تاریخ: ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۳۰
بازدید: ۱۵۶
کد خبر: ۲۵۳۰۳۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو اتاق بازرگانی ایلام:

بهره‌وری بهینه از ظرفیت مناطق آزاد تجاری توسعه صادرات را به دنبال دارد

‌می‌متالز - عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام، یکی از بهترین اقدامات برای توسعه تجارت آزاد را ایجاد مناطق آزاد تجاری دانست و گفت: البته موفقیت این مناطق تنها زمانی اثرگذاری ملموسی در اقتصاد خواهد داشت که با برنامه‌ریزی دقیق و به صورت هدفمند و با یک نظارت جدی و کامل انجام شود.

به گزارش می‌متالز، فرج امیدی روز دوشنبه با اشاره به نقش مهم تجارت آزاد در توسعه صادرات و به تبع آن افزایش درآمد ارزی کشور، افزود: تجارت آزاد یکی از رویکرد‌های اصلی در تمام اقتصاد‌های بزرگ دنیا است بطوریکه همه کشور‌های پیشرفته و در حال توسعه، این موضوع را به عنوان یک اصل در نظام اقتصادی خود گنجانده‌اند.

وی با بیان اینکه مناطق آزاد تجاری یک تعریف معین و مشخص دارد، ادامه داد: طبق تعریف سازمان توسعه صنعتی ملل متحد، منطقه آزاد تجاری، محرکه‌ای برای تشویق صادرات صنعتی است.

امیدی بیان کرد: در تعریف بانک جهانی منطقه آزاد تجاری را قلمروی معین در محدوده یک بندر یا در مجاورت آن دانسته‌اند که در آن تجارت با همه جهان مجاز شناخته شده است. این یعنی، با توجه به قلمرو آبی ممتد ایران و اتصال به آب‌های آزاد جهان از طریق هفت استان، منطقه آزاد تجاری یک فرصت مغتنم برای گسترش صادرات است. فرصتی که اگر به درستی و تحت نظارت از آن استفاده نشود می‌تواند به یک آسیب و چالش جدی برای اقتصاد تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد: استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان در جنوب کشور و گیلان و مازندران و گلستان در شمال کشور، به دریا متصل هستند و این یعنی می‌توان با یک برنامه‌ریزی دقیق و ارتقا امکانات موجود و رسیدن به استاندارد‌های بین‌المللی، به راحتی زمینه را برای توسعه صادرات در این مناطق فراهم کرد.

وی تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که کشور‌های کره جنوبی و چین راهکار مناطق آزاد را در چارچوب راهبرد‌های کلی توسعه اقتصادی خود به کار گرفته‌اند که رمز موفقیت آن‌ها بوده است. در حالی که ایران هنگام تاسیس این مناطق از راهبرد توسعه مشخصی؛ به ویژه توسعه صادرات، پیروی نکرده و به رغم در نظر گرفتن سیاست‌های انگیزشی مشابه کشور‌های دیگر و حتی در مواردی بهتر از آنها، تاکنون نتوانسته از مناطق آزاد به عنوان ابزار‌های کارآمد توسعه صنعتی، افزایش صادرات و گسترش تجارت آزاد استفاده کند.

امیدی در پایان تاکید کرد: با توجه به اینکه یکی از بهترین اقدامات برای زمینه‌سازی جهت تجارت آزاد، ایجاد مناطق آزاد تجاری است، بنابراین باید با برنامه‌ریزی دقیق و به صورت هدفمند یک نظارت جدی و کامل بر روی این مناطق انجام شود وگرنه نه تنها هیچ منفعتی ندارد بلکه زمینه را برای رانت و انواع فساد مالی و حتی قاچاق فراهم خواهد کرد.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده