تاریخ: ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۳۳
بازدید: ۸۴۰
کد خبر: ۲۵۳۰۹۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

انتقاد امام جمعه ورزقان از کم‌کاری مسوولان در راه‌اندازی فاز‌های جدید مس سونگون

‌می‌متالز - امام جمعه ورزقان با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی، مبنی‌بر ایجاد اشتغال و تولید در کشور از مسوولان استانی و کشوری خواست که برای راه‌اندازی فاز‌های جدید مس سونگون اقدام جدی را انجام دهند و نگذارند مردم این منطقه بیش از این در تنگنا قرار بگیرند.

به گزارش می‌متالز، حجت‌الاسلام مهدی پورمحمد با بیان اینکه معدن مس سونگون ورزقان و کارخانه‌ی تولید مس سونگون ورزقان از بزرگترین مجموعه‌های معدنی غرب کشور به شمار می‌آید، اظهار کرد: این معدن در روستای سونگون در آذربایجان شرقی واقع شده و فاصله‌ی آن از شهر تبریز ۱۳۰ کیلومتر و از ورزقان ۳۰ کیلومتر است که در منطقه‌ی کوهستانی با متوسط ارتفاع ۲۰۰۰ متر بالای سطح دریا واقع شده و در شمال باختری ایران بر روی کمربند مس جهانی قرار دارد که این کانسار به صورت توده نفوذی، بر روی رشته کوه‌های ارسباران (قره داغ) قرار گرفته‌است.

وی از روند پیشرفت پروژه‌ی هیپ‌لیچینگ مجتمع مس‌سونگون این شهرستان انتقاد کرد و از مسوولان مربوطه خواست در این زمینه جدی باشند تا این پروژه به زودی مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی بیان کرد: پروژه‌ی هیپ‌لیچینگ در سال ۹۶ کلنگ‌زنی شده و در آن زمان مسوولان مربوطه زمان بهره‌برداری از این پروژه را یک سال اعلام کرده بودند که متأسفانه نزدیک به چهار سال است که پیشرفت چندانی نکرده است و هم اینک تنها ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و هنوز ۳۰ درصد از این پروژه باقی مانده است.

امام جمعه ورزقان، اشتباه مطالعاتی در پروژه‌ی هیپ لیچینگ مجتمع مس‌سونگون را از جمله این دلایل برشمرد و خاطرنشان کرد: ذخیره احتمالی این معدن بیش از یک میلیارد تن و ذخیره قابل استخراج آن (با توجه به اکتشافات انجام گرفته) حدود ۷۹۶ میلیون تن برآورد شده‌است که در مجموع کل ذخایر قطعی، احتمالی و ممکن در محدوده کانسار سونگون ورزقان حدود ۱.۷ میلیارد تن سنگ مس است؛ بنابراین مسوولان باید برای بهره برداری این پروژه اقدام جدی انجام دهند.

وی با بیان اینکه غیر از فلز با ارزش مس، مولیبدن، طلا، نقره و دیگر عناصر با اهمیت به صورت فلزات در این معدن وجود دارد، تاکید کرد: طبق وعده مسوولان، این پروژه در سال ۱۴۰۱ به بهره برداری می‌رسد. در صورت راه‌اندازی این طرح، ۳۰۰۰ تن به تولید مس ایران در سال اضافه خواهد شد؛ این مقدار بسیار زیاد است و می‌تواند منابع زیادی برای ایران به ارمغان بیاورد، همچنین زمینه‌ی اشتغالزایی زیادی را برای جوانان فراهم کند که این کار بسیار ارزشمند و ماندگار خواهد بود.

حجت‌الاسلام پورمحمد، خواستار سرعت بخشیدن به شروع فاز کنسانتره مجتمع سونگون شد و خاطرنشان کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های انجام گرفته برای تولید ۱۲۰ هزار تن آند، نیاز به تولید حداقل ۶۰۰ هزار تن کنسانتره است، مسوولان باید برای تکمیل این پروژه اقدام جدی انجام دهند، چراکه رهبر معظم انقلاب اسلامی بر تولید تاکید فراوان دارند، اما مسوولان در اقدام عملی کار جدی را انجام نمی‌دهند ما هم این موضوع را به صورت صریح در خطبه‌های نمازجمعه اعلام کردیم و هم اینک هم از مسوولان استانی و کشوری می‌خواهیم برای راه‌اندازی فاز‌های مختلف این معدن اقدامات خود را با تعلل انجام ندهند.

وی با اشاره به انتصاب مدیر عامل جدید این مجتمع اظهار کرد: با وجود همه پیگیری‌های انجام گرفته، مسوولان هنوز اقدام جدی را انجام نداده‌اند، از این رو از استاندار آذربایجان شرقی از مدیرعامل مس ایران، پیگیری کرده‌ایم و از آن‌ها خواسته‌ایم که به مسائل و مشکلات و مطالبات مردم رسیدگی کنند.

امام جمعه ورزقان، ضمن انتقاد از موانع ایجاد شده در خصوص راه‌اندازی فاز‌های مختلف معدن سونگون تاکید کرد: جای تعجب دارد که برخی به جای ایجاد اشتغالزایی و راه‌اندازی فاز‌های مختلف این پروژه به دنبال مانع تراشی هستند و برای مردم اقدام درخوری انجام نمی‌دهند تا کی می‌خواهند به این کاستی‌ها ادامه دهند و مانع راه‌اندازی این اقدامات اقتصادی شوند؟.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه کلنگ زنی هیپلچینگ سال۹۷ انجام گرفت و مدت زمان بهره برداری از۱۲ماه تا ۱۸ ماه اعلام شد؛ اما هم اینک با بیش از سه سال، هنوز به بهره برداری نرسیده است در توضیحات تکمیلی در این زمینه بیان کرد: حدود پنج سال از قرارداد سه طرح برای توسعه گذشته است؛ اما هنوز در این پنج سال هیچ اتفاقی نیافتاده است همچنین فاز سه تغلیظ با شرکتی که قرار بود هفت ماه به بهره برداری برسد، اما این طرح هم هنوزکار عملی آن انجام نشده است.

حجت‌الاسلام پورمحمد با بیان اینکه ایجاد کارخانه هیپ لچینگ سبب به کارگیری ۳۰۰۰ تن کاتد در سال می‌شود، ادامه داد: چهار سال است از زمانی کلنگ زنی آن گذشته است، اما تا به امروز با سه سال تأخیردر بهره‌بردای، هنوز ۷۰ درصد پیشرفت کرده است؛ همچنین واحد ذوب و پالایش آن، تنها در این مدت، یکی از فاز‌های آن درصورت بهره‌برداری۶۰۰ نفر را به کار خواهد گرفت، همچنین با رسیدن کنسانتره به تولید کاتد که با اجرای این طرح‌ها تولیدکاتد اتفاق خواهد افتاد صنایع پائین دستی نیز راه خواهند افتاد و هزاران جوان بیکار مشغول بکار خواهند شد؛ اما متاسفانه به صورت عملی این اتفاق رخ نداده است.

گفتنی است؛ سابقه معدنکاری در سونگون به دو قرن پیش (دوره قاجاریه) برمی‌گردد. آثار فعالیت‌های قدیمی به صورت استخراج زیر زمینی در امتداد طول رودخانه سونگون در محدوده پرعیار بوده است. بهره‌برداری از سنگ‌های پرعیار مس تا سال ۱۳۵۱ به صورت متناوب انجام گرفته است. عملیات اکتشافی با استفاده از روش‌های نوین و وسایل و تجهیزات جدید از سال ۱۳۲۵ شروع و تا سال ۱۳۵۶ ادامه داشته است. در سال ۱۳۵۶ وجود ذخایر مس از نوع پرفیری توسط کارشناسان زمین‌شناسی کشور محرز گردید. بطوری که در سال ۱۳۷۰ طبق عملیات اکتشافی، ژئو شیمی و ژئو فیزیکی توسط شرکت اولنگ و ایتوک، وجود آنومالی‌های قوی مس و مولیبدین قطعی شد. مطالعات امکان‌پذیری مقدماتی در سال ۱۳۷۰ توسط شرکت SNC کانادا و در سال ۱۳۷۴ توسط شرکت ایتوک انجام شد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده