تاریخ: ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۲۶
بازدید: ۱۳۰
کد خبر: ۲۵۲۲۰۴
سرویس خبر : انرژی

اعزام هیأتی از مقامات ترکمنستان به افغانستان؛ "تاپی" محور رایزنی

‌می‌متالز - سرپرست وزارت معادن و نفت افغانستان از سفر مقامات ترکمنستان در روز‌های آتی به «کابل» برای مذاکره در جهت ساخت خط لوله گاز تاپی خبر داد.

به گزارش می‌متالز، «شهاب الدین دلاور» سرپرست وزارت معادن و نفت دولت طالبان گفت: نمایندگان ترکمنستان در تاریخ ۱۰مارس به کابل پایتخت این کشور سفر خواهند کرد تا در مورد پروژه خط لوله گاز ترکمنستان - افغانستان - پاکستان - هند (تاپی) گفتگو کنند.

وی گفت: افغانستان برای اجرای پروژه تاپی آمادگی کامل دارد و هیچ مانعی از طرف افغانستان وجود ندارد، ما تمام تلاش خود را برای از سرگیری کار در آینده نزدیک انجام خواهیم داد.

دلاور گفت: قبلاً یک مساله امنیتی وجود داشت، اما اکنون امنیت در افغانستان کاملاً تامین شده است و شرکای تاپی از این موضوع آگاه هستند.

پیش بینی می‌شود هزینه پروژه تاپی بین ۹ تا ۱۰ میلیارد دلار باشد. این پروژه بزرگ منطقه‌ای توسط شرکت خط لوله تاپی ساخته و مدیریت می‌شود.

انتظار می‌رود این خط لوله سالانه ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را در مسیری به طول ۱۸۰۰ کیلومتر از گالکینیش ترکمنستان، دومین میدان گازی بزرگ جهان، به شهر فضیلکا هند، نزدیک مرز با پاکستان منتقل کند.

بخش افغانستان خط لوله گاز تاپی از مرز شمال غربی با ترکمنستان به سمت جنوب از شهر هرات در غرب کشور تا قندهار در نزدیکی مرز با پاکستان امتداد خواهد داشت.

با وجود تلاش‌های ترکمنستان برای اجرای این خط، اما بانک توسعه آسیا اعلام کرد تا زمانی که حکومت طالبان در افغانستان از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته نشود، روی تاپی کار نخواهد کرد.

منبع: خبرگزاری فارس 

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده