تاریخ: ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۳۶
بازدید: ۱۲۶
کد خبر: ۲۵۲۷۴۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مواجهه بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا با بدترین بحران تورم طی چند دهه گذشته

‌می‌متالز - نرخ تورم در آلمان به بالاترین رقم طی ۳۰ سال گذشته رسیده و پیش‌بینی رشد اقتصاد این کشور از ۴.۶ درصد تا ۱.۸ درصد پائین آمده است.

به گزارش می‌متالز، اطلاعات اولیه منتشرشده توسط اداره آمار فدرال آلمان نشان می‌دهد نرخ تورم در این کشور به بالاترین رقم طی ۳۰ سال گذشته رسیده و انتظار می‌رود در ماه مارس ۷.۳ درصد نسبت‌به همین دوره در سال گذشته میلادی افزایش یافته باشد. قیمت مصرف‌کننده در آلمان ۲.۵ درصد بالاتر از ماه فوریه خواهد بود.

این اداره با اشاره به این‌که نرخ تورم در آلمان غربی در ۱۹۸۱ هم به‌همین اندازه بالا بوده اعلام کرد: «قیمت گاز طبیعی و محصولات نفتی افزایش قابل‌توجهی داشته و باعث بالا رفتن نرخ تورم شده‌است».

اداره آمار آلمان همچنین مشکلات عرضه به‌خاطر اختلال در زنجیره‌های عرضه به دلیل بحران کرونا را عامل اصلی این افزایش قیمت قابل‌توجه اعلام کرده‌است. آمار نهایی تورم در ماه مارس، در دوازدهم ماه جاری اعلام خواهد شد.

بی‌ثباتی در عرضه انرژی و بالا رفتن هزینه‌ها باعث شده آلمان به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی در سال جاری میلادی را از ۴.۶ درصد تا ۱.۸ درصد پائین بیاورد. مونیکا شنیتزر، عضو شورای کارشناسان اقتصادی آلمان گفت: «موج کرونای اومیکرون از قبل شرایط اقتصادی در آلمان را به‌هم‌ریخته بود و حالا همه‌چیز ناامیدکننده‌تر شده‌است. اگر جریان انرژی روسیه متوقف شود، روند بهبود اقتصاد از بحران کرونا به خطر می‌افتد».

آلمان در اوایل همین هفته طرح اضطراری خود را در مورد گاز اعلام کرد و درمورد اختلال احتمالی یا قطعی عرضه انرژی روسیه هشدار داد. این اقدام به‌دنبال ضرب‌الاجل اعلام‌شده توسط روسیه برای کشور‌های غیردوست جهت پرداخت پول واردات گاز به روبل، انجام شد. آلمان و سایر کشور‌های اتحادیه اروپا هم جزو این کشور‌های غیردوست هستند.

کرملین در روز چهارشنبه اعلام کرد تغییر سیستم پرداخت ناگهانی نخواهد بود و واردکنندگان گاز روسیه برای تبدیل ارز‌های خود زمان خواهند داشت.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده