به گزارش میمتالز، تهاجم روسیه به اوکراین و شکل گیری تحریمهای گسترده بین المللی به قطع سرویس خطوط کشتیرانی مهم بین المللی به بنادر مهم روسیه نظیر ولادی وستک و سنت پترزبورگ انجامیده و به کاهش فعالیت دالان ترانزیت ریلی شمال روسیه (ترانس سیبریا) منجر شده است.
در چنین شرایطی اتصال موثر و کارآمد شبکه سراسری راه آهن ایران به بندر چابهار در سواحل اقیانوس هند و بنادر کاسپین، انزلی و آستارا در شمال کشور میتوانست فرصت مناسبی برای عینیت بخشیدن به ظرفیت کریدور جنوب - شمال برای ترانزیت محمولات وارداتی و صادراتی روسیه از طریق قلمرو جمهوری اسلامی ایران فراهم آورد.
با تمام این اوصاف، هنوز شبکه سراسری راه آهن ایران از لحاظ توسعه زیرساخت و روساخت و البته سیاستهای قیمت گذاری و سرعت سیر و حرکت، به جایی نرسیده که متصل کنندهای موثر و کارآمد برای بنادر جنوبی و شمالی کشورمان محسوب شود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان با اشاره به بی تحرکی موجود برای اتصال منطقه آزاد انزلی به شبکه سراسری راه آهن ایران، خواستار بهره گیری از تمام ظرفیتها و توانمندیهای موجود برای تحقق این پروژه مهم شد و اظهار داشت: صرف انجام کار در محدوده بندر کاسپین نافی لزوم پیگیری همه جانبه برای سرعت بخشیدن به این طرح ملی نیست، چرا که تا زمانی که این طرح از قابلیت بهره برداری برخوردار نباشد، موضوع قابل قبول نیست.
سید احسان خاندوزی با اشاره به رویکرد جهادی دولت سیزدهم و به ویژه شخص رئیس محترم جمهور، خواستار افزایش پیگیریها از سوی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی و دبیر شورای عالی مناطق آزاد برای سرعت بخشیدن به این طرح ملی از طریق وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه شد و اضافه کرد: با مدلهایی همچون تشکیل کنسرسیومی از بخش خصوصی و دولتی و پیگیریهای مضاعف میتوان عقب ماندگی این طرح ملی را برطرف نمود تا شاهد بهره برداری از آن در سال جاری باشیم.
خاطر نشان میسازد، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی وعده داده بود که شبکه راه آهن سراسری کشور تا پایان سال ۱۴۰۱ به بندر کاسپین در منطقه آزاد انزلی متصل خواهد شد.