مطالبات، اثر مهمی بر صنعت کاشی و سرامیک داشته و به دلیل شرایط مذکور، بسیاری از واحد‌های صنعتی اقدام به توقف تولید یا استفاده بخشی از ظرفیت تولیدی کرده اند. رکود حاکم بر ساخت وساز از اصلی‌ترین عوامل عدم‌رونق اقتصادی در بازار صنعت کاشی و سرامیک و کاهش تقاضا در بازار‌های هدف است.

مصرف انرژی در تولید کاشی و سرامیک

صنعت کاشی و سرامیک در دسته کانی‌های غیرفلزی قرار دارد و از صنایع انرژی‌بر محسوب می‌شود. این صنعت حدود ۱۸۳‌درصد از کل انرژی کشور و ۳۶/ ۸‌درصد از انرژی بخش کانی‌های غیرفلزی را مصرف می‌کند. هزینه مصرف انرژی در سبد هزینه‌های تولید کاشی‌وسرامیک حدود ۵/ ۱۱‌درصد از کل هزینه تمام‌شده این محصول است.

پیش‌بینی تولید صنعت کاشی و سرامیک تا سال ۲۰۲۵

بنا بر بررسی‌های مربوط به پیش‌بینی پنج‌ساله MECS که با تجزیه وتحلیل روند ۲۰۲۵-۲۰۲۱ در حوزه بازار جهانی کاشی و سرامیک منتشر شده است، میزان تولید با متوسط نرخ ۵‌درصد به طور سالانه رشد خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود که در طول این دوره پنج‌ساله از ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ میزان تولید با نرخ متوسط ۵‌درصد (۵/ ۴ میلیارد مترمربع بیشتر تا سال ۲۰۲۵) و میزان مصرف با نرخ متوسط سالانه ۱/ ۵‌درصد رشد کند که این موضوع به افزایش جزئی موجودی منجر خواهد شد. چین با داشتن نیمی از تولید و مصرف جهانی کاشی و سرامیک، رهبر بلامنازع این حوزه باقی خواهد ماند. پس از چین، هند در جایگاه دوم است و با فاصله قابل‌توجهی از آن قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود که بیش از ۲ میلیارد مترمربع تولید در سال ۲۰۲۵ داشته باشد (تقریبا نیمی از این میزان صادر خواهد شد و با این میزان صادرات، هند به بزرگ‌ترین صادرکننده از لحاظ حجمی تبدیل خواهد شد). پس از هند، کشور‌های ایران و روسیه قرار دارند که در مسیر پیشی‌گرفتن از اندونزی و برزیل هستند.

ارقامی که در تحلیل جدید پیش‌بینی بازار کاشی و سرامیک، TREND ۲۰۲۱-۲۰۲۵، ارائه شده‌اند، حاکی از این هستند که به‌رغم بحران مالی جهانی در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹، همه‌گیری کووید-۱۹ به کمک بازیابی اقتصاد‌های پیشرفته آمده، در حالی که به اقتصاد‌های درحال توسعه و بازار‌های نوظهور خسارت وارد کرده است. پیش‌بینی می‌شود، افزایش رشدی که پیش از همه‌گیری در برخی از کشور‌هایی آسیایی و آفریقایی شاهد بودیم، در سال‌های آینده کاهش پیدا کند. دلیل این موضوع، واکنش به چالش‌های پیش‌روی تولید و اختلالات اجتماعی ناشی از همه‌گیری است.

صنعت کاشی و سرامیک در بازار سرمایه

صنعت کاشی و سرامیک، حدود یک درصد از ارزش کل بازار سهام را به خود اختصاص داده است. این صنعت در بازار سهام با ۶شرکت و ارزش بازار ۱۰هزار میلیارد تومانی حضور دارد. صنعت کاشی و سرامیک سال گذشته حدود ۷۹۱ میلیارد تومان سود خالص تولید کرد و با حاشیه سود خالص ۳۰ درصدی از جمله صنایعی است که با افزایش میزان تقاضا می‌تواند روند درآمدی و سودسازی خود را با شدت مناسبی افزایش دهد. نماد‌هایی همچون «کپارس»، «کحافظ»، «کساوه»، «کلوند»، «کصدف»، «کترام»، «کسعدی» و «کهرام» از جمله نماد‌هایی هستند که در بورس و فرابورس حضور دارند. در میان این نماد‌ها «کحافظ» با بیشترین ارزش بازار در صدر نماد‌های این صنعت قرار دارد و بیشترین بازده ماهانه را «کصدف» و «کهرام» از آن خود کرده اند. در میان نماد‌های کاشی و سرامیک ساز، «کساوه» دارای بیشترین ظرفیت تولید بوده و توانسته است بیشترین تولید و فروش را در سال ۱۴۰۰ در میان هم‌گروهی‌های خود به دست آورد. این شرکت همچنین برنامه توسعه پروژه احداث کارخانه تولید محصولات پرسلانی سایز بزرگ (اسلب) با ظرفیت تولید سالانه ۲ میلیون مترمربع را به‌عنوان محصول جدید و تکمیل سبد محصولات در دستور کار دارد و سهامدار عمده آن شرکت گسترش صنایع معدنی کاوه‌پارس است که مالک ۵۱ درصد این شرکت با سرمایه ۱۶۳ میلیارد تومان است. «کساوه» واقع در شهرستان ساوه با سرمایه ۵۲ میلیارد تومان و ارزش بازار ۵/ ۲‌هزار میلیارد تومان، محصولاتی نظیر کاشی‌های دیوار، کف و محصولات تزئینی، چینی و بهداشتی تولید می‌کند که با مواد اولیه‌ای همچون خاک، رنگ، لعاب و کارتن تولید می‌شوند و این محصولات را از ترکیه، ایتالیا و کشورمان تامین می‌کند. در آخرین گزارش منتشرشده صورت‌های مالی سالانه ۱۴۰۰، «کساوه» توانسته است ۴۳۱ تومان سود به ازای هر سهم کسب کند و میانگین درصد تقسیم سود آن طی این سال‌ها ۷۴ درصد با ۶ بار افزایش سرمایه بوده است. پیش‌بینی می‌شود که این شرکت در سال ۱۴۰۱ بتواند میانگین ۶۰۰ تومان سود به ازای هرسهم به دست آورد. سهامدار عمده «کساوه» یعنی شرکت کاشی پارس (کپارس) با تولید محصولاتی نظیر کاشی‌های دیوار و پرسلانی با ظرفیت ۵ میلیون مترمربع واقع در شهر صنعتی البرز است. مواداولیه تولید شرکت از داخل تامین می‌شود و گلوله، لعاب، خاک و کارتن این مواد اولیه را تشکیل می‌دهند.

«کپارس» با میانگین ۷۵ درصد تقسیم سود و ارزش بازار ۴/ ۱‌هزار میلیارد تومان در بازار سرمایه از جمله نماد‌های این گروه با P/ E بالاست. این شرکت با چهاربار افزایش سرمایه توانسته است سرمایه خود را به ۱۶۳ میلیارد تومان برساند. «کپارس» نیز طرح توسعه کاشی پرسلانی به ظرفیت ۵/ ۱ میلیون مترمربع را در برنامه خود دارد. در گزارش صورت مالی سال ۱۴۰۰ منتشرشده، شرکت کاشی پارس توانسته است ۷۴ تومان سود به ازای هر سهم کسب کند که نسبت به سال ۹۹ با رشد ۱۸ درصدی همراه شده است. باتوجه به طرح توسعه به نظر می‌آید این شرکت بتواند درسال ۱۴۰۱ میانگین ۱۲۰ تومان سود به ازای هر سهم به دست آورد. «کحافظ» ازجمله نماد‌های این صنعت با بیشترین ارزش بازار، با ظرفیت ۷۵۰۰ میلیون مترمربع در شهر شیراز واقع است. سال مالی این شرکت نیز مانند هم‌گروهی‌های خود منتهی به ۲۹ اسفند است و شرکت سرمایه‌گسترآریا مالکیت ۷۹ درصدی آن را در اختیار دارد و توانسته است محصولاتی نظیر کاشی‌های دیوار، کف و پرسلانی تولید کند و مواد اولیه خود را از کشور‌های امارات، چین، اسپانیا و داخل تامین کند. کاشی و سرامیک حافظ با سرمایه ۵۱۴ میلیارد تومانی، هفت‌بار افزایش سرمایه داشته و به‌طور میانگین با ۵۹ درصد تقسیم سود کرده است. این شرکت همچنین طرح توسعه تولید کاشی‌های پرسلانی با ظرفیت ۱۵ هزار مترمربع در روز را دارد. «کحافظ» با کسب ۲۷ تومان سود به‌ازای هر سهم در سال ۱۴۰۰ با کاهش ۴۲ درصدی در مقایسه با سال ۹۹ مواجه شده است و پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۱ بتواند به طورمیانگین ۶۵ تومان سود به‌ازای هرسهم کسب کند.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده