تاریخ: ۱۸ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۵۴
بازدید: ۱۷۸
کد خبر: ۲۵۳۶۹۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

نبود سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه شرکت ملی مس جفا به مردم کرمان است

‌می‌متالز - نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ذخایر عظیم ۱۷ میلیارد تنی شرکت ملی مس گفت: نبود سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه‌ای این شرکت بیانگر وضعیت اسفبار سرمایه‌گذاری و فقدان افزایش تولید در این شرکت طی سال‌های اخیر بوده و این جفای بزرگی در حق مردم این استان است.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا پورابراهیمی در نشست با مدیرعامل، معاونین و اعضای هیات مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران که با حضور اعضای مجمع نمایندگان استان کرمان برگزار شد افزود: مقایسه عملکرد شرکت ملی مس با شرکت‌های خارجی مشابه و نیز شرکت‌های داخلی بیانگر وضعیت نامناسب فعالیت‌های توسعه‌ای این شرکت در طی سال‌های اخیر است.

وی در این خصوص بیان داشت: شرکت کودلکو که تقریبا از نظر تعداد نیروی انسانی، سابقه و فعالیت مشابه شرکت ملی مس است در حال حاضر ظرفیت تولید خود را به بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن مس کاتد رسانده است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: شرکت‌های دیگری همانند شرکت گواشی چین که حدود ۲۰ سال قبل کار خود را شروع کرده امروز به ظرفیت بیش از یک میلیون و ٢٠٠ هزار تن رسیده در حالی که شرکت ملی مس با سابقه حدود پنج دهه فعالیت با احتساب حجم قابل توجه‌ای ذوب قراضه به عدد تولید ٢٨٠ هزار تن رسیده و این وضعیت فاصله زیاد عملکردی را نشان می‌دهد.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه شرکت‌های مشابه داخلی هم مقایسه عملکرد تولید و اجرای طرح‌های توسعه‌ای بیانگر وضعیت نگران کننده تولید در شرکت ملی مس است تصریح کرد: شرکت معدنی و صنعتی گل گهر که از سال ۱۳۷۴ وارد مدار تولید شد، ظرفیت تولید کنستانتره خود را از چهار میلیون تن به ۲۴ میلیون تن رسانده، همچنین تولید گندله این مجموعه که تا سال ۱۳۸۸ صفر بود، هم اکنون ۱۸ میلیون تومان گندله تولید می‌کند.

وی افزود: این شرکت طی سال‌های اخیر ۴،۵ میلیون تن آهن اسفنجی به ظرفیت تولید کشور اضافه کرده و تبدیل به رتبه برتر کشور شده است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شواری اسلامی گفت: جالب‌تر آنکه ارزش سرمایه گذاری‌های مجموعه گل گهر در حال حاضر حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که معادل ۲ برابری ارزش فعلی شرکت ملی مس در بازار سرمایه کشور است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان داشت: البته حجم فعلی سرمایه گذاری قابل بهره برداری در مجموعه گل گهر بوده و ظرفیت جدید سرمایه گذاری که از سال گذشته آغاز شده حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان شامل تولید ۶ میلیون تن آهن اسفنجی جدید، سه میلیون تن ورق، پنج میلیون تن گندله و ۲ میلیون تن شمش است.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این دستاورد‌های بزرگ در حوزه سنگ آهن در شرایط تحریمی اتفاق افتاده و با این تحولات بسیار مثبت استان کرمان با فاصله زیاد از دیگر استان‌ها، تبدیل به قطب تولید فولاد کشور و بزرگترین تولید کننده و صادر کننده فولاد ایران در منطقه و آسیا شده است.

پورابراهیمی تأکید کرد: این سرمایه گذاری مجموعه گل گهر که به عنوان بخشی از معادن سنگ آهن در استان کرمان که تنها با ذخیره ۱،۲ میلیارد تن توسط نیرو‌های جوان و با انگیزه ایجاد شده و در مقایسه با ذخایر معدنی شرکت ملی مس که از ذخایر عظیم معدنی بیش از ۱۷ میلیارد تن برخوردار است؛ نشان دهنده وضعیت اسفبار سرمایه گذاری و افزایش تولید در این شرکت در طی سال‌های اخیر بوده و این جفای بزرگ در حق مردم کرمان است.

وی با بیان اینکه مقایسه ذخایر معدنی و میزان تولید در رتبه بندی جهانی نیز موید این چالش بزرگ در شرکت ملی مس افزود: نگاهی به جدول جهانی ذخایر و تولید مس در دنیا بخوبی نشان می‌دهد علیرغم اختصاص جایگاه رتبه پنج ذخایر توسط شرکت ملی مس، اما متأسفانه در تولید در مقام ۱۷ دنیا قرار گرفته و اصلا این وضعیت اسفبار با هیچ بیانی قابل توجیه نیست.

نمانیده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: خوشبختانه صنعت مس یکی از صنایعی است که تحریم هیچ‌گونه تأثیری در روند آن ندارد و تمام مواد اولیه این صنعت در کشور قابل تولید است، اما با وجود چنین فرصت سرمایه‌گذاری و جهش ارزی که در کشور اتفاق افتاد، انتظار می‌رفت ظرفیت سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع مس به ۱۰ برابر برسد، که متاسفانه این‌چنین نشد و نتیجه آن تاثیر کاهش منافع سهامداران، مردم و حاکمیت شد.

پورابراهیمی با اشاره به مقایسه جایگاه ارزش بازاری این شرکت در زمان ورود به بورس و بازار سرمایه افزود: وضعیت فعلی بیانگر واقعیت‌های تلخ سو مدیریت در این شرکت است ما گلایه شدیدی از عملکرد شرکت ملی صنایع مس ایران داریم که حتما باید در امر سرمایه گذاری جبران شود البته با برنامه‌های بسیار خوب پیشنهادی مدیرعامل جدید این شرکت در خصوص سرمایه گذاری‌های جدید و اجرای طرح‌های توسعه‌ای پیش بینی می‌کنیم.

وی افزود: اتفاقات مثبتی در راه است البته آنچه مسلم است تمام طرح‌های توسعه و سرمایه گذاری‌های جدید باید با رویکرد حفظ محیط زیست انجام شود، تجربه تلخ سرمایه گذاری‌های موجود نشان دهنده وضعیت بسیار نگران کننده در خصوص بالا بودن بیش از حد مجاز ارسنیک آب، آلودگی‌های هوا و مراتع منطقه است که قطعا برای این وضعیت هم باید فکر اساسی کرد.

پورابراهیمی ادامه داد: در کنار اولویت اول سرمایه گذاری و توسعه پیشنهاد دیگر ساماندهی بنگاه‌های اقتصادی ذیل شرکت ملی صنایع مس ایران است.

وی افزود: خوشبختانه ظرفیت خوبی برای این بنگاه‌ها در مجموعه صندوق بازنشستگی مس، شرکت سرمایه‌گذاری و سایر زیر مجموعه‌ها این شرکت وجود دارد، که هم کمک به تامین کالا و خدمات جانبی شرکت ملی مس می‌کند و هم موجب اشتغال جوانان منطقه و نتیجه عملکرد این شرکت‌ها سودآوری برای ذینفعان و نظام اقتصادی می‌شود که البته در این خصوص باید ساماندهی صورت گیرد و انحلال شرکت‌های زیان‌ده، ادغام شرکت‌های کم بازده و توسعه شرکت‌های سودآور نمونه اقدامات سامان دهی است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: بورسی شدن تمام شرکت‌های زیرمجموعه شرکت ملی صنایع مس ایران برای افزایش شفافیت و کارآمدی یک ضرورت محسوب می‌شود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ظرفیت طرح‌های پایین دستی در صنعت مس بسیار بالا و قابل توجه است گفت: به عنوان نمونه سود شرکت مس شهید باهنر کرمان که چهار سال قبل حدود ۷۰ میلیارد تومان بود امروز این عدد به بیش از یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده یعنی افزایش ۲۰ برابری این موضوع ثابت می‌کند که صنعت مس ظرفیت فوق‌العاده‌ای برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های پایین‌دستی دارد، اما متاسفانه این ظرفیت تاکنون مغفول مانده است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم توجه به طرح‌های اقتصادی مرتبط با حوزه صنعت مس خاطرنشان کرد: تاکنون لاستیک‌ها و تایر‌های ماشین‌های صنعتی وارداتی بوده، برای حل این موضوع پیشنهاد داده ایم تا شرکت‌های گل گهر، گهرزمین، چادرملو و شرکت ملی مس و شرکت لاستیک بارز با سهم سهامداری مساوی مجموعه جدیدی تشکیل و وارد میدان شوند که بحمدلله اکنون سرمایه گذاری خط تولید بزرگترین لاستیک فوق سنگین غرب آسیا برای تامین لاستیک‌های فوق سنگین این شرکت‌ها آغاز شده است. آیا در تولید گلوله‌های فولادی و بخش‌های دیگر چنین ظرفیت‌های خاموشی وجود ندارد که بتوان آن را فعال کرد؟

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی پس از گزارش مدیرعامل جدید شرکت ملی مس بیان داشت: از وزیر صنعت معدن و تجارت بابت این انتخاب تشکر می‌کنم و امیدوارم با سابقه تخصصی و اجرایی مدیرعامل جدید شاهد آغاز جهش‌های بزرگ تولید در این شرکت باشیم تا با افزایش ظرفیت تولید در سراسر کشور به ویژه در شهرستان‌های مختلف استان کرمان که دارای معادن مس است همانند شهرستان‌های راور، جیرفت، رابر، کهنوج و سایر شهرستان‌های مستعد شاهد اشتغال و تولید در مناطق مختلف آستان و کشور باشیم.

پورابراهیمی از مدیرعامل جدید شرکت ملی مس درخواست کرد برنامه زمانبندی اجرای طرح‌های توسعه به تفکیک هر شهرستان در اسرع وقت به مجمع نمایندگان استان کرمان ارائه شود تا با همکاری مشترک و حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی و پشتیبانی وزارت صمت با تیم مدیریتی جدید شرکت ملی مس شاهد تحولات اساسی در روند تولید، اشتغال، صادرات و سودآوری این شرکت مهم باشیم.

توجه به موضوع رسالت‌های اجتماعی شرکت‌ها و صنایع بزرگ از دیگر پیشنهادات پورابراهیمی بود که در این زمینه افزود: انتظار جدی ما این است که معادن و صنایع در بحث زیست محیطی مشارکت داشته باشند و برای کاهش آلایندگی‌ها طرح جامع صنعت سبز مصر را طراحی کنند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) کرمان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده