تاریخ: ۱۹ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۲۳
بازدید: ۵۶۱
کد خبر: ۲۵۳۶۳۱

الزامات اقتصادی شدن حمل‌ونقل جاده‌ای کشور

الزامات اقتصادی شدن حمل‌ونقل جاده‌ای کشور
‌می‌متالز - صنعت حمل‌و‌نقل خاصه حمل‌ونقل جاده‌ای به‌واسطه سهم ۸۵ درصدی آن در جابجایی کالا و مسافر به‌مثابه ستون فقرات اقتصاد کشور است ...

به گزارش می‌متالز، با اتخاذ دو رویکرد اساسی در صنعت حمل و نقل جاده‌ای شامل استقرار ابر سامانه مغزافزاری، مبتنی بر علوم ترکیبی و هوشمند سازی تمامی فرآیند‌های حمل و نقل جاده‌ای و ایجاد پیوند معنا دار میان این نوع از حمل‌ونقل با سایر شقوق آن، به ویژه حمل‌ونقل ریلی، همچنین بهره برداری حداکثری از زیرساخت‌های حمل و نقلی کشور برای اقتصادی کردن حمل‌ونقل جاده‌ای و مترتب با این دو اقدام راهبردی (هوشمندسازی و اقتصادی کردن صنعت حمل‌ونقل جاده‌ای) زمینه‌های جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی و برون سپاری امور تصدی گرایانه از جمله راهداری، تاسیس و نظارت بر عملکرد شرکت‌های حمل و نقل مسافری و کالا و نهایتا تعدیل و امحاء معضلات مزمن مبتلابه حمل و نقل جاده‌ای مانند خرابی و غیر استاندارد بودن بخش قابل توجهی از جاده‌ها و محور‌های مواصلاتی برون شهری و فرسودگی حدود ۳۰ درصد از ناوگان باری کشور بیش از پیش میسر خواهد شد.

در صورت تحقق اهداف پیشتر گفته شده، مسافرین، مترددین در راه‌ها و تمامی بهره برداران از جاده‌ها و عموم مردم ایران به تدریج شاهد افزایش ایمنی و رفاه در طول مدت سفر، تسهیل و تسریع در جابجایی کالا و مسافر خواهند بود و اقتصاد کلان کشور نیز کاهش قیمت تمام شده محصولات کارخانجات و مراکز تولیدی و صنعتی، رونق صنعت گردشگری و صرفه جویی در منابع انرژی تجدید ناپذیر و افزایش نرخ رشد و ارتقاء تولید ثروت داخلی (GDP) را تجربه خواهد کرد.

صنعت حمل‌و‌نقل خاصه حمل‌ونقل جاده‌ای به‌واسطه سهم ۸۵ درصدی آن در جابجایی کالا و مسافر به‌مثابه ستون فقرات اقتصاد کشور است که می‌بایست، همواره و به نحو شایسته مورد توجه حکمرانان و تصمیم‌گیران کشور قرار گیرد. همچنین ایجاد پایانه‌های لجستیکی بر اساس آمایش علمی و منطقی و احیاء و تقویت نقش و جایگاه ترانزیتی کشور به‌عنوان قلب جهان و حضور فعال و بهره برداری حداکثری اقتصادی و سیاسی از اَبر پروژه یک راه -یک کمربند که با سرمایه ۶۵۰۰ میلیارد دلاری کشور چین و با حضور ۶۵ کشور جهان در حال انجام است، باید توسط دولت بطور جدی مورد مداقه و پیگیری قرار گیرد.

از سوی دیگر ایجاد بانک تخصصی و خصوصی حمل‌و‌نقل در قالب نئو بانک یا بانک دیجیتالی مبتنی بر فناوری‌های نوین مالی و اصول نوین بانکداری، توسط اتحادیه‌ها و اصناف حمل‌ونقلی کشور و با حمایت قانونی دستگاه‌های متولی، از جمله وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی، به منظور تجمیع و بهره برداری حداکثری از منابع مالی در گردش حوزه حمل‌ونقل کشور، نیز از دیگر پیشنهادات اقتصادی برای برون رفت از مشکلات مالی صنعت حمل و نقل است.

ناصر شریفی‌مطلق-کارشناس ارشد حمل‌ونقل جاده‌ای

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده