تاریخ: ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۴۵
بازدید: ۳۳۲
کد خبر: ۲۵۳۲۶۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تورم اسپانیا در قله ۴۰ ساله

‌می‌متالز - شهروندان اسپانیایی با بالاترین نرخ تورم در ۴۰ سال اخیر روبه‌رو شده اند به‌طوری که دولت معتقد است اصلی‌ترین دلیل آن حمله روسیه به اوکراین و تبعات اقتصادی آن برای دیگر کشور‌ها بوده است.

به گزارش می‌متالز، بر اساس داده‌های اولیه منتشر شده توسط موسسه ملی آمار اسپانیا، میزان تورم در اسپانیا در ماه مارس نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۸/ ۹ درصد افزایش یافته است. اداره آمار اسپانیا در گزارشی اعلام کرد: افزایش شاخص قیمت مصرف‌کننده به بالاترین میزان از اردیبهشت ۱۹۸۵ تاکنون رسیده و میزان تورم ناشی از افزایش قیمت‌ها در این ماه بیش از دو واحد درصد بالاتر از نرخ ثبت شده در بهمن ماه است که عمده این تورم در هزینه برق، سوخت، غذا و مشروبات الکلی خود را نشان داده است. پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا در خصوص دلیل این امر به پارلمان گفت: «۷۳ درصد از تورم بدون شک به افزایش قیمت‌های بی‌رویه انرژی و مواد غذایی مرتبط است که متاثر از جنگ اوکراین و تبعات اقتصادی آن برای دیگر کشور‌ها بوده است.»‌

هفته گذشته، بانک مرکزی اسپانیا نرخ تورم ماه مارس را با تیتر‌های «فوق‌العاده منفی» و «افزایش بسیار شدید تورم» توصیف کرد. تورم اصلی در این کشور اروپایی در ماه مارس به ۴/ ۳ درصد رسید که سریع‌ترین رشد سالانه از سال ۲۰۰۸ تاکنون است. موسسه ملی آمار، اطلاعات نهایی شاخص قیمت مصرف‌کننده برای ماه مارس را در ۱۳ آوریل منتشر خواهد کرد. تورم در ماه‌های اخیر در سطح جهان افزایش یافته است و با تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه توسط ایالات متحده، اتحادیه اروپا و متحدان آن‌ها بر سر عملیات نظامی مسکو در اوکراین این تورم بدتر شده است. بر اساس گزارش یورواستات، اداره آمار اتحادیه اروپا، منطقه یورو در ماه فوریه شاهد افزایش ۸/ ۵ درصدی تورم در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته بود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده