تاریخ: ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۱۵
بازدید: ۱۱۸
کد خبر: ۲۵۳۲۸۴
سرویس خبر : آهن و فولاد

پیش‌بینی تولید فولاد در جهان/ ایران در کدام پله می‌ایستد؟

‌می‌متالز - هم اکنون قیمت شمش فولاد در اروپا ۲۰۰ دلار از چین بالاتر است و در قیمت بیلت در فیلیپین هم که قبلا از اروپا وارد می‌کرد ۸۰ دلار در تن از چین بالاتر است که اگر بتوانیم بازار‌های جدیدی مانند فیلیپین و کشور‌های شرق اروپا را تغذیه کنیم ارزآورزی بیشتری نصیب کشور می‌شود این در حالی است که ما همیشه در زمینه صادرات فرصت سوزی کرده ایم یعنی اگر کشوری در بازار هدف ما نبود نتوانستیم از آن درست استفاده کنیم.

به گزارش می‌متالز، یک کارشناس معدن گفت: همزمان با آغاز سال میلادی، کرونا به ویژه در جنوب شرق آسیا شیوع بیشتری داشت و همچنان در چین غوغا می‌کند که عاملی برای کاهش تولید فولاد در این کشور است. کشور‌های اروپایی هم که با مشکل افزایش نرخ سوخت مواجه شده بودند تولیدشان کاهش یافت و از ماه فوریه که جنگ اوکراین وروسیه با هم اتفاق افتاد دست به دست داد و خیلی از فولادسازان کاهش تولید داشتند.

کیوان جعفری طهرانی درباره به نتیجه رسیدن طرح‌های توسعه‌ای توضیح داد: به نظر من قدری مشکل است که بتوان در چهار سال آینده این نبود توازن را به نحو صحیح از بین برد یعنی به زمان نیاز داریم ضمن اینکه باید سعی کنیم این نبود توازن را که بیشتر از همه در بخش سنگ آهن و آهن اسفنجی وجود دارد جبران کنیم و اگر فولادسازی وارد بخش معدن شده است فقط به رفع نیاز خود فکر نکند و بتواند اگر افزایش تولیدی در زمینه سنگ آهن دارد برای بقیه فولادسازان تامین خوراک کند.

جعفری افزود: ما ذخایر بسیار خوبی از سنگ آهن هماتیت در کشور داریم یعنی از ۴ و نیم میلیارد تن ذخیره قطعی احتمالی سنگ آهن، حدود ۴۰ درصد هماتیت است، اما فناوری به روز را که بتوانیم هماتیت را به منیتیت تبدیل کنیم نداریم.

این کارشناس همچنین گفت: برای تامین مواد اولیه زنجیره‌های فولاد، به واردات سنگ اهن نیاز داریم، اما این واردات به نظر من شکل نخواهد گرفت، زیرا قیمت جهانی سنگ آهن بالاتر از قیمت داخلی است و توجیه اقتصادی برای سرمایه گذار یا معدن دار یا واردکننده را ندارد.

جعفری با تاکید بر یافتن بازار‌های جدید برای فولاد کشور افزود: هم اکنون قیمت شمش فولاد در اروپا ۲۰۰ دلار از چین بالاتر است و در قیمت بیلت در فیلیپین هم که قبلا از اروپا وارد می‌کرد ۸۰ دلار در تن از چین بالاتر است که اگر بتوانیم بازار‌های جدیدی مانند فیلیپین و کشور‌های شرق اروپا را تغذیه کنیم ارزآورزی بیشتری نصیب کشور می‌شود این در حالی است که ما همیشه در زمینه صادرات فرصت سوزی کرده ایم یعنی اگر کشوری در بازار هدف ما نبود نتوانستیم از آن درست استفاده کنیم.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده