تاریخ: ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۰۶
بازدید: ۱۱۹
کد خبر: ۲۵۳۴۱۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

صنعت سیمان و ۴ صنعت سودآور در چشم انداز کوتاه مدت/ آینده صنعت غذایی چگونه است؟

‌می‌متالز - کارشناس بازار سرمایه گفت: صنایع سیمان آهک گچ، مواد و محصولات دارویی، محصولات شیمیایی، خودرو و ساخت قطعات و همچنین گروه زراعت و خدمات وابسته از صنایع پر پتانسیل در چشم انداز کوتاه مدت است.

به گزارش می‌متالز، تولید گندم به عنوان استراتژیک‌ترین کامودیتی در جهان با بحران جدی مواجه شده است. کمبود عرضه از سوی اوکراین و روسیه قیمت گندم را در عرصه بین الملل صعودی کرده است حال باید دید آیا مناقشات بین المللی بر ارزش سهام صنعت غذایی ایران نیز تاثیر گذار است؟
براساس داده‌های شرکت پردازش اطلاعات رهاورد عملکرد بازدهی سهام ۳۲ شرکت از گروه «محصولات غذایی و آشامیدنی به‌جز قند و شکر» از ابتدای سال مثبت بوده و کمتر از ۵ شرکت از این گروه بازدهی منفی داشتند.


محمدرضا اعلمی کارشناس بازار سرمایه در ارتباط با تحلیل صنعت غذایی گفت: از ۴۳ شرکت موجود در این صنعت، تنها یک شرکت توانسته به لحاظ عملکرد صورت‌های مالی در روند سودسازی و سودآوری فصلی خود نسبت به فصل مشابه سال گذشته عملکرد خوبی را ثبت کند، اما با این وجود، روند شاخص صنعت فوق از ابتدای ۱۴۰۱ مثبت بوده که متاثر از جو کلی بازار است.

آینده صنایع غذایی

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که آینده صنایع غذایی را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: در حال حاضر صنایع غذایی بر اساس صورت‌های مالی و با نگاه میان مدت جز شرکت‌های مستعد رشد نیست و گرو‌های فوق از جذابیت بیشتری برای سرمایه گذاری برخوردارند.

اعلمی گفت: اخبار افزایش قیمت جهانی گندم در بدو امر بر روی بنگاه‌هایی که وابسته به این کالای استراتژیک هستند تاثیر گذار خواهد بود، ولی از آنجایی که گندم یک کالای استراتژیک است و معمولا دولت‌ها سعی می‌کنند با اقداماتی همچون تامین اعتبار لازم برای واردات، پرداخت یارانه و قیمت گذاری دستوری از افزایش قیمت آن جلوگیری به عمل آوردند.

وی افزود: پس نهایتا زمانی که افزایش نرخ گندم محقق شود و این افزایش نرخ با افزایش مقدار فروش کالای استراتژیک تولیدی شرکت‌های وابسته به گندم همراه شود، توقع ارزشمند شدن سهام این بنگاه‌ها را خواهیم داشت.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در مجموع با انتشار خبر افزایش قیمت به صورت مقطعی بر اساس الگو‌های رفتاری سهامداران شاهد رشد سهام این بنگاه‌ها هستیم، ولی در نهایت با محقق شدن تاثیر افزایش نرخ و افزایش فروش کالای استراتژیک بنگاه‌ها در صورت‌های مالی، شاهد رشد پایدار ارزش سهام این بنگاه‌ها خواهیم بود.


صنایع پر پتانسیل بورسی در چشم انداز کوتاه مدت


وی در ارتباط با صنایع پر پتانسیل بورسی در چشم انداز کوتاه مدت گفت: برای تحلیل سودآوری شرکت‌ها در آینده باید چند موضوع را مورد بررسی قرار داد که از جمله آن می‌توان به صورت‌های مالی شرکت‌ها، در نظر گرفتن روند سودآوری آن‌ها به لحاظ TTM، سودآوری فصلی شرکت‌ها نسبت به فصل مشابه سال قبل، بررسی میزان حجم فروش و افزایش نرخ فروش کالای استراتژیک آن‌ها اشاره کرد.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: بر اساس مفروضات گفته شده، می‌توان دریافت به‌ترتیب صنایع سیمان آهک گچ، مواد و محصولات دارویی، محصولات شیمیایی، خودرو و ساخت قطعات و همچنین گروه زراعت و خدمات وابسته از صنایع پر پتانسیل در چشم انداز کوتاه مدت است.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده