به گزارش میمتالز، این شرکت در حال آمادهسازی آزمایشی کارخانه e-fuel است که برای تولید هیدروژن سبز (بدون لطمه به محیطزیست) از قدرت باد بهره میگیرد. این کمپانی اولین سوخت پاک را در ماژلان در نواحی جنوبی کشور شیلی از اواخر سالجاری (۲۰۲۲) تولید خواهد کرد. سزار نورتن مدیرعامل اچایاف گلوبال میگوید: «برنامه ما ایجاد کارخانههای فعال جهانی تا سال ۲۰۲۵ در شیلی و در تگزاس و بعد از آن استرالیاست.» اولین سوخت پاک در مقیاس تجاری در آمریکا از سال ۲۰۲۳ قابل عرضه خواهد بود و از سال ۲۰۲۴ در شیلی و استرالیا توزیع خواهد شد. برند پورشه از گروه خودروسازی فولکس واگن آلمان ۷۵میلیون دلار سرمایهگذاری کرده و در هیاتمدیره اچایاف گلوبال کرسی به دست آورده است. اچایاف گلوبال همچنین گفته است که در حال تحقیق برای تولید گاز مایعی است که از لحاظ تولید دیاکسید کربن خنثی خواهد بود (یعنی میزان تولید دی اکسید کربن با میزان جذب آن مساوی است) هدف از این سرمایهگذاری، تولید «بنزین دوستدار محیطزیست» است که برای سامانههای حملونقل متعارف مثل خودروها، هواپیماها و کشتیها قابل استفاده باشد. پورشه با این سرمایهگذاری میخواهد نسل خودروهای اسپورت ۶ سیلندر تخت خود را به دهه آینده هم برساند. با سرمایهگذاری ۷۵میلیون دلاری، پورشه صاحب ۵/ ۱۲درصد از سهام اچایاف گلوبال است.
پورشه در شرکتهای دیگری مثل زیمنس انرژی و اکسونموبیل هم برای تولید سوخت پاک سرمایهگذاری کرده است. با این کار پورشه پیشگام و پیشاهنگ استفاده از جایگزین سوختهای فسیلی با سوختهای پاک با آلایندگی صفر خواهد بود. با این حال، اما واضح نیست پورشه چطور میتواند این سوخت پاک را طوری توزیع کند که صاحبان این برند به راحتی از آن بهرهمند شوند. البته در محیطهای خاص مثل مسابقات فرمول یک استفاده از این سوختها کاملا توجیه دارد و منطقی است. مسوولان مسابقات فرمول یک هم اعلام کردهاند که از سال ۲۰۳۰ به بعد از لحاظ آلایندههای کربنی به وضعیت خنثی میرسد. پورشه در ماه مارس ۲۰۲۲ اعلام کرد که سبد محصولات برقی خود را از سدان تایکان فراتر خواهد برد و خودروهای ماکان و ۷۱۸ هم تا سال ۲۰۲۵ ورژن برقی خواهند داشت، ضمن آنکه پورشه در حال کار روی شبکه جایگاههای شارژ جهانی خود نیز است.
منبع: دنیای اقتصاد