تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۵۴
بازدید: ۱۶۲
کد خبر: ۲۶۸۸۳۳
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق:

ایران امکان دستیابی به بازار‌های بزرگ کاشی و سرامیک را دارد

‌می‌متالز - رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: ایران امکان رشد و دستیابی به بازار‌های بزرگ را در حوزه کاشی و سرامیک دارد، اما نخست باید در زنجیره تولید تا عرضه، بخش‌های آسیب دیده را ترمیم کند.

به گزارش می‌متالز، «یحیی آل اسحاق» در همایش فرصت‌ها و چالش‌ها و افق پیش روی توسعه صادرات کاشی و سرامیک، اظهار داشت: ۱۶ میلیارد مترمربع میزان تولید این محصول در جهان است که چین با هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمربع مقام نخست تولید را به دست آورده و پس از آن هند، ترکیه، ویتنام، اسپانیا و ایتالیا قرار دارند.

وی افزود: از کل میزان تولید جهانی، ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مربع صادرات انجام می‌شود که چین با بیش از ۶ میلیون مترمربع جایگاه نخست، هند و ترکیه با بیش از چهار میلیون مترمربع در جایگاه دوم و سوم قرار گرفته اند.

آل اسحاق با بیان اینکه ایران ظرفیت تولید بیش از ۷۰۰ میلیون متر مربع کاشی و سرامیک وجود دارد، خاطرنشان کرد: از این میزان ۴۰۰ میلیون متر مربع تولید و حدود ۱۸۰ میلیون متر مربع صادرات انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه نیاز به رشد صادراتی با این میزان از توان تولید وجود دارد، تصریح کرد: در منطقه مزیت‌های بسیاری داریم که اگر نظام مدیریتی و برنامه ریزی‌ها واقع بینانه تنظیم شود می‌توانیم از بازار‌ها استفاده کنیم.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: ایران دارای ۱۵ کشور همسایه است و به علاوه دسترسی به بازار چین، هند و روسیه را نیز دارد که مجموع تجارت سالانه این ۱۸ کشور به یک هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار می‌رسد و در صورتی که بتوانیم ۳۰۰ میلیارد دلار را به خود اختصاص دهیم، دستاورد بزرگی را رقم زده ایم.

وی افزود: عراق طی ۱۵ سال آینده یکی از بزرگترین توسعه‌ها را به دست خواهد آورد که در صورت تثبیت بازار خود در این کشور می‌توانیم سهم قابل توجهی را به دست آوریم.

آل اسحاق در خصوص قیمت عرضه کاشی و سرامیک در جهان، اظهار داشت: ایتالیا هر متر مربع را ۱۵ دلار، اسپانیا ۷.۹ دلار و مصر چهار دلار عرضه می‌کند، در حالی که متوسط هر متر مربع کاشی و سرامیک ایران با قیمت ۱.۳ دلار فروخته می‌شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر به علت قیمت کالای ایرانی است که بازار عراق را در اختیار گرفته است، اما با توجه به توسعه فروش نفت این کشور، مشکلات مالی از بین خواهد رفت و بازار از دست ایران خارج می‌شود.

در این همایش، «مرتضی صفدری زاده» رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک با بیان اینکه صنعت سرامیک ایران در رتبه پنجم جهانی قرار دارد، اظهار داشت: در این حوزه پتانسیل دستیابی به جایگاه سوم جهان را نیز داریم، زیرا این صنعت در کشور بومی شده و تولیدکنندگان به منابع و معادن غنی در کشور دسترسی دارند، به طوری که بسیاری از تولیدکنندگان جهانی مواد اولیه تولیدی خود را از ایران تامین می‌کنند.

وی افزود: انرژی کافی برای این صنعت، موقعیت استراتژیک ایران و قیمت تمام شده مناسب از دیگر مزیت‌هایی است که می‌تواند جایگاه این صنعت را در بازار جهانی تغییر دهد، از سوی دیگر به توان تامین تجهیزات تولید سرامیک و کاشی برای صادرات نیز دست یافته ایم.

صفدری زاده با بیان اینکه بخش خصوصی ۹۵ درصد سرمایه گذاری و مدیریت صنعت سرامیک و کاشی را بر عهده دارد، اظهار داشت: بر خلاف تحریم‌ها در این حوزه به ۵۲ کشور جهان صادرات داریم که باید با شناسایی بازار‌ها باردیگر توسعه را رقم بزنیم.

منبع: اگزیم نیوز

عناوین برگزیده