تاریخ: ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۲۲
بازدید: ۳۷۵
کد خبر: ۲۵۲۰۶۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ابهام در یک مناقصه بین المللی / سوالاتی پیرامون مناقصه ۱۵۷ میلیارد تومانی ارض العماره

‌می‌متالز - ۲۱ مهرماه سال جاری شرکت بین المللی ارجان صنعت فارس و خوزستان آگهی شناسایی و ارزیابی پیمانکاران و شرکت‌ها جهت حمل و تخلیه کلینکر را منتشر کرد.

به گزارش می‌متالز، موضوع این آگهی به این شرح است که شرکت بین المللی ارجان صنعت فارس و خوزستان جهت کارخانه آسیاب سیمان خود واقع در شکور عراق منطقه العماره کیلومتر ۱۰ جاده طیب در نظر دارد عملیات حمل کلینکر مورد نیاز خود را به مقدار حدود ۳۵۰ هزار تن را از محل مرز زمینی چذابه (شیب) و مقدار حدود ۲۵۰ هزار تن از مرز زمینی شلمچه و انجام کلیه مراحل خدمات در مرز‌های زمینی شامل (باسکول، تخلیه، دپوسازی، بارگیری و غیره) و حمل مجدد تا محل کارخانه سیمان ارض العماره واقع در کشور عراق - استان میسان -شهر العماره کیلومتر ۱۰ جاده الطیب را به پیمانکاران و شرکت‌های حمل و نقل واجد شرایط واگذار نماید.

این مناقصه ۴ بار در روزنامه‌های کشور ایران و عراق تجدید شده و در نهایت پس از نوبت چهارم دو شرکت عراقی رکن القرا و المینا پس از دریافت اسناد مناقصه و دادن قیمت و ... به مرحله بازگشایی پاکات می‌رسند.

برای شرکت در این مناقصه ضمانت نامه به مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان در نظر گرفته می‌شود.

روز بازگشایی پاکات با حضور سهامداران شرکت مذکور، نمایندگان هلدینگ فارس و خوزستان و مدیران شرکت ارجان صنعت فرا می‌رسد و در اقدامی عجیب پس از باز کردن پاکات دو شرکت مذکور، یکی از افراد حاضر در جلسه مدعی می‌شود که شرکت توسعه صادرات پاکت پیشنهاد قیمتی را به شخص ایشان داده است.

این در حالی است که شرکت مذکور هیچ گونه اسناد مناقصه و تضمین و تشریفات مناقصه را رعایت نکرده بود. شرکت توسعه صادرات صنعت سیمان برخلاف قانون پیشنهاد قیمتی را به صورت نامه تحویل هلدینگ داده و در آن دو نامه قیمت پیشنهادی اعلام شده بود.

باز هم در کمال تعجب و پس از باز کردن قیمت پیشنهادی شرکت توسعه صادرات با این شرکت تماس گرفته می‌شود و در حالی که این شرکت به ازای هر تن ۱۸ هزار و ۵۰۰ دینار عراقی قیمت داده بود، طی یک رایزنی و چک و چونه آن هم بدون اطلاع به دو شرکت دیگر، شرکت توسعه صادرات قیمت را به ازای هر تن ۱۷ هزار و ۵۰۰ دینار عراقی اعلام می‌کند.

همچنین مقرر می‌شود که میزان کلینکر انتقالی ۵۰۰ هزار تن باشد. با توجه به اینکه هر تن کلینکر ۱۷ هزار و ۵۰۰ دینار عراقی است، مبلغ این مناقصه ۱۵۷ میلیارد تومان است.

در خصوص این مناقصه ابهامات زیادی نهفته است که می‌بایست سازمان بازرسی با ورود به این مناقصه، ابهامات را برطرف کند.

  1. چگونه پس از اتمام زمان تحویل پاکات و با توجه به اینکه شرکت توسعه صادرات هیچ گونه اسناد مناقصه‌ای نه تحویل داده و نه از شرکت ارجان صنعت دریافت کرده و صرفاً با دو نامه، در مناقصه شرکت داده می‌شود؟
  2. چرا شرکت توسعه صادرات به جای دادن نامه قیمت پیشنهادی به شرکت ارجان صنعت آن را به یک شخص در هلدینگ تحویل داده است؟
  3. دلیل تماس با اقای حافظ قرآن و چک و چونه زدن با وی برای کسر قیمت و پذیرفتن این امر از سوی وی چیست؟ آیا این امکان فراهم بوده که با سایر شرکت‌ها نیز تماس گرفته شود و از آن‌ها خواسته شود قیمت پیشنهادی تعدیل گردد.
  4. چرا علیرغم اعتراض سهامداران این شرکت، هلدینگ فارس و خوزستان سکوت اختیار کرده و سهامداران را در جریان سرانجام این مناقصه قرار نمی‌دهد.


این مناقصه در دولت انقلابی در حالی انجام می‌شود که شعارش مبارزه با تخلف و فساد است. خبر‌ها حاکی است شرکت‌های عراقی شرکت کننده در مناقصه با اطلاع از این تخلفات با نامه نگاری با سفارت ایران خواستار برخورد با متخلفان شده اند.

ابهام در یک مناقصه بین المللی / سوالاتی پیرامون مناقصه ۱۵۷ میلیارد تومانی ارض العماره

منبع: نبض بازار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده