تاریخ: ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۰۲
بازدید: ۱۲۰
کد خبر: ۲۵۵۱۴۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
یادداشت؛

تشکیل شرکت مس آذربایجان مطالبه مردمی

‌می‌متالز - «معادن آذربایجان شرقی نیاز به سرمایه گذاری دارند و مسوولان اجرایی باید با برنامه مدون در مسیر توسعه این صنعت گام بردارند» این جمله بخشی از یادداشت طاهر خیری فعال رسانه‌ای برای بازار است.

به گزارش می‌متالز، تاسیس شرکت مس آذربایجان ضرورتی انکار ناپذیر است، زیرا وجود چنین شرکتی می‌تواند مسیر توسعه معدنی استان را هموار کند. اکنون تشکیل این شرکت به مطالبه مردم این خطه از مسوولان تبدیل شده است.
واقعیت این است که شرکت مس آذربایجان باید از سال‌ها قبل به وجود می‌آمد، اما با تعلل مسوولان دولت‌های قبلی این امر تاکنون محقق نشده و سالهاست که با خام فروشی و ارسال مواد معدنی به استان‌های دیگر در حق مردمان دیار زرخیز آذربایجان شرقی اجحاف شده است.

مردم استان حق دارند از منافع سرمایه‌های خدادادی این سرزمین بهره‌مند شوند و برکات آن را در زندگی شان لمس کنند. بدون شک با تشکیل شرکت مس آذربایجان بستر‌های لازم برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و ورود دانش فنی در زمینه اکتشاف و استخراج مواد معدنی فراهم خواهد شد. این امر میسر نخواهد شد مگر با درایت مسوولان استانی که باید آستین همت بالا بزنند.

آذربایجان شرقی ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل فراوانی در زمینه معدن دارد و به تنهایی می‌تواند زمینه توسعه همه جانبه استان را فراهم کند و رفاه را به مردمان این دیار به ارمغان آورد. نیل به این امر مهم مشروط به تدوین نقشه راه معدنی استان شامل اکتشاف، استخراج و فرآوری و ترسیم چشم انداز آتی وضعیت این حوزه توسط مسوولان است.

خاک زرخیز آذربایجان شرقی هفت میلیارد تن ذخایر معدنی در دل خود دارد. به طوری که طبق اعلام سازمان زمین شناسی، این استان ۴۰ درصد ذخایر مس کشور را در خود جای داده است و بیش از یک میلیارد تن ذخایر مس ایران زمین را در اختیار دارد. مس سونگون به تنهایی ۲۰ درصد ذخایر مس کشور و یک درصد ذخایر مس جهان را دارا است.

متاسفانه طی سال‌های گذشته، برخورد‌های سلیقه‌ای و برخی رویکرد‌های نادرست مسوولان اجرایی استان در دولت‌های قبلی، باعث کوچ فعالان معدنی، سرمایه گذاران و کارآفرینان به استان‌های دیگر و یا خارج از کشور شده است. به نظر می‌رسد اکنون با همدلی مسوولان دولت سیزدهم در استان زمینه تشکیل شرکت مس آذربایجان و جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی در حوزه معدن فراهم است.

معدن استان نیاز به سرمایه گذاری دارد و مسوولان اجرایی باید با برنامه مدون در مسیر توسعه این صنعت گام بردارند. اگر رویکرد مسوولان استان جذب سرمایه گذار و ورود دانش فنی در حوزه معدن به خصوص مس باشد بدون شک آثار و برکات آن در شکوفایی اقتصادی و اشتغال زایی برای جوانان این مرز و بوم دور از ذهن نخواهد بود.

آذربایجان شرقی بهشت منابع معدنی ایران محسوب می‌شود. مسوولان استانی باید به بخش معدن به خصوص مس به عنوان پیشران صنعت و اقتصاد استان توجه بیش از پیش داشته باشند. ضروری است نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، رسانه‌های محلی و فعالان اقتصادی پیگیر مطالبه به حق مردم در تشکیل شرکت مس آذربایجان باشند. تعلل و اهمال کاری بیش از این جایز نیست و این ثروت ملی از اکتشاف تا فرآوری باید در داخل استان بماند و مردمانش از این ثروت خدادادی بهره‌مند شوند.

منبع: تحلیل بازار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده