تاریخ: ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۳۵
بازدید: ۱۰۹
کد خبر: ۲۵۳۳۹۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سهم ۴۲ درصدی بخش صنعت آذربایجان‌شرقی در ایجاد ارزش افزوده

‌می‌متالز - رئیس سازمان صمت آذربایجان‌شرقی در جلسه فعالان اقتصادی تبریز و مسوولان دولتی با تأکید بر پیگیری جدی ۲۳ مگاپروژه استان از سهم ۴۲ درصدی صنعت استان در ایجاد ارزش افزوده خبر داد.

به گزارش می‌متالز، صابر پرنیان با بیان این‌که راه‌اندازی و حمایت از صنایع کوچک و متوسط برای اشتغال استان مهم است، گفت: در کنار این صنایع، اجرا و تکمیل پروژه‌های بزرگ در استان با جدیت دنبال می‌شود، زیرا تأثیر ویژه‌ای بر تولید ثروت و ایجاد ارزش‌افزوده دارد.

وی با اشاره به سهم ۴۲ درصدی صنعت استان در ایجاد ارزش‌افزوده، تصریح کرد: بخش خدمات نقش بسیار مهمی در تولید ثروت و ایجاد ارزش‌افزوده دارد، اما در استان مغفول مانده و باید امسال بیش‌ازپیش به توسعه این حوزه مهم توجه شود.

پرنیان با تأکید بر تکلیف تنظیم‌گری و تسهیل‌گری مجموعه صمت استان، گفت: اتاق بازرگانی باید تبیین‌کننده نقشه‌راه و محور هدایت فعالیت‌های اقتصادی در استان باشد و با تعامل بخش‌خصوصی و دولتی می‌توانیم شاهد تغییرات مثبتی در توسعه صنعتی، معدنی و تجاری استان باشیم.

رئیس سازمان صمت آذربایجان‌شرقی ضمن تأکید بر اهمیت فعال شدن میز‌های تجاری کشور‌ها و توجه ویژه اتاق بازرگانی به موضوع یادشده، افزود: ارتباط تنگاتنگ و مستمر فعالان تجاری و صادرکنندگان با کشور‌های هدف صادراتی به‌ویژه استفاده از ظرفیت کشور‌های همسایه، می‌تواند در توسعه صادرات غیرنفتی نقش پررنگی ایفا کند.

وی توجه به یکی از محوری‌ترین برنامه‌های وزارت صمت با عنوان توسعه و تعمیق ساخت داخل را مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: حل مساله ورود ماشین‌آلات و تجهیزات و رفع برخی مشکلات گمرکی در این حوزه اقداماتی فراتر از پیگیری‌های مجموعه صمت استان را می‌طلبد و نیازمند ورود دستگاه‌های نظارتی و مسوولان استانی است، زیرا با ورود تکنولوژی‌های نوین، زنجیره تولید تکمیل شده و توسعه واحد‌های صنعتی سرعت خواهد گرفت.

پرنیان بیان کرد: اثربخشی و نتیجه‌محور بودن مصوبات، رفع مسائل و مشکلات واحد‌های پراشتغال و دانش‌بنیان و زمان‌بندی برای اجرای مصوبات از رویکرد‌های جدید کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان در سال ۱۴۰۱ است.

وی گفت: با رویکرد جدید ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور ازاین‌پس تمامی مصوبات این ستاد لازم‌الاجرا بوده و تمامی بخشنامه‌ها و مصوبات داخلی دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها با مصوبات جدید ستاد تسهیل و رفع موانع تولید بلااثر خواهند شد.

رئیس سازمان صمت آذربایجان‌شرقی خواستار توجه ویژه به احداث و تکمیل زیرساخت‌ها به ویژه در حوزه تأمین آب واحد‌های صنعتی و شهرک‌های صنعتی شد و افزود: با همکاری جهاد کشاورزی در تأمین مواد اولیه محصولات مرتبط با صنایع غذایی و همچنین کمیته‌های مربوط به فولاد و پتروشیمی برای تأمین به‌موقع مواد اولیه تلاش می‌کنیم.

پرنیان با اشاره به وجود ۵.۸ میلیارد تن ذخایر معدنی و ظرفیت‌های بسیار بالای معادن در استان، تأکید کرد: تشکیل مس آذربایجان، تکمیل و توسعه واحد‌های فرآوری، فعال‌سازی واحد‌های معدنی راکد و بازگردانی به چرخه تولید و راه‌اندازی واحد‌های تولیدی در بخش صنایع معدنی از مهم‌ترین برنامه‌های مسوولان استانی و صمت استان است.

رئیس سازمان صمت آذربایجان‌شرقی از تشکیل کارگروه ویژه معادن در شهرستان‌ها برای نخستین بار در کشور به‌منظور بررسی، پیگیری و حل مشکلات و مسائل پیرامون واحد‌های معدنی استان خبر داد.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده