تاریخ: ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۲۳
بازدید: ۸۲
کد خبر: ۲۵۲۱۴۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کاهش قیمت سنگ آهن دریایی در پی افزایش موارد کووید – ۱۹ در چین

‌می‌متالز - بر اساس اعلام منابع بازار، قیمت سنگ آهن دریایی در روز سه شنبه (۱۵ مارس) به دلیل ترس از افت میزان تقاضای فولاد پایین دستی در پی افزایش موارد کووید - ۱۹ در چین به روند کاهشی خود ادامه داد.

درایور‌های کلیدی بازار

به گزارش می‌متالز و بنابر اعلام منابع آگاه به Fastmarkets، افزایش موارد کووید – ۱۹ در چندین شهر در چین نگرانی‌هایی را برای تقاضای محصولات فولادی پایین دستی ایجاد کرده و به طور غیر مستقیم باعث کاهش چشم انداز تقاضا برای سنگ آهن شده است.

در همین حال، یکی از تاجران مستقر در سنگاپور معتقد است که برخی از فولادسازان در استان تانگشان به تدریج تولید فولاد را (پس از لغو کاهش تولید) در فصل گرما از سر گرفتند، اما اعتقاد بر این است که اکثر آن‌ها سنگ آهن را تنها بر اساس نیاز تهیه می‌کنند.

یکی از تاجران مستقر در شیامن معتقد است که با فشار فعلی حاشیه فولاد در چین، کارخانه‌ها به طور فزاینده‌ای به دنبال خرید فاین‌های با عیار پایین‌تر نسبت به عیار بالاتر هستند تا از این طریق هزینه‌های مواد خام خود را به حداقل برسانند.

همچنین، این تاجر بر این باور است که حجم فروش فاین سنگ آهن Carajas در بنادر چین نیز در هفته منتهی به سه شنبه (۱۵ مارس) محدود شده که به تقاضای ضعیف برای محموله‌های دریایی سنگ آهن با عیار بالا منجر شده است.

پرمعامله‌ترین قرارداد آتی سنگ آهن مربوط به ماه مه در بورس کالای دالیان (DCE) نیز در صبح به شدت کاهش یافت، اما درست قبل از تعطیلات نیمه روز دوباره بازگشت و تا حد زیادی ثابت ماند و روز را با ۰.۵ درصد کاهش نسبت به قیمت پایانی ۷۵۹.۵۰ یوان (۱۱۹ دلار در هر تن در روز دوشنبه) به پایان رساند.

در همین حال، قرارداد‌های مبادله ماهانه آتی در بورس سنگاپور (SGX) نزولی باقی ماند و تا ساعت ۵:۴۸ بعد از ظهر به وقت سنگاپور، پرمعامله‌ترین قرارداد مربوط به ماه آوریل ۹.۶۹ دلار در هر تن در مقایسه با قیمت تسویه روز دوشنبه ۱۴۷.۲۴ دلار در هر تن کاهش یافت.

شاخص قیمت سنگ آهن دریایی

به نقل از متال بولتن، سنگ آهن فاین ۶۲ درصد، با کاهش ۷.۵۱ دلاری در هر تن، حدود ۱۳۶.۱۹ دلار cfr کینگدائو معامله شد.

علاوه بر این، ارزش سنگ آهن فاین ۶۲ درصد کم آلومینا، ۱۴۱.۴۴ دلار در هر تن cfr کینگدائو ارزیابی شد که کاهش ۷.۶۳ دلاری در هر تن را تجربه نمود.

در همین حال، ارزش پریمیوم سنگ آهن فاین ۵۸ درصد با گرید بالا و سنگ آهن فاین ۶۵ درصد با مبدا برزیل ۱۱۵.۶۷ دلار و ۱۶۷.۷۰ دلار در هر تن cfr کینگدائو تخمین زده شد که ۷.۶۰ دلار و ۷.۲۰ دلار در هر تن کاهش یافته است.

همچنین، سنگ آهن مرطوب فاین ۶۲ درصد، ۹۴۲ یوان به ازای هر تن ارزیابی شد (البته قیمت سنگ آهن خشک ۶۲ درصد در بنادر چین: ۱۳۷.۳۱ دلار به ازای هر تن محاسبه گردیده است) که کاهش ۳۴ یوانی در هر تن فوت کینگدائو را تجربه کرد.

نقل قول روز

به نقل از متال بولتن، یکی از منابع کارخانه‌ای مستقر در تانگشان اظهار کرد: «تولید را از ۱۵ مارس به طور کامل از سر گرفتیم، زیرا مجدودیت کاهش تولید در فصل گرما برداشته شده است، اما به دلیل نامشخص بودن تقاضای فولاد پایین دستی در میان افزایش موارد کووید – ۱۹ اخیراً در چین، به جای تکمیل فوری موجودی، [سنگ آهن]را بر اساس نیاز تهیه کرده ایم».

معاملات و پیشنهادات شنیده شده در بازار

بر اساس داده‌های بازار ۹۰۰۰۰ تن سنگ آهن فاین ۶۲ درصد شرکت BHP Globalore جیمبلبار، به قیمتی برابر با میانگین قیمت سنگ آهن ۶۲ درصد به اضافه تخفیف ۲۷ دلاری در هر تن، در ۱۱ تا ۲۰ آوریل معامله شد.

همچنین ۹۰۰۰۰ تن سنگ آهن فاین ۶۲ درصد شرکت BHP Globalore جیمبلبار، با ارزشی برابر با قیمت آهن ۶۲ درصد به اضافه تخفیف ۲۶.۷۰ دلار در هر تن، در ۱۱ تا ۲۰ آوریل معامله شد.

در بازار لحظه‌ای نیز معامله ۱۷۰،۰۰۰ تنی از سنگ آهن فاین ۶۲ درصد مخلوط پیلبارا، به قیمت ۱۳۵.۷۵ دلار در هر تن Cfr چین در ۱۱ – ۲۰ آوریل در لایکان انجام شد.

در همین حال، محموله‌ای شامل ۷۰،۰۰۰ تن لامپ سنگ آهن خشک ۶۲.۵ درصد مخلوط بندر پیلبارا با قیمتی برابر با قیمت پریمیوم سنگ آهن ۶۲ درصد به اضافه ۰.۴۷۵۰ دلار به ازای هر واحد متریک (در ۱ – ۱۰ آوریل) در لایکان معامله شد.

همچنین، در مناقصه شرکت BHP محموله‌ای شامل ۱۶۴۴۶۵ تن سنگ آهن مخلوط ۶۲.۹۹ درصد نیومن غربال نشده از ۸ تا ۱۷ مارس در لایکان معامله شد.

شاخص‌های فعال در بازار

در ارزیابی صورت گرفته شاخص Fastmarkets برای پریمیوم سنگ آهن فاین ۶۲ درصد مخلوط بندر پیلبارا و فاین مخلوط با مبدا برزیل ۱۳۴.۵۰ – ۱۴۱.۵۰ دلار و ۱۳۶.۵۰ – ۱۴۸.۲۶ در هر تن cfr کینگدائو برآورد شد.

در حالی که، فاین نیومن، مک و جیمبلبار ۱۳۴.۳۵ تا ۱۳۸.۳۳ دلار، ۱۲۶.۵۴ – ۱۲۸.۴۹ دلار و ۱۰۶.۵۸ – ۱۱۱.۱۱ دلار در هر تن cfr کینگدائو بود.

شاخص Fastmarkets برای سنگ آهن فاین ۶۵ درصد مبدا برزیل (سنگ آهن کاراخاس) حدود ۱۶۴.۵۰ – ۱۷۱.۵۰ دلار در هر تن cfr کینگدائو ارزیابی شد.

ارزیابی قیمت‌های بندری و بورس کالای دالیان

سنگ آهن فاین مرطوب مخلوط بندر پیلبارا در روز سه شنبه در استان شاندونگ و شهر تانگشان ۸۹۰ تا ۹۳۰ یوان به ازای هر تن داد و ستد شد، در حالی که روز دوشنبه ارزش آن ۹۳۰ – ۹۸۰ یوان به ازای هر تن معامله شد و آخرین محدوده معادل حدود ۱۳۰ – ۱۳۶ دلار در هر تن در بازار دریا است.

پرمعامله‌ترین قرارداد آتی سنگ آهن مربوط به ماه می‌با قیمت ۷۵۶ یوان (۱۱۹ دلار) در هر تن در روز سه شنبه بسته شد که ۳.۵۰ یوان در هر تن نسبت به قیمت پایانی روز دوشنبه کاهش داشت.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده