به گزارش میمتالز، «رضا اکبری» روز یکشنبه درباره جزییات حادثه روز گذشته در هراز که منجر به تشکیل توده گردوخاک و توقف چندساعته سفرها شد، اظهار کرد: این اتفاق پدیدهای بود که برای ما هم عجیب بود و در پی اجرای عملیات در یک معدن خصوصی، توده عظیمی از خاک بلند و روی جاده آمد و منجر به ایجاد مزاحمت، کاهش دید و توقف سفرها در جاده هراز شد.
وی توضیح داد: از آنجایی که داخل کف این معادن خاک نباتی «گردوخاک» فراوان وجود دارد، بنابراین وقتی تودهای سنگین روی این خاکها پرتاب شود انتشار خاک و حرکت آن به سمت جاده رخ خواهد داد، اما ما به عنوان سازمان راهداری ابزاری برای کنترل فعالیت این معادن نداریم و از طریق دادستانی و استانداری محبور به کنترل این وضعیت هستیم.
اکبری درباره جزییات این حادثه و موقعیت محل حادثه گفت: از منطقه آمل که خارج شویم و وارد جاده هراز شویم بیش از ۵۰ معدن وجود دارد که منطقه بلده وچلاو نام دارد. این معادن در امتداد جاده قرار دارند و البته با جاده نیز فاصله دارند، در همین فیلمی که منتشر شد رودخانهای بین معدن و جاده وجود دارد که نشان دهنده فاصله معادن از جاده است. ریزش کوه هم در خود جاده نداشتیم و فقط بلند شدن توده گردو خاک منجر به توقف فعالیت در جاده شد.
اکبری در پاسخ به این سوال که آیا انفجاری در معدن انجام شده بود، گفت: اینکه مصالح به صورت اتفاقی ریزش داشته و یا انفجار در معادن رخ داده است هنوز برای سازمان راهداری نیز سوال است. این سازمان از فعالیت داخل معادن بیخبر است چرا که این حادثه در معدنی خصوصی رخ داده است که در حیطه مدیریتی وزارت صنعت و معدن است.
وی گفت: در صورت اجرای عملیاتی که سبب از بین رفتن دید رانندگان در محور هراز شود، باید هماهنگی لازم با راهداری انجام میشد تا بتوانیم به گونهای مدیریت کنیم که چنین حوادثی رخ ندهد، اما هیچ هماهنگی با راهداری مازندران برای فعالیت عمرانی نشده است.
به گفته اکبری در پی بروز این مشکل جاده بسته و بعد از ساعاتی با کمک راهداران شسته و مجدد بازگشایی شد.
وی در پاسخ به این سوال که دستور کار مشخص سازمان راهداری برای اینکه از تکرار این حادثه جلوگیری شود چیست؟ گفت: این معادن تخلفات حمل و نقلی دارند که راهداری در استان مازندران پیگیر است، اما ابزار قانونی برای برخورد با تخلفات این معادن را نداریم.
این مقام مسوول در سازمان راهداری گفت: اینها معادن خصوصی تولید کننده شن و ماسه هستند که مجوز خود را هم از وزارت صنعت میگیرند و در حریم جاده هم نیستند. ضمن اینکه بیش از ۱۰ سال است که درحال فعالیت هستند و ما با انواع تخلفات حمل و نقلی آنها از قبیل حمل اضافه بار، عدم مجوز باربری برای حمل مصالح، تردد و ورود به جاده در زمانهای غیر مجاز، ریزش آب و مصالح از پشت کامیون روی جاده و استفاده از جادههای دسترسی ناایمن مواجه هستیم.
روز گذشته ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد که نشان میداد در کیلومتر ۳۶ جاده هراز ریزش و رانش کوه صورت گرفته و مردم ساعتها در این گرد و خاک اسیر شده بودند و نمیتوانستند از این محدوده تردد کنند. «رضا اکبری» امروز یکشنبه درباره جزییات حادثه روز گذشته در هراز که منجر به تشکیل توده گردوخاک و توقف چندساعته سفرها شد، اظهار کرد: این اتفاق پدیدهای بود که برای ما هم عجیب بود و در پی اجرای عملیات در یک معدن خصوصی، توده عظیمی از خاک بلند و روی جاده آمد و منجر به ایجاد مزاحمت، کاهش دید و توقف سفرها در جاده هراز شد.
وی توضیح داد: از آنجایی که داخل کف این معادن خاک نباتی «گردوخاک» فراوان وجود دارد، بنابراین وقتی تودهای سنگین روی این خاکها پرتاب شود انتشار خاک و حرکت آن به سمت جاده رخ خواهد داد، اما ما به عنوان سازمان راهداری ابزاری برای کنترل فعالیت این معادن نداریم و از طریق دادستانی و استانداری محبور به کنترل این وضعیت هستیم.
اکبری درباره جزییات این حادثه و موقعیت محل حادثه گفت: از منطقه آمل که خارج شویم و وارد جاده هراز شویم بیش از ۵۰ معدن وجود دارد که منطقه بلده وچلاو نام دارد. این معادن در امتداد جاده قرار دارند و البته با جاده نیز فاصله دارند، در همین فیلمی که منتشر شد رودخانهای بین معدن و جاده وجود دارد که نشان دهنده فاصله معادن از جاده است. ریزش کوه هم در خود جاده نداشتیم و فقط بلند شدن توده گردو خاک منجر به توقف فعالیت در جاده شد.
اکبری در پاسخ به این سوال که آیا انفجاری در معدن انجام شده بود، گفت: اینکه مصالح به صورت اتفاقی ریزش داشته و یا انفجار در معادن رخ داده است هنوز برای سازمان راهداری نیز سوال است. این سازمان از فعالیت داخل معادن بیخبر است چرا که این حادثه در معدنی خصوصی رخ داده است که در حیطه مدیریتی وزارت صنعت و معدن است.
وی گفت: در صورت اجرای عملیاتی که سبب از بین رفتن دید رانندگان در محور هراز شود، باید هماهنگی لازم با راهداری انجام میشد تا بتوانیم به گونهای مدیریت کنیم که چنین حوادثی رخ ندهد، اما هیچ هماهنگی با راهداری مازندران برای فعالیت عمرانی نشده است.
به گفته اکبری در پی بروز این مشکل جاده بسته و بعد از ساعاتی با کمک راهداران شسته و مجدد بازگشایی شد.
وی در پاسخ به این سوال که دستور کار مشخص سازمان راهداری برای اینکه از تکرار این حادثه جلوگیری شود چیست؟ گفت: این معادن تخلفات حمل و نقلی دارند که راهداری در استان مازندران پیگیر است، اما ابزار قانونی برای برخورد با تخلفات این معادن را نداریم.
این مقام مسوول در سازمان راهداری گفت: اینها معادن خصوصی تولید کننده شن و ماسه هستند که مجوز خود را هم از وزارت صنعت میگیرند و در حریم جاده هم نیستند. ضمن اینکه بیش از ۱۰ سال است که درحال فعالیت هستند و ما با انواع تخلفات حمل و نقلی آنها از قبیل حمل اضافه بار، عدم مجوز باربری برای حمل مصالح، تردد و ورود به جاده در زمانهای غیر مجاز، ریزش آب و مصالح از پشت کامیون روی جاده و استفاده از جادههای دسترسی ناایمن مواجه هستیم.
روز گذشته ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد که نشان میداد در کیلومتر ۳۶ جاده هراز ریزش و رانش کوه صورت گرفته و مردم ساعتها در این گرد و خاک اسیر شده بودند و نمیتوانستند از این محدوده تردد کنند.
منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)