تاریخ: ۰۵ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۰۶
بازدید: ۱۴۴
کد خبر: ۲۳۷۳۴۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

وزیر اقتصاد: بنای دولت تغییر راهبرد عملکردی مناطق آزاد است

‌می‌متالز - وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بنای دولت سیزدهم این است که با تغییر راهبرد عملکردی مناطق آزاد اقتصادی شاهد نسل ۲ از این مناطق با رویکرد تولید محور و صادرات‌مدار باشیم که منطقه اینچه برون با زیرساخت‌های موجود یکی از نخستین و مستعد‌های این مناطق است.

به گزارش می‌متالز، سیداحسان خاندوزی روز جمعه در بازدید از مرز و گمرک اینچه برون، ایستگاه راه آهن و برخی زیرساخت‌های منطقه آزاد تجاری - صنعتی این منطقه اظهار داشت: دوستان در دبیرخانه مناطق آزاد زحمات زیادی برای اینکه مدیر اجرایی منطقه آزاد اینچه برون با سرعت شروع به فعالیت کند و طرح جامع منطقه در کوتاه‌ترین زمان ممکن آماده شود، متحمل می‌شوند.

وی ابراز امیدواری کرد که بتوانیم تمام ظرفیت‌های حوزه‌های ترانزیتی و ژئوپلیتیک کشور که متاسفانه تا امروز به صورت بالقوه باقی مانده را به حوزه ژئوکومی وصل کنیم تا این حوزه‌ها به محلی برای ارزآوری، تقویت بخش تولید و ایجاد پیوند‌های منطقه‌ای حتی فراتر از مسائل اقتصادی و صنعتی تبدیل شوند.

وی در همین ارتباط تاکید کرد که می‌توان با بهره گیری از این ظرفیت‌ها منطقه آزاد اینچه برون را به عنوان یکی از مناطق تولید محور و صادرات گرا در نقطه تماس اقتصاد ایران با اقتصاد حوزه اوراسیا نه فقط ترکمنستان تبدیل کرد.

وزیر اقتصاد یادآور شد: برنامه‌های جامع و تفصیلی بهره گیری از این ظرفیت‌ها آماده شد و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی کشور و همکاران وی به تفصیل نتیجه را خدمت مردم اعلام خواهند کرد.

سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و هیات همراه به اتفاق استاندار و شماری از مسوولان استانی روز جمعه از مرز و گمرک اینچه برون، ایستگاه راه آهن و برخی زیرساخت‌های منطقه آزاد تجاری - صنعتی این منطقه در شمال استان بازدید کرد.

اینچه برون تنها گمرک زمینی و ریلی استان گلستان در بخش داشلی برون از توابع شهرستان ۳۷۰ هزار نفری گنبدکاووس در مرز ایران و ترکمنستان واقع است.

اینچه برون مرکز گمرکات گلستان بوده و زیرمجموعه آن پایانه‌های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین المللی گرگان هستند.

در سال‌های اخیر با بهره‌برداری از راه آهن بین المللی قزاقستان - ترکمنستان - ایران و گذر آن از اینچه برون، خدمات گمرک ریلی به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان اضافه شده است.

استان مرزی گلستان در شمال ایران با کشور ترکمنستان و استان‌های مازندران، سمنان و خراسان شمالی همسایه است.

براساس این گزارش، وزیر امور اقتصادی و دارایی و هیات همراه از جمله "علی عسگری" معاون توسعه مدیریت و منابع، "عباس مرادپور" سرپرست معاونت امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی، "مهدی میراشرفی" معاون وزیر و رییس کل گمرک جمهوری اسلامی، "سعید محمد" دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی، "علی‌ عادل عبادی‌نژاد داورانی" سرپرست دفتر امور استان‌ها و "فرشاد فتوت" مشاور وزیر و رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی این وزارتخانه که پنجشنبه شب وارد گلستان شدند.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده